ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Differentiatie in de klas
HAVISTEN COMPETENT
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
op deze informatiebijeenkomst van het
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Hogere denkvaardigheden
BattleBots The school battle.
Sanne Tromp Ton van der Valk
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Wiskunde in Technologie
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Voortgangsgesprek fase 1
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.
Onderzoek Doorlopende Leerlijnen vmbo-mbo Peter den Boer Lector keuzeprocessen/loopbaanleren ROC WB.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
Differentiatie.
Voor talenten in uw klas!
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Informatie voor ouders groep 8 over:
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Welkom op het Saenredam College
Bijeenkomsten vakdidactiek
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Heb jij ballen voor scrummen?
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU

Waarom voorbereiden op excellentie ? Doel: alle leerlingen stimuleren hun talenten optimaal te ontwikkelen Ontwikkelingen in VO: ‘leonardo’, Plusklassen, JCU, PRE-Leiden, …. Nieuwe beleidskaders van de overheid

Beleidskaders excellentie bevordering Platform Bèta Techniek: programma Bèta Excellent –20% top vmbo, havo, vwo – % n-profielen –Start in 2011 – Actieplan Beter Presteren –Achtergrond: Pisa resultaten –20% beste vwo-leerlingen –Alle vakken –Start: 2012 –

De lio en stimuleren van bèta-talent Hoe krijgt een lio te maken talentbevordering? –afhankelijk van de school: in de praktijk –Vanuit het opleidingsinstituut Waar past dat thema in de opleiding? –Moet de lio niet eerst ‘gewoon leren lesgeven’?

Ontwikkelingsfasen van een lio Orientatie –van lerende naar onderwijsgevende –Focus op vakinhoud –Eerste ervaring van ‘de klas’ Verdieping –Focus op ‘onderwijzen’ –Gaan individuele leerlingen zien Verbreding –Focus op leren –Verschillen tussen leerlingen zien –In deze fase komt ruimte voor aandacht aan ‘excellentiebevordering’ Professionalisering:cursus volgen –JCU/FIsme zal cursus Bèta Excellent ontwikkelen

Orientatie lio op ‘talentbevordering’ Vanuit de praktijk: wat doet je school eraan? Vanuit een visie:bijv. Plusklassen of niet? In vwo of ook vmbo; in bèta of ook muziek, sport, … Vanuit beschikbaar lesmateriaal, bijvoorbeeld van scholen, van het JCU

Te behandelen onderwerpen in LO? Wat zijn kenmerken van (bèta)getalenteerde lln? Welke didactiek is geschikt? Kenmerken van een talent-programma Samenwerking met externen Hoe ‘extra’ lln-werk beoordelen?

Kenmerken van getalenteerde lln Snel begrijpen Doorzetten Hoge mate van zelfregulatie Aanleg voor hogere denkvaardigheden Dus: Taken op eigen manier laten invullen Inhoudelijk laten bijdragen Door open opdrachten, onderzoek

Didactiek voor (bèta)getalenteerden Compacten en verrijken Geef grote lijnen aan; details zelf uitzoeken Veel open opdrachten Veel keuzemogelijkheden

Uitwerking van een vb: differentiatie Zie voor vwo bb Opdracht 1 Bekijk met elkaar enkele vakopdrachten Wat zijn specifieke kenmerken? Vanuit welke visie?

Rapportage Vak? Bekeken opdracht(en)? Kenmerken: Visie:

Kenmerken van JCU- keuzeopdrachten Voor één vak (enkele vakoverstijgend) Herhaling – verdieping – verrijking Structuur: inleiding, inhoudelijke orientatie, open opdracht, afronding Open, daardoor variabel in lengte Leerlingen maken ‘tastbaar’ product Zie

Aan talent aangepaste leeromgeving (JCU) Sfeer, ‘Culture of excellence’ Ruimte bieden voor ontplooiing talenten Ontmoeting van gelijkgestemden Compact curriculum Verrijking en verdieping Leerlingonderzoek Veel keuzeruimte

Samenwerken met externen Met universiteiten (JCU, PRE, ….) Olympiades Bedrijfsleven ( JetNet, ….) Lastig om lln iets ‘buiten de deur’ te laten doen: roosters; schroom van lln.

Kern van keuze- opdrachten: waardering Noodzaak ‘motor van motivatie’ voor ‘extra’ werk voor getalenteerden Zoekt het JCU in ‘waardering’ Product geeft mogelijkheid tot waardering –Door de docent –Door medeleerlingen Leerlingen kunnen hun ‘product’ op Markt presenteren

Activiteit 2: hoe product waarderen? Beschikbaar: posters van JCU- leerlingen Opdracht: bekijk enkele posters en geef ideeën –Hoe waardering geven door docent –Hoe waardering door medeleerlingen te organiseren?

Rapportage 2 Waardering door docent Waardering door medeleerlingen

JCU waardering via –Rode rondjes plakken op de ‘beste’ poster –Post-its met tip en top –Formulier: wat ik leer van …. –past in leerlijn onderzoeks- gemeenschap: peer feedback

Zie ECENT site Voor praktijkvoorbeelden en bronnen, zie ECENT artikel:

Samenvattend Aandacht voor bevordering bètatalent in lerarenopleiding is de moeie waard Plaats: laat in de oplieding Aansluiten bij praktijk in stagescholen Gebruik maken van voorbeelden op internet (bijv. ECENT)

Ten slotte Cursus ‘bevorderen van excellentie in de bètavakken’ Proefronde in 2011/12 voor JCU- scholen Mei 2012: verspreidingsconferentie voor opleiders/nascholers 2012/13: cursus kan in den lande gegeven worden