Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan – Jamie – Martin – Iris – Bartosz – Ductan – Sven - Suze
Indeling van de avond: Algemene informatieAlgemene informatie Informatie over de leerstofInformatie over de leerstof GroepsprocesGroepsproces VragenVragen
Algemene informatie Juf Henriëtte maandag en dinsdag. Juf Adriënne op donderdag en vrijdag. Woensdag wisselend. Gymlessen : –Douchen na de gym (slippers) –Elastiekje in de haren. - Niet mee kunnen doen met gym dan een briefje.
Algemene informatie 2 Werken met een weektaak, gericht op het kind. Leerdoelen zijn gedifferentieerd en in kind termen vermeld. Werken met een dag planning en weekplanning op het bord
Algemene informatie 3 We schrijven met potlood en vulpen. Kinderen kijken regelmatig werk zelf na en corrigeren dat. Wij controleren en tekenen het werk van de kinderen af. 2 weekhulpjes – nieuwsberichten.
Algemene informatie 4 Hoe ziet een dag er uit? We starten elke dag met de kring. –Kring is ontmoeting met klasgenoten –Nieuws Deze gesprekjes vergroten de woordenschat en kennis van de wereld. –Brainwork We doorlopen samen de planningen. Spelling.
Algemene informatie 5 Hoe ziet een dag er uit? Na de spelling volgen de hele ochtend instructies. –Dit zijn gezamenlijke instructies en verlengde instructies. Vraag van het kind/uitnodiging van de leerkracht. In principe hebben kinderen geen vaste plaats om te werken. Toetsen worden door de leerkracht nagekeken. –Volgen van de kinderen: LVS
Waar zien we nu groepsdoorbrekend werken? Overal waar je kijkt op deze school. Leerpleinen. Ontmoetingen van diverse leeftijden.
Leerdoelen groep 5 Rekenen: Nieuwe methode; wereld in getallen Oriëntatie op de getallen tot en met 1000 Optellen / aftrekken tot en met 1000 Vermenigvuldigen en delen Meten tijd geld
Leerdoelen groep 5 Taal: Veel aandacht voor: Woordenschat Zoeken van doe woorden en onderwerpen Aanleren spreek- en luisterhouding Het leren schrijven van diverse teksten bv. verhaal, gedicht, weettekst. Spelling: Methode: Zo leren kinderen spellen. Elke dag samen, elke dag controle en op vrijdag een controledictee. Briefje voor thuis.
Leerdoelen groep 5 Technisch lezen: Op school en thuis. Plezier krijgen in het lezen! DMT toets / AVI / Ralfi-lezen / tutorlezen Woordrijen lezen - training Begrijpend lezen: Actuele teksten en strategieën. Uitbreiding woordenschat. Woordenschat, kennis van de wereld en technisch lezen.
Leerdoelen groep 5 Wereldoriëntatie: Brandaan= Geschiedenis Pré histrie tot ontdekkingsreizigers Meander= Aardrijkskunde Nederland; uitgaande van eigen omgeving. topografie; provincies en hoofdsteden Naut= Biologie. Natuur en techniek
groep 5 groep 5 Verkeer: op voeten en fietsen Expressievakken. Handenarbeid Tekenen Drama Muziek Deze vakken worden regelmatig groepsdoorbrekend aangeboden.
Groepsproces Viseon Afsprakenlijst in de klas Leefstijl: Hoe gaan we met elkaar om? Je houden aan regels! Respecteren en accepteren van elkaar. Samen tot een goed groepsproces komen.
Taakspel Taakspel 3 x in de week Taakgerichtheid bevorderen Regelovertredend gedrag verminderen Positieve ervaringen voor de kinderen. Complimenteren/positiviteit.
Zijn er nog vragen?