Inzicht in ZIEN!. Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Identiteitsverankering
JE HOORT ERBIJ! Een spel ter bevordering van de integratie en acceptatie van leerlingen met autisme in het basis- en voortgezetonderwijs.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Klik 2x op om internet te openen.. Vul de website meldjeaan.antwerpen.be in en klik op.
Welkom bij de World Vision Quiz.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Workshop OGW in de klas..
Een handreiking voor een goede interpretatie van een (groeps)profiel
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
de ouderbetrokkenheid vergroten
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Klik hier als u voor de eerste keer op de website komt.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Aanpak problematisch gedrag
Workshop klassenmanagement
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Liefde en relaties.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Welkom ik maak me sterk.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Inzicht in ZIEN! Een opfrisser om de ZIEN!- kennis te activeren.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
Welkom op onze thema-avond
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?. Inhoud presentatie 1.Klaarzetten van een leerlingvragenlijst 2.Invullen van de vragenlijst 3.Gegevens van de leerlingvragenlijst.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
Hoe gebruik je de leerlingvragenlijst?
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Persoonlijk Leiderschap
ZIEN! Leerjaar 1-16 Fris je ZIEN!kennis op!
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
ZIEN! Fris je ZIEN!kennis op!
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Arline Spierenburg november 2018
Liefde en relaties.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Inzicht in ZIEN!

Wat kun je verwachten? ZIEN!-dimensies De scores en normering Relaties tussen de vaardigheden Overzichten Informatief

De ZIEN!-dimensies

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… praat niet voor zijn beurt. eist weinig aandacht op. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Impulsbeheersing is de vaardigheid om in sociaal verband het eigen gedrag te reguleren door het onderdrukken van impulsen.

Bij welke dimensie horen deze stellingen? Het kind… komt opgewekt over. gaat graag naar school. Klik op het plaatje met het juiste antwoord

Goed geantwoord! Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt.

ZIEN!: de scores en normering

Wat betekenen de schaalwaarden? Score Situatie nodigt uit Makkelijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld momenten waarop de leerkracht ondersteunt of de leiding heeft, medeleerlingen zijn flexibel of nemen juist de leiding (net wat kind nodig heeft) Situaties nodigt niet uit Moeilijke situatie (maak als team concreet, bijvoorbeeld als er geen volwassene sturing/leiding geeft, als medeleerlingen weinig rekening houden met wensen en mogelijkheden van de leerling.) 2Vrijwel altijdVrijwel niet - 3Vrijwel altijdSoms +/- 4Vrijwel altijdVrijwel altijd +

Geeft dit overzicht een reëel beeld van een groep? waarschijnlijk wel waarschijnlijk niet

Realistischer groepsbeeld Een overzicht met bijna alleen groen en blauw geeft waarschijnlijk geen reëel beeld van de groep. In de gemiddelde groep zijn alle kleuren ongeveer evenveel vertegenwoordigd. Het groepsoverzicht hiernaast geeft eerder een reëel beeld.

Vraag je je ook wel eens af hoe de kleurtjes tot stand komen?

Percentiel: percentage leerlingen dat deze score of lager haalt 13% van de meisjes uit groep 1-4 haalt een score van 11 of lager. Dat wordt een rode kleur Vanaf een score van 14 scoor je bovengemiddeld (>50) Het 44 e percentiel is nog oranje (benedengemiddeld), maar is wel bijna 50 (gemiddeld) Per categorie krijg je een score van minimaal 4 (als je op alle vragen het antwoord geeft ‘dit klopt niet’) en maximaal 16 (als je op alle vragen het antwoord ‘dit klopt helemaal’ geeft).

