Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Potentiële toetreders
Advertisements

Het boekenvak Een introductie Geert Joris, Gedelegeerd bestuurder Boek.be vzw.
Inhoud 3d printing Trends en toekomst Het MKB 3dPlaza.
Double dipping: eerst betalen voor innovatie, dan betalen voor marktpositie Wouter Pors, Bird & Bird Den Haag Zeist, 12 maart 2008.
eReaders en eBooks Raymond Snijders, Hogeschool Windesheim
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
Branche-analyse Boekenbranche
Keynote Talent Control als aanjager van groei 27 november 2012.
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
KOBO CONFIDENTIAL PAGE 1 KOBO – een introductie. HET VERHAAL VAN KOBO Kobo is een van de snelst groeiende bedrijven op het gebied van eReading wereldwijd.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Voetbal International1 Nationale uitgeefdag 2011 Dick Holstein directeur/uitgever
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
‘E-book readers voor advocaten’ 16 februari 2009 Uitgeverij Eburon Wiebe de Jager Ca. 60 academische uitgaven per jaar, sinds : Eerste experimententen.
Logistiek management: begrippen en principes
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Advanced Business Information Solutions
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Collectieve aanpak en individuele verantwoordelijkheid Paul Jansen Director Agribusiness Sovion.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
OAPEN - NL Aanvraagprocedure. Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle.
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
INDUSTRIEEL ONTWERPEN GREEN TRANSFORMABLE BUILDINGS Universiteit Twente Prof. Dr. Ir. F.J.A.M. van Houten 4 december 2009.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
7 strategieën voor een digitale overwinning Willem Hendrikx Internet als markt & strijd.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
OAPEN - Open Access publiceren van academische boeken 28 januari 2011 Eelco Ferwerda Amsterdam University Press.
Intellectuele Eigendommen (IE)
Primaire kleuren R 0 G 114 B 198 R 0 G 153 B 204 R 213 G 219 B 225 R 249 G 155 B 12 R 249 G 99 B 2 R 102 G 204 B 255 Welkom Slagkracht door online dienstverlening.
E-readers en e-books Een kennismaking met een nieuwe manier van lezen.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
#w2p2015 How did we get here ? WebToPrint Roelof Janssen, Screens & Pages, 14 okt 2015.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Informatie management HC2
Uitgeven anno 2015 Rudy Vanschoonbeek. wikipedia 1981 Germaanse Filologie & aggregaat UIA Docent OLVC & Normaalschool, Contact, Dedalus 1988 Uitgeverijen.
Marketing & Sales in de uitgeverij van de toekomst Linda Albers, 20 november 2013.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
Succesvol Publiceren op Amazon Hoe doe je dat? Liesbeth Heenk
Internationale marketing
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
UNESCO 2003 & 2005 Encounters in cultural (heritage) diversity and sustainable development – 25/1/2016 UNESCO en/in het digitale tijdperk.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Symposium Groene Groei
Met alleen Google komen we er niet
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Definitie Smart Industry
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Kluwer The end of Publishing
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
6 kansen voor de komende 6 jaar
Economische kringloop
marten nubé uitgeverij digitalis
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingen in de Boekenbranche Paul Rutten Book and Digital Media – UL Symposium KVB – Tiele Stichting Amsterdam 24 maart 2009

Trends en ontwikkelingen Boekenbranche Groeiende markt, maar afvlakkend NL 2008: 47,7 miljoen A-boeken, +3,6% afzet,€ miljoen, +2% Minder dominantie van bestsellers in 2008 Concentratie en toenemende macht van concerns Van cottage industry naar corporate policy (beursgenoteerd) Boekenuitgeverij als onderdeel van de media-industrie Globalisering van markten, producten en bedrijven (literaire vertalingen!) Nederland: regie in de keten (CD, VBP) Concentratie en innovatie in retail Superstores en ketens, onafhankelijke boekhandel Opkomst van on-line retailing Invloed van nieuwe technologie – digitalisering Verborgen revolutie, vooral proces, nog niet product Verschillen in velden: A-boek vs. W-boek Nieuwe spelers: Amazon, BOL, Google, Sony etc. Monografieën in crisis: open access publishing (OAPEN)

