Innoveren voor meer en beter transporteren Hoe staat het met het innovatievermogen van de transportsector? Panteia 18 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Advertisements

Pierre van Kleef Hart van Brabant Radendag 6 april 2013
Dutch Logistics 2040: designed to last
Synchromodaal transport
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Ben de Reu: gedeputeerde Economie en Milieu, Provincie Zeeland Agro meets chemistry Symposium Chemie voor de Toekomst, 8 december 2011 kansen voor een.
Rijkswaterstaat Ben Spiering HOG Docentendag 5 november 2013
EIM Beleidscafé 22 november 2011 Nicolette Tiggeloove Elke sector een topsector?! De mening van het MKB.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Versterken concurrentiepositie Nederlandse vliegtuigbouwsector als onderdeel van het topsectorenbeleid Drs. P.M. Waasdorp Plv. directeur Topsectoren en.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Met modellen breng je de boodschap goed over
Kennisagenda Transport & Logistiek
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Toekomst van de e-Infrastructuur
Ineke Hoving Coördinatiepunt Structuurfondsen, EL&I
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
In de praktijk van Noord Nederland Floor.de
Programma 9.30u – 9.40u Opening 9.40u – 10u RIS Noord-Nederland 10u – 12u Workshop 10u – 10.45u Reacties op de hoofdvragen, mindmapping u pauze.
Workshop Structuurfondsen
Topsector chemie Human Capital Actiedag Gerard van Harten
secretaris Plaatselijke Groep
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Ⓒ Olof S. Het beleid voor Plattelandsontwikkeling na 2013 DG Landbouw en plattelandsontwikkeling Europese Commissie.
Dinalog Institute & Dinalog Campus Realizing Supply Chain Control and Collaboration W. (Wim) E.J.M. Bens MSc. Managing Director 1.
OVERZICHT PRESENTATIE
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
een nieuwe LEADER periode
MIT 2015 Noord-Nederland Paul Drent – 3 juli 2015.
>> Als het gaat om innovatie Proces KP8. >> Als het gaat om innovatie 2 Belangrijke stappen Voorjaar/zomer 2010: Nationale consultatie KP8 Hoofdlijnen.
Cluster Flowers & Food Greenport Aalsmeer in de metropoolregio Amsterdam.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
EINFACH. ZUSAMMEN. OHNE GRENZEN. LOGISTIK STRATEGISCHE INITIATIVE Einfach zusammen ohne grenzen SUBSIDIEMOGELIJKHEDEN GRENSOVERSCHRIJDENDE INTERREG V A.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Sociaal Ondernemen in Amsterdam Arjan Vliegenthart Wethouder Werk, Participatie en Inkomen 22 mei 2015.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Smart and sustainable mobility. Smart Mobility Logistics ITS.
We bouwen verder aan een modern huis voor VNO-NCW Midden! ALV 19 April 2016.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Agenda Kennistafel ondergrondse infrastructuur t. b. v
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Gastvrij Overijssel Overijssel maakt werk van gastvrijheid en
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Prijsvraag digitale economie informatiesessie 19 oktober
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
SUBSIDIES UIT EUROPA Kansen voor gemeenten en provincies
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg
Een lerende en adaptieve organisatie
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Transcript van de presentatie:

Innoveren voor meer en beter transporteren Hoe staat het met het innovatievermogen van de transportsector? Panteia 18 januari 2013

Topsectorenbeleid Versterken van concurrentiepositie “Doen waar we goed in zijn” Agri & Food Creatieve industrie Energie Tuinbouw Life sciences & Health Water High Tech Logistiek * Chemie Topteam Hoofdkantoren Nederland Thema’s topsectoren Human capital Innovatie * Internationaal Regeldruk Ondernemerschap

