Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Op weg pensioencommunicatie nieuwe stijl
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Workshop raadsleden en commissieleden
Bestuursakkoord Water
Bestuur en toezicht 12 maart 2010 w.sorgdrager. veranderingen organisaties worden ingewikkelder management professionaliseert aandacht voor risicomanagement.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Presentatie t.b.v. gemeenteraad1 Gemeenschappelijk Financieel Toezichtkader = GTK “Zichtbaar Toezicht”
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
Interbestuurlijke informatie Spelregels voor informatieuitvraag
Juridische bescherming van dijkrelicten
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking Plan van aanpak accountantscontrole 2012 Gorinchem, 23 oktober 2012 Rein-Aart van Vugt Chantal Wemmerus.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Preventief financieel toezicht: wat deed de raad?.
Jaarrekening en Jaarverslag 2013 R&A-commissie, 21 mei 2014.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
“GOED JAAR ONDANKS ENKELE TEGENVALLERS” Jaarverslag 2011.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Planning & Control cyclus Bestuursrapportage 2011 Themabegroting 2012 Lokale lasten (belastingdruk) TECHNISCH BERAAD 3 NOVEMBER 2011.
Haalbaarheid woningbouwlocaties Bij het vermoeden dat er voor een locatie belemmeringen te verwachten zijn, zijn eerst de onderzoeken m.b.t. de te verwachten.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
Risicomanagement en weerstandsvermogen Informatieavond gemeenteraad 7 juli 2015.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Introductie Financiën 22 april 2014 Richard Wiskerke, afdelingshoofd Financiën.
Implementatie interbestuurlijk toezicht De nieuwe rol van gemeente en Provincie 19 september 2013.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Financiën 3 decentralisaties
Kunst en kunde van het lobbyen
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Wet revitalisering generiek toezicht
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
Verbeteren inzicht in structureel begrotingssaldo
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
ALV Woningbouwvereniging Maarn
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Planning & control in de gemeente Bunnik
Transcript van de presentatie:

Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid

Ontwikkelingen IBT Cie Oosting ‘Van specifiek naar generiek’ minder bestuurlijke en administratieve lasten Wet revitalisering generiek toezicht (Wrgt) specifieke toezichtinstrumenten saneren generieke instrumenten revitaliseren

IBT-nieuwe stijl betekent: vertrouwen in medeoverheden kern nieuw IBT: horizontale verantwoording

B&W Gemeenteraad provincieGS INFORMATIETOEZICHT Horizontale verantwoording Horizontale controle

GS Staten Staten Rijk TOEZICHT Horizontale verantwoording Horizontale controle

Uitgangspunt Provincie “ De provincie zou niet meer moeten willen weten dan wat de Raad behoort te weten.”

terreinen Toezicht provincie o.a. archiefwet, ruimtelijke ordening, gemeentefinanciën, Wabo, waterschappen, statushouders

organisatie van het toezicht -zoveel mogelijk aansluiten bij bestaande informatiestromen (van B&W naar Raad) -zoveel mogelijk tappen uit digitale bronnen (wsjg.nl) -uiterste nood: verordening

rapportage aan Raad – aanhaken bij P&C-cyclus -in jaarverslag (april) en begroting (november) een hoofdstuk IBT met daarin: -hoe presteert de gemeente per beleidsterrein in termen ‘goed’, ‘matig’, ‘slecht’

goed alle cruciale thema’s scoren een voldoende matig eventueel onvoldoende scorende thema’s -leiden aantoonbaar tot lage risico’s, of -hebben of krijgen een adequaat verbeterplan slecht minimaal één thema scoort een onvoldoende zonder zicht op tijdige beperking van de risico’s toezicht op de archiefzorg

Financieel toezicht Toezichtregime repressief toezicht – oordeel GS: goed – intensiteit toezicht : laag 1.geraamde structurele uitgaven en structurele inkomsten zijn in evenwicht en 2.uit meerjarenraming is aannemelijk dat dit evenwicht wordt gecontinueerd en 3.er is voor zover bekend geen sprake van bestuurlijke relevante onderwerpen die de financiële positie substantieel nadelig kunnen beïnvloeden*. Toezichtregime repressief toezicht – oordeel GS: matig – intensiteit toezicht: middel 1.geraamde structurele uitgaven en structurele inkomsten zijn in evenwicht. Uit de meerjarenraming is nog niet aannemelijk dat dit evenwicht behouden blijft of 2.de geraamde structurele uitgaven en structurele inkomsten zijn niet in evenwicht. Uit de meerjarenbegroting is aannemelijk dat dit evenwicht wordt hersteld en/of 3.er is sprake van één of meer relevante onderwerpen die de financiële positie substantieel nadelig kunnen beïnvloeden*. Toezichtregime preventief toezicht – oordeel GS: slecht – intensiteit toezicht: hoog 1.geraamde structurele uitgaven en structurele inkomsten zijn niet in evenwicht en 2.uit de meerjarenraming is niet aannemelijk dat dit evenwicht wordt hersteld 3.ook kan sprake zijn van één of meer bestuurlijk relevante onderwerpen die de financiële positie substantieel nadelig kunnen beïnvloeden*. Deze onderwerpen bepalen mede de intensiteit van toezicht *Hier kan worden gedacht aan de jaarrekening, het weerstandsvermogen, de grondexploitatie of andere onderwerpen.

goed de gemeente heeft de taakstelling gerealiseerd matig de gemeente heeft door omstandigheden de taakstelling niet gerealiseerd slecht de gemeente heeft ook na een extra termijn de taakstelling niet gerealiseerd. Toezicht op de huisvesting van statushouders

toezicht op de Wabo goed de risico’s zijn voldoende onder controle, de stukken zijn compleet, correct vastgesteld en op tijd beschikbaar voor GS matig onvoldoende aandacht voor risico’s, stukken zijn onvolledig, niet vastgesteld of niet op tijd beschikbaar slecht onvoldoende verbetering na toezichtsregime matig

goed gebruik grondgebied is adequaat bestemd/geregeld verantwoordings-/toezichtsinfromatie is tjidig verstrekt matig niet alle prioritaire belangen zijn adequaat beschermd gemeente heeft echter een herstelprogramma verantwoordings-/toezichtsinformatie is te laat verstrekt slecht niet alle prioritaire belangen zijn adequaat beschermd gemeente heeft geen herstelprogramma verantwoording-/toezichtsinformatie is veel te laat/niet verstrekt Beoordeling taakuitvoering Wro

Instrumenten Toezicht -Schorsing en vernietiging -Indeplaatstreding