O NS P EKELA Bibliotheken Menterwolde Pekela en Veendam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Het doen van eigen onderzoek
M ET DE TREIN NAAR … Opdracht: Hoe geraken we op tijd in Brussel- Zuid?
n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Waarom ben ik hier op aarde?
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Suriname Soraya van Lomwel.
Wat maakt het leven zinvol?
Zomaar een kaartje.
Bronnen Merle Wissink.
Hoe werkt een powerpoint?
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
De paal in Wesley Geerts 05 nov 2010.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Een eerste opzet met mogelijkheden
Rekenen groep 4.
Schrijven met een strategie
Opstel schrijven.
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Werkstukken en rapporten
Tekst verwerken.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
Altijd online!.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Ontwerpworkshop speelpolder in Heerjansdam
Onderzoeksvaardigheden 3
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Hoofdstuk 7 Een sterk kasteel. Luister naar een verhaal over de jongen die geen ridder wilde worden.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Centraal Examen Nederlands
Groep 6 Begrijpend lezen
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Spreekbeurt in groep 4.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Bronnen en onderzoeksvragen
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
volgende bladzijde terug
4 havo Schrijflijn les 1
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Klik hier om verder te lezen
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

O NS P EKELA Bibliotheken Menterwolde Pekela en Veendam

W AT GAAN WE VANDAAG DOEN ?  Informatie zoeken Hoe zoek je betrouwbare informatie op internet? Waar moet je op letten? Wat is een bron?  Ons Pekela In groepjes gaan we op zoek naar informatie over de geschiedenis van Pekela.  Volgende keer Fotografie…

I NFORMATIEVAARDIGHEDEN hoe zoek je betrouwbare informatie?

H OE ZOEK JE INFORMATIE ?

I NFORMATIE ZOEKEN Hoe kan je slim zoeken op internet?  Zet je tekst tussen “aanhalingstekens“  Denk goed na over de zoektermen  Gebruik ook eens andere zoektermen  Pak niet altijd het eerste zoekresultaat, maar kijk ook welke resultaten er nog meer gegeven worden

W AT IS EEN BRON ?  Een bron is een ‘plek’ waar je informatie vandaan haalt

E R BESTAAN VERSCHILLENDE BRONNEN  Mediabronnen: Kranten Internet TV Radio  Persoonlijke bronnen: Ouders Opa’s en oma’s Vrienden  Ervaringsbronnen: Zelf proeven, bekijken of gebruiken van een product

W E KRIJGEN ELKE DAG VEEL INFORMATIE BINNEN jij kranttelevisieouderstijdschrifteninternet maar hoe weet je wat waar is en wat niet?

V ERSCHILLENDE WAARHEDEN  Feiten De aarde is rond 2+2 = 4  Meningen Ik ben slim Rood is een mooie kleur

H OE BEOORDEEL JE EEN BRON ?  Wordt er een feit of mening gegeven?  Wordt alle informatie verteld of worden er zaken weggelaten?  Waarom geeft deze bron mij informatie? Denk aan de doelstellingen die media kunnen hebben  Wat is een goede bron? Juiste informatie Betrouwbaar Actueel Volledig

W AT IS EEN GOEDE BRON ? Werkstuk over walvissen Bibliotheekboek over walvissen Je vader, die wel eens een artikel in de krant leest over walvissenvangst Je vriendje die plaatjes spaart van walvissen Museum waar o.a. het skelet van een walvis te zien is Kopen van een iPod Je moeder, die je net hebt uitgelegd wat een iPod is Artikel uit de consumentengids met vergelijkende testen van iPods Je vrienden die er allemaal één hebben De verkoper in de winkel

S TAPPENPLAN 1. Informatievraag 2. Informatie verzamelen 3. Informatie selecteren 4. Informatie gebruiken

S TAP 1: I NFORMATIEVRAAG  Wat is mijn onderwerp?  Wat wil ik weten / welke informatie heb ik nodig?  Waar kan ik deze informatie vinden? 1. Informatievraag 2. Informatie verzamelen 3. Informatie selecteren 4. Informatie gebruiken

S TAP 2: I NFORMATIE VERZAMELEN  Selecteer een geschikte bron: Documentatiecentrum op school Bibliotheek Woordenboek / encyclopedie Internet Deskundige  Google is géén bron Informatievraag 2. Informatie verzamelen 3. Informatie selecteren 4. Informatie gebruiken

