Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB
Opzet Waarom doorlopende leerlijnen? 4 modellen in de praktijk Gedeelde veronderstellingen Onderzoeksresultaten
Waarom doorlopende leerlijnen? Overlap inhoud lj 1 mbo – lj 4 vmbo verveling Andere cultuur; mbo harder, minder aandacht voor de leerlingen, minder ondersteuning Daardoor: voortijdig schoolverlaten en andere problemen Bijbehorende problemen: – Het zgn zomerlek – ?
4 modellen Kader en Basis: Inrichting laatste jaar vmbo met lesstof mbo en gericht op didactiek mbo: ½ - 1 jaar verkorting Bedrijfsgerichte cultuur in school (leermeesters); Docentenuitwisseling; Lln lj d p w BBL n2 Maatwerk in MBO: ll hebben verschillende bagage; eerste 6 mnd uniform, daarna differentiatie via projectwerk TL: Bèta Challenge Project: vak, bedrijfsbezoek & projectwerk (lj 2), meelopen mbo (lj 3 en 4)
Veronderstellingen 1 Studieduur verkorting is aantrekkelijk voor leerlingen
Resultaten 1 Kader en Basis lj 4 (n=13) TL lj 4 (n=9)
Veronderstellingen 2 (K/B) Het heeft zin leerlingen voor te bereiden op de manier van werken in het mbo: – Didactisch – Andere cultuur
Kader en Basis lj 4 (n=13) TL lj 4 (n=9) Resultaten 2: vooraf (vmbo) Het niveau van de opdrachten mag best wat omhoog (4 lln). Door opdrachten uit het mbo in lj 4 vmbo Door meer keuzeruimte in de opdrachten.
Resultaten 2: ‘tijdens’ (1 d p w mbo) Lj 4 vmbo + 1 dpw mbo (n=7) Zelfstandigheid: groter / positief; wennen (2 lln) Tempo hoger (4), gelijk (2), lager (1) Serieuzer; prettig! Combinatiejaar zwaar: examen doen + 1 e j halen Helpt wel om te wennen; scheelt paar weken Lj 4 vmbo (n=6) Zelfstandigheid; positief; wennen in 4 – 6 wkn (5); 4 mnd (1) Tempo: positief (2), wennen (1): 3 mnd Serieuzer, meer discipline: positief Minder begeleiding – veel meer zelf uitzoeken; lastig
Achteraf ( lj 1 mbo) – niveau 2 6 mnd verkorting (n=6) PGO bekend; goed voorbereid Meer verantw. (6); goed voorbereid (5) Tempo gelijk (5) Regulier (n=7) PGO nieuw (4; niet: 2, beetje: 1) Meer verantw. (4); niet zo goed voorbereid (2) Tempo hoger (4)
Achteraf – niveau 3 1 jr verkorting (n=3!!) Bewijskaarten nieuw; rest bekend Meer verantw (3); voorbereiding kan beter Tempo hoger (2); Regulier (n=5) Nieuw (PGO 4; bewijskaarten 1) Meer verantw (3; gelijk: 2); lj 4 vmbo > verantw Tempo hoger (3); slecht voorbereid (4)
Achteraf: inhoud – oordeel docenten Niveau 2 Te hoog gegrepen; herhaling nodig, 6 maanden verkorting werkt niet goed Niveu 3 Prima; studenten kunnen het aan
Veronderstellingen 3 (TL) Werk aan opdrachten doet (vak)theorie beter begrijpen Bredere competenties (dus beter voorbereid op mbo)
Resultaten 3 (n=18)
Resultaten 4 (n=18)
Resultaten 5 (n=18) Zelfstandig werken (17); – prettig (14): fijn, zelf uitproberen, niet op anderen wachten – (eerst) lastig (3): duwtje id rug prettig; leren Samenwerken – geen verschil met anders Creativiteit (83%): nodig; – leidt soms tot zelfkennis (ben ik niet goed in, ander doen) Problemen oplossen – meestal zelf Zelfsturing: eigen doelstellingen met project ( 6 lln): – Weten of ik het kan (verzorging, met mensen omgaan) (3) – Inhoudelijk thema, zelf invulling geven; sneller leren werken
Veronderstellingen 6 Bewustere keuze
Resulaten 7 (n=12) 1 dpw mbo: 1 kiest andere richting Regulier: 5 kiezen andere richting
Resultaten 8 (n=18) Onduidelijk (11): andere voorkeuren (7), ervaring zelf (2), techniek ? (2) Reflectie op bedrijfsbezoek / projectopdracht? Nee: 16 (89%)
Conclusies Naast verkorting zou verdieping tenminste ook een doelstelling van doorlopende leerlijnen moeten zijn? We mogen best wat meer vragen (zeker TL) Voorbereiding op cultuur en didactiek levert ‘wen’winst van 1 (meestal) tot 4 (uitzondering) maanden op: zijn wel de maanden met de grootste kans op vsv! Inhoudelijke voorbereiding niveau 2 twijfelachtig; niveau 3/4 beter Projectwerk werkt – expliciete verbinding met vakken noodzakelijk Kiezen blijft een beladen onderwerp – reflectie!
Over all conclusie Afstemming op inhoud werkt niet – zie de ervaring van de afgelopen 20 jaar: geen resultaat. Wel kansrijk: Uitwisseling van mensen – leerlingen én docenten. (Elkaar kennen = elkaar kunnen vinden als het nodig is). Dat is: doorlopende LOOPBAAN-leerlijn. Daarbij hoort ook: doorlopende begeleiding van ontwikkelingsprocessen (identiteitsontwikkeling)
Meer weten? (denk om het streepje!)