Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Advertisements

Differentiatie in de klas
HAVISTEN COMPETENT
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Voorlichtingsavond 2M Donderdag 20 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
WELKOM! Voorlichting decanaat mavo.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Informatieavond klas 3 Vakkenpakketkeuze en voorlichting ROC/Havo
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Landbouwbreed Klaaswaal
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Reflectievaardigheden en instrumenten
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sectorwerkstuk Den Bosch
April ’17.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Voorlichtingsavond Leerjaar 2 28 april 2011
2e ouderavond klas 3 TL VMBO: 4 jarig 4 leerwegen Theoretische leerweg
Voorlichting okt '13 VMBO TL klas 4
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Voorlichting okt'09 VMBO TL klas 4. De Koers Uitzetten meenemen mag…..
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
WELKOM.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Doorstroom van ISK naar MBO
Informatie-avond profielkeuze klas 3
Persoonlijke begeleiding
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB

Opzet Waarom doorlopende leerlijnen? 4 modellen in de praktijk Gedeelde veronderstellingen Onderzoeksresultaten

Waarom doorlopende leerlijnen? Overlap inhoud lj 1 mbo – lj 4 vmbo  verveling Andere cultuur; mbo harder, minder aandacht voor de leerlingen, minder ondersteuning Daardoor: voortijdig schoolverlaten en andere problemen Bijbehorende problemen: – Het zgn zomerlek – ?

4 modellen Kader en Basis: Inrichting laatste jaar vmbo met lesstof mbo en gericht op didactiek mbo: ½ - 1 jaar verkorting Bedrijfsgerichte cultuur in school (leermeesters); Docentenuitwisseling; Lln lj d p w BBL n2 Maatwerk in MBO: ll hebben verschillende bagage; eerste 6 mnd uniform, daarna differentiatie via projectwerk TL: Bèta Challenge Project: vak, bedrijfsbezoek & projectwerk (lj 2), meelopen mbo (lj 3 en 4)

Veronderstellingen 1 Studieduur verkorting is aantrekkelijk voor leerlingen

Resultaten 1 Kader en Basis lj 4 (n=13) TL lj 4 (n=9)

Veronderstellingen 2 (K/B) Het heeft zin leerlingen voor te bereiden op de manier van werken in het mbo: – Didactisch – Andere cultuur

Kader en Basis lj 4 (n=13) TL lj 4 (n=9) Resultaten 2: vooraf (vmbo) Het niveau van de opdrachten mag best wat omhoog (4 lln). Door opdrachten uit het mbo in lj 4 vmbo Door meer keuzeruimte in de opdrachten.

Resultaten 2: ‘tijdens’ (1 d p w mbo) Lj 4 vmbo + 1 dpw mbo (n=7) Zelfstandigheid: groter / positief; wennen (2 lln) Tempo hoger (4), gelijk (2), lager (1) Serieuzer; prettig! Combinatiejaar zwaar: examen doen + 1 e j halen Helpt wel om te wennen; scheelt paar weken Lj 4 vmbo (n=6) Zelfstandigheid; positief; wennen in 4 – 6 wkn (5); 4 mnd (1) Tempo: positief (2), wennen (1): 3 mnd Serieuzer, meer discipline: positief Minder begeleiding – veel meer zelf uitzoeken; lastig

Achteraf ( lj 1 mbo) – niveau 2 6 mnd verkorting (n=6) PGO bekend; goed voorbereid Meer verantw. (6); goed voorbereid (5) Tempo gelijk (5) Regulier (n=7) PGO nieuw (4; niet: 2, beetje: 1) Meer verantw. (4); niet zo goed voorbereid (2) Tempo hoger (4)

Achteraf – niveau 3 1 jr verkorting (n=3!!) Bewijskaarten nieuw; rest bekend Meer verantw (3); voorbereiding kan beter Tempo hoger (2); Regulier (n=5) Nieuw (PGO 4; bewijskaarten 1) Meer verantw (3; gelijk: 2); lj 4 vmbo > verantw Tempo hoger (3); slecht voorbereid (4)

Achteraf: inhoud – oordeel docenten Niveau 2 Te hoog gegrepen; herhaling nodig, 6 maanden verkorting werkt niet goed Niveu 3 Prima; studenten kunnen het aan

Veronderstellingen 3 (TL) Werk aan opdrachten doet (vak)theorie beter begrijpen Bredere competenties (dus beter voorbereid op mbo)

Resultaten 3 (n=18)

Resultaten 4 (n=18)

Resultaten 5 (n=18) Zelfstandig werken (17); – prettig (14): fijn, zelf uitproberen, niet op anderen wachten – (eerst) lastig (3): duwtje id rug prettig; leren Samenwerken – geen verschil met anders Creativiteit (83%): nodig; – leidt soms tot zelfkennis (ben ik niet goed in, ander doen) Problemen oplossen – meestal zelf Zelfsturing: eigen doelstellingen met project ( 6 lln): – Weten of ik het kan (verzorging, met mensen omgaan) (3) – Inhoudelijk thema, zelf invulling geven; sneller leren werken

Veronderstellingen 6 Bewustere keuze

Resulaten 7 (n=12) 1 dpw mbo: 1 kiest andere richting Regulier: 5 kiezen andere richting

Resultaten 8 (n=18) Onduidelijk (11): andere voorkeuren (7), ervaring zelf (2), techniek ? (2) Reflectie op bedrijfsbezoek / projectopdracht? Nee: 16 (89%)

Conclusies Naast verkorting zou verdieping tenminste ook een doelstelling van doorlopende leerlijnen moeten zijn? We mogen best wat meer vragen (zeker TL) Voorbereiding op cultuur en didactiek levert ‘wen’winst van 1 (meestal) tot 4 (uitzondering) maanden op: zijn wel de maanden met de grootste kans op vsv! Inhoudelijke voorbereiding niveau 2 twijfelachtig; niveau 3/4 beter Projectwerk werkt – expliciete verbinding met vakken noodzakelijk Kiezen blijft een beladen onderwerp – reflectie!

Over all conclusie Afstemming op inhoud werkt niet – zie de ervaring van de afgelopen 20 jaar: geen resultaat. Wel kansrijk: Uitwisseling van mensen – leerlingen én docenten. (Elkaar kennen = elkaar kunnen vinden als het nodig is). Dat is: doorlopende LOOPBAAN-leerlijn. Daarbij hoort ook: doorlopende begeleiding van ontwikkelingsprocessen (identiteitsontwikkeling)

Meer weten? (denk om het streepje!)