De relaties tussen de ZIEN!-vaardigheden

Ideaalsituatie – pro-sociaal Ruimte voor jezelf Ruimte voor de ander SI SA SF IB IL Egoveerkracht Egocontrole Empathie

Vooral ruimte geven zelf Ruimte voor de ander SI SA SF IB IL

Vooral ruimte nemen An der Ruimte voor jezelf SI SA SF IB IL

Overzichten opvragen

Overzicht opvragen 1.Klik op overzichten > leerlingvolgsysteem > begeleiding 2.Kies voor PDF-versie van: o ZIEN! observatielijst groep o ZIEN! observatielijst leerling o ZIEN! ouderrapportage 3.Selecteer de groep/leerlingen waar je een overzicht voor wilt TIP: Houd de Ctrl-toets ingedrukt terwijl je klikt. Je kunt zo meerdere groepen/leerlingen tegelijk selecteren!

Je kunt het overzicht opslaan als PDF of afdrukken Je kunt hier nog kiezen of je een overzicht per categorie op per stelling wilt zien

Ouder- rapportage

Toelichting bij ouderrapportage: zie onder Informatief > ouders

Informatief

Extra informatie in ZIEN!

Informatie over SoVa-methoden Algemene informatie over ZIEN! Informatie over de leerlingvragenlijst Documenten voor leerlingen Informatie voor ouders Achtergrondinformatie sociaal-emotioneel Leerkracht- en oudersuggesties

Verwijzingen naar sova-methoden

Met de leerlingvragenlijst krijg je nóg meer informatie over de leerling LeerkrachtvragenlijstLeerlingvragenlijst (gr 5-8) Meer informatie op

ZIEN! en ouders Waarschijnlijk is het voor jullie vanzelfsprekend dat je met ouders in gesprek gaat. Kijk op de website voor mogelijkheden om ZIEN! in te zetten:

ZIEN!nieuwsbrief – meld je aan! Nieuwe ontwikkelingen Achtergrondinformatie Tips en trucs

Succes en veel plezier met ZIEN! Vragen over ZIEN!? Mail naar Wil je dat een medewerker van Driestar onderwijsadvies (gratis) meedenkt over een casus/profiel? Zie startscherm ZIEN! Wil je meer met ZIEN! dan jullie nu doen? Volg een verdiepingscursus! Lees meerLees meer Klik hier om af te sluiten

Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Sociaal initiatief. Sociaal initiatief is de vaardigheid om in sociale situaties contact te zoeken en te maken, zowel non-verbaal als verbaal. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… stapt uit eigen beweging op anderen af. heeft duidelijk een eigen inbreng tijdens gezamenlijke activiteiten. vertelt uit zichzelf in de groep. spreekt uit eigen beweging met andere kinderen. Naar volgende vraag

Fout geantwoord… Deze stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Impulsbeheersing. Impulsbeheersing is de vaardigheid om in sociaal verband het eigen gedrag te reguleren door het onderdrukken van impulsen. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je er een beeld bij hebt. Het kind… praat niet voor zijn beurt. denkt na voor het iets onderneemt, heeft controle over eigen gedrag. eist weinig aandacht op. houdt zich aan de regels. Naar volgende vraag

Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Welbevinden. Welbevinden is een momentane, actuele toestand van een zich goed voelen en manifesteert zich binnen de groep waarin het kind zich bevindt. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een ‘plaatje’ erbij hebt. Het kind… komt opgewekt over. maakt een vitale, levenslustige indruk. komt ontspannen en open over. gaat graag naar school. Naar volgende vraag

Fout geantwoord… Bovenstaande stellingen horen bij de ZIEN!-vaardigheid Betrokkenheid. Betrokkenheid is een houding of toestand die verbondenheid uitdrukt met een activiteit of taak waarmee het kind bezig is. TIP! Neem een kind in gedachten dat bovenstaand gedrag laat zien, zodat je een plaatje erbij hebt. Het kind… heeft plezier in wat het doet. gaat een tijdlang geconcentreerd op in de activiteit. toont belangstelling voor het activiteitenaanbod. toont doorzettingsvermogen. Naar volgende dia