Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Oriëntatie Op Automotive / Mechatronica Met als doel een basis leggen voor het Multidisciplinaire denken en werken in een Automotive.
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Goud in Handen!.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Congres Hoger Onderwijs
VTB Technasium Vakcollege
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Van Kroon naar ViP.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
De toekomst van het vmbo
Onderwijs op maat.
Symposium Differentiatie
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Honoursonderwijs in HBO
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Concept examenprogramma
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Basiskennis LOB.
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
13 november 2012 BÈTA CHALLENGE Programma. Inhoud: 1. Legitimatie 2. Doelgroep en doelstellingen 3. Ontwerpprincipes / voorwaarden 4. Tijd en beoordeling.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Welkom Anouk de Wit, Projectleider communicatie Toptechniek in bedrijf Platform Bèta Techniek.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Met Minder Meer en Beter
Jan de Bont vice voorzitter Taskforce VMBO Koen Stephan beleidsmedewerker Bouwend Nederland
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Talent in beeld.
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
23 maart 2017 profilering.
aantrekkingskracht van informatica
LOB als doorlopende lijn
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Pedagogisch werk KD 2016.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Technasium op het GRC.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo

VAN KORTSLUITING NAAR CONTACT

Kenschets 1963

Ons onderwijsbestel……1963 (opmaat voor Mammoetwet )

Van Mammoet 1968…… Industriële vormgeving: lineair onderwijsproces Gesegmenteerd aanbod >> vakkenstructuur

Naar onderwijs van de 21 e eeuw… o Creatief – cyclisch leerproces o Multidisciplinaire aanpak van realistische problemen in bedrijven/ maatschappelijke instellingen

PUBLIEKE SECTOR KENNISECONOMIE BV NEDERLAND ECONOMISCH BELANG VAN ONDERWIJS PRIVATE SECTOR: ARBEIDSMARKT- PROBLEMATIEK IN TECHNISCHE SECTOR Legitimatie Bèta Challenge

BÈTA CHALLENGE THEORIE EN PRAKTIJK VAKCOLLEGE TECHNASIUM Legitimatie Doelgroep BB / KB M(H)AVO HAVO / VWO

Legitimatie: uitval & vertraging Uitval en vertraging in VO (ca. 60%) Uitval en switchgedrag in MBO / HBO (ca. 50%)

MOTIVATIE ALTERNATIEVE LEERROUTE THEORIE EN PRAKTIJK VERBINDEN VAN UITVAL EN AFSTROOM NAAR: INSPIRATIE TALENT- ONTWIKKELING Legitimatie: onderwijs

Ontwikkelcapaciteit leerling: waar ligt de sleutel? MOTIVATIE GELEGENHEID CAPACITEIT O = M*C*G

Ontwikkelcapaciteit : G M C O = M*C*G

Ontwikkelcapaciteit : C M G O = M*C*G

Legitimatie: doorlopende leerlijn PO HBO MBO VO TALENTONTDEKKING TALENTONTWIKKELING TALENTVALIDERING O N T S C H O T I N G

o VERHOGING BELANGSTELLING VOOR TECHNOLOGIE: OPLEIDINGEN EN ARBEIDSMARKT; o CREËREN VAN MOGELIJKHEDEN TOT VERSNELLING, VERBREDING EN VERDIEPING IN DE LEERROUTE VO – MBO – HBO; o EEN DOORLOPENDE LEERROUTE TL – MBO MET EEN EIGEN EXAMENPROGRAMMA Doelstellingen BCP:

o GEÏNTEGREERDE BEROEPENORIËNTATIE o TECHNOLOGIE ACHTER DE 4 SECTOREN ALS CONTEXT o ERVARING & REFLECTIE  WAT IS HET BELANG VOOR MIJ? Doelstellingen BCP: WAT IS MIJN DROOM?

o Opdracht-gestuurd onderwijs op basis van realistische problemen in bedrijven en / of maatschappelijke instellingen; o Ervaringen opdoen in bedrijven en instellingen (bedrijfsbezoek, interviews met beroepsbeoefenaren, analyse bedrijven); o Individuele reflectie op de ervaringen; o Schakeling naar MBO opleidingen + bezoek; Praktische invulling BCP

o Betreft altijd een technologisch getinte Opdracht; o Opdrachten beslaan alle sectoren; o De technologie en LOB vormen de kern van de werkzaamheden; o Vanaf tweede semester leerjaar 3: schakelprogramma’s met diverse domeinen uit MBO: verdieping/ verbreding/ versnelling Praktische invulling BCP

Ontsluiten van de technologie achter de sectoren

Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst Kenmerk: netwerk samenwerking

Kenmerk: ketensamenwerking VO:activiteiten in en/of naar PO MBO:participeert in ontwikkeling BCP integratie algemene MBO competenties in BCP afstemming programma’s algemene vakken VO voert deel van programma uit in MBO - LOB: oriëntatie op opleidingen - uitvoeren opdrachten - volgen van leertrajecten HBO:ontwikkelt programmalijn met MBO

BCP en het Technasium: het onderscheid o Doelgroep; o Doorlopende lijn naar vervolgopleiding; o Meer vrijheid voor inhoud van het onderwijsprogramma (ca. 70% is ingevuld met opdrachten); o Sterk regionale binding (MBO en regionale economische positie)

MAAR WEL OPTIMAAL GEBRUIK VAN BELEIDSVRIJHEID OM HET STELSEL TE VULLEN MET NIEUWE ONDERWIJSINHOUDEN GEEN TIJDVERSLINDENDE STELSELHERZIENING

ALS WE ONS DOOR REGELS LATEN LEIDEN ONTSTIJGEN WE NOOIT DE MIDDELMAAT

Henk Biemans Leon de Rond 14 maart 2014 Informatie: Pesant consultancy