De Hondsberg Centrum voor observatie, diagnostiek en (exploratieve) behandeling Een (nadere) kennismaking! Jessica Vervoort – Schel (behandelcoördinator)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
“Specialistische” zorg
“We willen dat jeugdigen kansen krijgen zich te ontwikkelen en naar vermogen mee te doen in de samenleving” Visie Eigen KrachtIntegrale AanpakMaatwerk.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoedingsproblemen Opvoedingsonzekerheid Opvoedingsspanning
juni Transitie jeugdzorg
Naschoolse Dagbehandeling:
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
De wens om ouder te zijn en het belang van kinderen Altrecht Preventie Jeugd Altrecht SPB Utrecht Altrecht Kind Jeugd en gezin.
Kansen voor transformatie
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Divisie Kind & Jeugd Amerpoort Werkgebied: provincies Utrecht, Flevoland en in ‘t Gooi.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Observatieplaatsing binnen het regulier onderwijs
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Visie ontwikkeling
CKG de kleine parachute
WELKOM! 16 maart 2017.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
benutten van kansen en Eigenkracht
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

De Hondsberg Centrum voor observatie, diagnostiek en (exploratieve) behandeling Een (nadere) kennismaking! Jessica Vervoort – Schel (behandelcoördinator) 14 juni 2013

De Hondsberg Landelijk expertisecentrum jeugdigen 0-18 jaar (lichte) verstandelijke beperking, ernstige gedragsproblematiek en / of psychiatrische problematiek integratieve beeldvorming, behandeling en advies voor jeugdige, wettelijk vertegenwoordigers en sociaal netwerk met complexe hulpvragen; accent op transfer multidisciplinaire aanpak extramuraal en intramuraal

Krachten, talenten, hulpbronnen

Kernwaarden

Transitie / transformatie Zoektocht Kwaliteitsimpuls De Hondsberg als passant Specialisme meer naar voorliggend veld Laagdrempelig (o.a. Telefonisch spreekuur voor cliënten, ouders en verzorgers, wettelijk vertegenwoordigers, zorgverleners en verwijzers) Cliënten waar mogelijk terug naar huis of naar een lichtere vorm van hulp Investeren in sociaal netwerk

Missie Samen met jeugdige, gezin, omgeving helderheid verkrijgen over het ontstane gedragsbeeld en hen weer op weg helpen, daar waar andere hulpverlening is vastgelopen Combinatie complexe kindfactoren, gezins-, opvoedings- en omgevingsfactoren vraagt om: Topklinische multimethodische, multidisciplinaire en integrale aanpak in diagnostiek en behandeling Werkwijze afgestemd op individuele, unieke situatie van de jeugdige Gezien onlosmakelijke verbondenheid specifieke aandacht voor ouders en omgeving Samen met jeugdige en belangrijke mensen om hen heen op zoek naar eigen koersbepaling, kompas

Visie Het is niet voor iedereen altijd vanzelfsprekend om zelf te kunnen sturen, kiezen en beslissen en op het juiste moment om hulp te vragen Afhankelijkheid van een netwerk (sociale omgeving en professionals) om te kunnen functioneren in wonen, leren, werken en deel te kunnen nemen aan de maatschappij Van groot belang dat iedereen zich welkom en uitgenodigd voelt in de samenleving en zo volledig mogelijk kan participeren

Partnerschap Burgerschap

Situatie cliënt(systeem) voor aanmelding Ontwikkeling: verstoring en stagnatie Geen baat bij ‘gewone’ manier van opvoeden Pedagogische relatie fors onder druk: activeren, stimuleren, corrigeren lukt niet meer! Geïsoleerd (conflicten, terugtrekken) Leuke & gezonde kanten niet meer in beeld Eigenheid & talenten niet meer onderkend Negatieve spiraal: ouders, school, buurt, maatschappij Gevaar (voor en door zelf & anderen), veiligheid is in het geding

Gezin en school Gezin: eisen aan opvoedkundige kwaliteiten en sociale vaardigheden gezinsleden, extra beroep op…, impact op partnerrelatie, sociale leven, functioneren gezinssysteem. Vaak ouders zelf ook belast met…. School: Problemen niet herkennen, niet weten hoe te handelen, omgeving kan onvoldoende aangepast worden  kans op verwaarlozing en traumatisering van kinderen met een LVB drie keer groter dan in gezinnen met normaal begaafde kinderen….