CBS Statline (Bewerking SEO) Ontwikkeling ‘Boekhandel’

UitgeverijBanen 2006Groei (absoluut) Groei (%) Boeken ,6% Kranten ,5% Tijdschriften ,9% Lisa (Bewerking TNO) Banen uitgeverij ( )

Dagbladen, Tijdschriften, Boeken Uitgeverijen in Nederland

Source: Social and Cultural Planning Office of the Netherlands (2006)‏ Ontwikkeling mediagebruik

Dynamiek in de keten? Creatie Productie Uitgave Distributie Consumptie Rechten- eigenaren Rechten- eigenaren en -gebruikers Rechten gebruikers Markt voor concepten, ideeen en manuscripten Markt voor ‘werken’ (producent & diensten) Markt voor distributie- diensten Consumentenmarkt

Uitgeven is… … exploiteren van toegang tot informatie Positie in de waardeketen … wat uitgevers doen Content acquisitie, content ontwikkeling, ontwerp, marketing en sales, fullfillment, rechtenexploitatie etc.

Content Creation [Authors] Content Acquisition [Publishers] Quality Control [Publishers] Content Development [Publishers] Design [Publishers, Outsourced] Copy Editing [Publishers and Free-lancers] Typesetting [Typesetters] Proofreading [Publishers, Authors, Free-lancers] Warehousing and Distribution [Publishers and Distributors] Bookselling [Booksellers, Bookclubs] Printing and Binding [Printers] [Agents] [Packagers] Sales and Marketing [Publishers] Wholesaling [Wholesalers] Institutions [Libraries etc.] Consumers, Readers The Publishing Chain (Thompson, 2005)

Boekenuitgeverij Economisch model Exploitatie gebaseerd op gecontroleerde toegang Consument is gebruiker en niet eigenaar. Licenties, abonnementen in de digitale constellatie. Windowing: hardback, paperback, pocketbook Kosten en opbrengsten Arbeidsintensieve creatie buiten de organisatie Kosten van talent (verzonken) varieert, relatief hoge marginale kosten Na break-even, hoge marginale opbrengsten, economies of scale Afrekenen met onzekerheid Soms hoge risico’s, soms hoge beloning. Risicodeling; optiecontracten Lokale en mondiale markten Markt voor vertalingen, internationale exploitatie Cross mediale mogelijkheden Rechtenexploitatie

Landschap opnieuw uitgetekend Digitalisering en convergentie OmroepFilmMuziekGamesBoeken Productie Uitgeven Distributie Consumptie Creatie

Ontwikkelingen Boekenuitgeverij en digitalisering Verschillende trajecten in verschillende velden A-boek, W-boek, Onderwijs Algemeen: revolutie in het process Efficiency in het voortraject Eindproduct traditioneel Drempels van proces naar product innovatie Partijen in de keten Lezer als final frontier Maar ook...

Innovatie in de boekenwereld Boekenuitgeverij – twee stadia Nieuwe ontwikkelingen in papier On-line marketing en verkoop van boeken Digital printing – POD Ontwikkelende digitale constellatie E-book projecten en experimenten Journals model toegepast op monografieen Google en Amazon: e-books; E-readers Gebruikers produceren: Wikipedia, weblogs

Ontwikkelingen Toekomstperspectieven Massamarkt via traditionele model Flexibele exploitatie van niches Digitale marketing (searching, e-retailing) Customisation, self publishing Cross media strategieen; hybride toekomst On-line, druk, diverse formats, D-base uitgeven POD als garantie voor voortbestaan boek Relevante coalities, opkomst nieuwe spelers I-tunes van de boekenwereld? Strategie in en met de keten? Sector, Overheid

Dank voor uw aandacht