Topteam Logistiek (voorzitter Aad Veenman) “Vertegenwoordiger van logistiek en verladend bedrijfsleven” Innovatiecontract 2 april 2012 “Het concert begint” Zes roadmaps -> Horizon Neutraal Logistiek Informatie Platform - Synchromodaliteit - Douane (vermindering regeldruk) - Cross Chain Control Centers - Service logistiek (Main Ports) - Supply Chain Finance Nederland

Wat betekenen topsectoren Nederland

Innovatie uitgaven als % van de toegevoegde waarde in 2012 R&D uitgaven Transport en Logistiek liggen lager dan in andere topsectoren. Beeld is vertekend doordat innovaties in bijvoorbeeld de retail bij een andere sector worden gerekend Nederland

Logistiek en Transport staat op de 4 e plaats achter “High Tech”, “Chemie” en “Agro” in termen van productie en toegevoegde waarde Nederland

Transportsector loopt achter Topsector logistiek 2009 – 2012 t.o.v. overige topsectoren - Introductie producten/diensten- Vernieuwing in het productieproces

Logistiek en Transport belangrijke topsector Innovatie en R&D staan op een te laag peil. Vertekening doordat L&T leverend is en dus innovaties in L&T bij andere sectoren worden gerekend Conclusie: de links tussen de topsectoren zijn niet inzichtelijk,gevaar voor een te geïsoleerde aanpak goede R&D leidend tot innovaties: topprioriteit Conclusie

Aandachtspunten Innovatie Logistiek “Ten opzichte andere topsectoren een inhaalslag” Financiering R&D Kennisvalorisatie (Dinalog) Cross sectorale samenwerking Duurzaamheid Internationalisering Tempo (regie) Nederland

Stimulering R&D Zevende kaderprogramma Europa voeding, landbouw en visserij-industrie en biotechnologie; informatie- en communicatietechnologieën nanowetenschappen, -technologieën, -materialen en nieuwe productietechnologieën energie milieu (inclusief klimaatverandering); vervoer (inclusief luchtvaart) * sociaal-economische wetenschappen en geesteswetenschappen ruimtevaart veiligheid gezondheid

Horizon 2020 “Achtste kaderprogramma” drie centrale doelstellingen Europa Uitstekend onderzoek: investeringen op het gebied van toponderzoek in Europa, waaronder een verhoging van het budget van de Europese Onderzoeksraad van 77 procent Concurrerende industrie: investeringen op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe technologieën, betere toegang tot kapitaal voor ondernemers en ondersteuning van het midden- en kleinbedrijf Een betere samenleving: aandacht voor zaken als klimaatverandering, duurzaam transport en mobiliteit, duurzame energie, voedselveiligheid en -zekerheid, en vergrijzing van de Europese bevolking

Nederlandse Transportsector Hoe staan de zaken ervoor? Concurrentie (o.a. benzineprijs) Werkgelegenheid (arbeidsmarkt) Multimodaal vervoer (overslag, regie) Infrastructuur (Mainport Rotterdam) Financiering

Nederlandse Transportsector Waar kan R&D de positie van de sector versterken? Stedelijke ontwikkeling (Urban environment) Binnenvaart (IDVV) Ontwikkeling spoorcorridors Maritiem (Mainports concepten) Multimodaal/synchromodaal ICT Transportindex

Binnenvaart Waar kan R&D de positie van de sector versterken, concrete voorbeelden: Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen: Corridor management vaarwegen, uit te rollen via TEN-T, NAIADES II Samenwerking tussen bedrijven in de transportketen en faciliteren van achterlandlogistiek, logistieke component van River Information Services (spoor 3) NAIADES II ( ) programma binnenvarat, voorbereidingen Europese Commissie: Verscherping van emissie eisen voor binnenvaart, LNG als brandstof voor binnenvaart: goedkoper en duurzamer vervoeren PLATINA II ( ) Kansen voor continentaal vervoer via binnenvaart