Casus jongen 12 jr. Cliënt met ernstig probleemgedrag agressiefzelfbepalendNeerslachtig, somberdwanggedachtenwantrouwendSuïcidaalweglopen Kleedt en gedraagt Zich als meisje Beperkt sociaal inzicht Grensoverschrijdend gedrag Accepteert geen gezag

Voorgaand onderwijs- en hulpaanbod Regulier onderwijs, cluster 2 onderwijs, therapeutisch onderwijs, cluster 3 onderwijs: ontwikkelingsstagnatie Logopedie Intelligentieonderzoek Onderzoek naar gedrag Speltherapie Onderzoek AMK Families first Raadsonderzoek OTS Diagnostisch onderzoek Opname K&J psychiatrie Start medicatie Dagbehandeling K&J psychiatrie Medicatie Orthodidactisch onderzoek Klinische behandeling K&J psychiatrie Intelligentieonderzoek Verwijzing psychiater naar HB

Werkwijze Extramuraal mogelijk? Intake door orthopedagoog, maatschappelijk werker, PI school en indien nodig psychiater: goede plek? toegevoegde waarde? werkvorm? Samenstellen MD team: observatie, diagnostiek en exploratieve behandeling. Werkhypothesen, gerichte doelstellingen, orthopedagogische begeleidingsstijl Na 1 e terugkoppeling: beeldvorming, (exploratieve) behandeldoelen, voorlopig vervolgadvies + ‘handleiding’, continue aandacht voor transfer Cyclisch besprekingen: evaluatie, verfijning, bijstelling, terugkoppeling, vervolg

Beeldvorming: begeleidingsstijl & aanpassing omgeving

Beeldvorming ASS MCDD Dysthyme stoornis Gender Identiteits stoornis Moeder: Psychiatrische problemen Angst en depressie Vader Analfabeet Cognitieve beperking Arbeidsongeschikt Alcoholmisbruik Geen Afstemming In opvoeding Relatie problemen T87 V78 P102 Begeleiding ADL Sociaal Peuterniveau Emotioneel kleuterniveau

Visie op ouderschap Onlosmakelijke verbondenheid, ook wanneer ouders tijdelijk uit beeld zijn Relatie tussen kind en ouders is existentieel en onverbrekelijk Jeugdige ontleent identiteit aan ouders Band tussen kind en ouders is onvoorwaardelijk, ondanks alle problemen Zijnsverantwoordelijk / professionele verantwoordelijkheid Vraaggericht werken: regie mbt inhoud en doelen zoveel mogelijk bij cliënt(systeem) Opvoederschap kan tijdelijk overgedragen worden

Systeeminterventies Gezinsdiagnostisch onderzoek Psychosociale hulpverlening binnen het gezin Opvoedingsondersteuning Psycho-educatie VHT Meewerken ouders op de groep, mogelijk in combinatie met gebruik van het ouderappartement.

Opbrengsten opname Heldere diagnostiek Specifieke begeleidingsstijl Leren omgaan Met problematiek Passende woonplek Acceptatie Bij systeem Toekomst perspectief Ontwikkelings Stagnatie opgeheven

Casus 2 jongen 7 jr. onrust Geen afstemming Gooien voorwerpen Voorwerpen Kapot maken Agressief gedrag Niet luisteren Naar gezag Snel geprikkeld angstig Geen oogcontact Stemmings wisselingen Anderen Pijn doen Dwang Matig gedrag Ontwikkelings stagnatie

Voorgaand onderwijs- en hulpverleningsaanbod KDV KDC: 1 op 1 begeleiding, vastgelopen Intelligentieonderzoek Onderzoek naar gedrag Psychiatrisch onderzoek Medicatie Intelligentieonderzoek Poliklinisch onderzoek Machteloosheid thuis en bij omgeving

Beeldvorming Autistische stoornis Aandachtstekort Stoornis met Hyperactiviteit Matige zwakzinnigheid: 3;9 jr. KNO problematiek ADL niveau 3 jarige Sociaal Emotioneel 36 mnd Gemiddelde Ontwikkelingslft 2-4 jr

Opbrengsten Terug naar huis Helderheid In diagnostiek Specifieke Adviezen begeleidingsstijl Inzicht in spannings Opbouw en afvloeiiing Gerichte adviezen Voor gespecialiseerde dagbesteding Naschoolse opvang Intensieve Opvoedings ondersteuning Niveaus van functioneren Beperkingen En mogelijkheden

Vragen? Adviezen (producten, samenwerking, ontwikkeling e.d.)? Opmerkingen? Afronding