S TAP 3: I NFORMATIE SELECTEREN  Kijk kritisch naar de bron / tekst Wie is de auteur? Wat is zijn/haar belang? Staan in de tekst feiten of meningen? Is het volledig?  Selecteer de informatie naar relevantie (hoofd- en bijzaken) 1. Informatievraag 2. Informatie verzamelen 3. Informatie selecteren 4. Informatie gebruiken

S TAP 4: I NFORMATIE GEBRUIKEN Hoe ga je de informatie presenteren? Bronvermelding Informatievraag 2. Informatie verzamelen 3. Informatie selecteren 4. Informatie gebruiken

O PDRACHT  Schrijf de bronnen op die jij hebt gebruikt voor je laatste spreekbeurt / werkstuk? Denk aan boeken, internet, deskundigen  Heb je wel eens een deskundige geraadpleegd voor een spreekbeurt/ werkstuk? Zo ja, waarvoor? Zo nee, bedenk een onderwerp waarvoor je goed een deskundige kunt interviewen.  Welke zoektermen gebruik je? Schrijf de woorden op die je zou intypen in een zoekmachine.

O PDRACHT (2)  Op zondag 26 juni 2005 om uur is er een prinsesje geboren. De tweede dochter van prins Willem-Alexander en prinses Maxima. Het zusje van prinses Amalia.  Het heelal zoals wij dat kennen bestaat uit groepen sterren, groot en klein. Nu moet je niet denken dat klein in de sterrenkunde ook echt klein is! Onze zon bijvoorbeeld is een ster en nog wel een kleine. Toch is de diameter 1,4 miljoen kilometer.  Woon jij in een drukke stad? Dan speel je vast niet zo veel buiten als kinderen die in een rustig dorp wonen. En dat is best jammer, want dan mis je veel spannende dingen. Zoals boompje klimmen, stoeprandje gooien, skelteren en skaten. Want daar is het in de stad vaak te druk voor. Weinig buiten spelen heeft nog meer vervelende gevolgen. Wist je dat kinderen die weinig buiten spelen lang niet zo lenig zijn als kinderen die veel buiten spelen? Vaak dikker zijn dan kinderen die veel buiten spelen? Lang niet zo veel spelletjes kunnen verzinnen als kinderen die vaak buiten spelen?

Z OEK HET ANTWOORD welk team kan het snelst de juiste antwoorden vinden?

S PELREGELS  Elk team krijgt 5 minuten  Elk team moet 3 vragen beantwoorden  Elk team mag 1 computer gebruiken  Antwoord gevonden? Schrijf het antwoord op een papiertje  Alle vragen klaar? Steek je vinger op

P UNTEN  Na 5 minuten worden de vragen besproken. Voor elk goed beantwoorde vraag, krijgt het team 1 punt.  Bonuspunten: het team dat het snelste klaar is, krijgt 3 bonuspunten (mits alle vragen goed beantwoord zijn!)

V RAGEN 1.Wie is op dit moment de burgemeester van de gemeente Pekela? 2.Hoe heet de molen in Nieuwe Pekela? 3.Hoeveel mensen woonden er op 1 april 2011 in de gemeente Pekela?

A NTWOORDEN 1.Meindert Schollema 2.De Zwaluw mensen

V RAGEN (2) 1.Noem de zeven basisscholen in de gemeente Pekela? Schrijf ook op in welk dorp elke school staat! 2.Wat is het bezoekadres van het Gemeentehuis? (straat, postcode, dorp) 3.In Pekela stroomt het riviertje de Pekel A. Wat betekent Pekel A?

A NTWOORDEN (2) 1.Oude Pekela: De 7Sprong, Feiko Clock, Hendrik Wester & St. Willibrordus Nieuwe Pekela: De Linde, Groen van Prinsterer Boven Pekela: Theo Thijssen 2.Raadhuislaan 8, 9665 JD, Oude Pekela 3.Pekel A betekent ‘zout water’

O NS P EKELA Kijk om je heen en zie de rijkdom!

De Veenkoloniën

T IJDMACHINE Er is in Pekela onlangs een tijdmachine geland. In de machine zitten allemaal verhalen uit het verleden. Verhalen van kinderen die eens in Pekela hebben gewoond.

O NS P EKELA  Verhaal schrijven over een onderwerp uit de geschiedenis van Pekela  Bijzondere foto’s maken die bij het verhaal passen  Verhaal & foto’s worden geplaatst op de website

OPDRACHT ONS PEKELA 1. Lees het verhaal door 2. Beantwoord alle vragen 3. Gebruik de antwoorden en vragen om in je eigen woorden iets te schrijven over het onderwerp

V OLGENDE KEER WORKSHOP FOTOGRAFIE