Ontwikkeling Corridors Waar kan R&D de positie van de sector versterken? TEN-T: multimodale corridors Marktstudies en ontwikkeling van concrete actieplannen voor ontwikkeling van de multimodale corridors in het Trans Europese Netwerk voor Transport. Stedelijke distributie en intermodaal Inspiratie voor bedrijven en overheden, Best Practices vanuit FP7 projecten zoals BESTFACT, TURBLOG, SPECTRUM

Kennisdeling – sectorstudies - In samenwerking met banken en branches Agenderen van ontwikkelingen Netwerken en verbinden Delen van ervaringen tussen ondernemers Vertalen van best practices naar sectorbeleid en inspireren van ondernemers “food for thought”

ICT - Transport Index ‘Nowcasting’ van activiteit in de sector Transport is een graadmeter voor de economie Buiten een index voor transport zijn er indices per modaliteit is een platform voor trends en kerncijfers gerelateerd aan transporthttp://

Stedelijke ontwikkeling CIVITAS (FP7) pakket maatregelen voor vitale en duurzame steden Poly-SUMP (IEE-STEER) Sustainable urban mobility planning voor poly-centrische gebieden City-Hub (FP7) Interchange terminals voor personenvervoer Action plan on Urban mobility 20 concrete EU level acties in 6 thema’s voor implementatie tot 2012 Openbaar vervoer OV-C data?

Stedelijke ontwikkeling Maar hoe staat het met innovaties? Het concept van SUMP dwingt tot organisatorische innovaties, maar die zijn er vaak nog niet (culturele innovatie is nodig) CIVITAS is maatregel gericht: noodzaak is om te komen tot een urban mobility package, met duidelijke “dwang”: bijvoorbeeld een concrete beschrijving van waar een SUMP aan moet voldoen. Relateren van het hebben van minimale plannen aan subsidie Integratie van fondsen Veel acties van APUM staan los van elkaar: freight / urban logistics plan niet geïntegreerd met SUMPs Health, planning en mobiliteit zijn vaak niet gerelateerd, terwijl door een goede ruimtelijke ordening veel EU 2020 doelen kunnen worden bereikt TEN-T vaak los van urban (last miles) – integratie vereist, relatie met bijvoorbeeld charging vereist Decentralisatie AWBZ: innovatie: Vervoerder als mobiliteitsregisseur ‘Ontschottend’ denken opdrachtgevers

Stedelijke ontwikkeling Huidige vormgeving aanbestedingen OV staan innovatie in de weg Kostengericht – ondernemerschap gericht op het minimaliseren van kosten Geen (innovatief) ondernemerschap bij opdrachtnemers mogelijk

Spoorcorridor ontwikkeling Transport market Studies (TMS) Rotterdam- Genua maar ook link Europe – Centraal Azie/China RailRoadIWWTotal million tonnes Index All flows ' Border crossing Borders crossing 1) ) Germany split in North and South

Nederlandse Transportsector Hoe adaptief is de sector? Vooral gevoelig voor impulsen uit andere sectoren Leren van andere sectoren Internationale/regionale samenwerking (Interreg) Participatie in innovatie (publiek/privaat) Valorisatie/Investeringen (rol brancheorganisaties)

Nederlandse Transportsector Het innovatief vermogen Worden kansen benut? Wordt kennis uitgewisseld? Wordt kennis toegepast? Worden risico’s genomen? Meer scholing? Lange termijn visie ontbreekt

Inovatie Nederlands Bedrijfsleven (MKB) Het innovatief vermogen neemt af vanaf 2008, vanaf 2012 toename: inhaaleffect

Innovatie Nederlands Bedrijfsleven (MKB) 2012 zorgelijke ontwikkeling transport t.o.v andere sectoren, innovatie blijft op alle fronten achter!!!(innovatie in %)

Conclusie De Nederlandse Transport en Logistiek staat voor vele uitdagingen Op Nederlands niveau; richten op innovatie om productiviteit te verhogen Naar modaliteit: synchromodaal, en waar kan intermodaal, verder uitbouwen/exporteren innovatieve concepten naar het buitenland Open innovatie: MKB hierin betrekken