Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo
VAN KORTSLUITING NAAR CONTACT
Kenschets 1963
Ons onderwijsbestel……1963 (opmaat voor Mammoetwet )
Van Mammoet 1968…… Industriële vormgeving: lineair onderwijsproces Gesegmenteerd aanbod >> vakkenstructuur
Naar onderwijs van de 21 e eeuw… o Creatief – cyclisch leerproces o Multidisciplinaire aanpak van realistische problemen in bedrijven/ maatschappelijke instellingen
PUBLIEKE SECTOR KENNISECONOMIE BV NEDERLAND ECONOMISCH BELANG VAN ONDERWIJS PRIVATE SECTOR: ARBEIDSMARKT- PROBLEMATIEK IN TECHNISCHE SECTOR Legitimatie Bèta Challenge
BÈTA CHALLENGE THEORIE EN PRAKTIJK VAKCOLLEGE TECHNASIUM Legitimatie Doelgroep BB / KB M(H)AVO HAVO / VWO
Legitimatie: uitval & vertraging Uitval en vertraging in VO (ca. 60%) Uitval en switchgedrag in MBO / HBO (ca. 50%)
MOTIVATIE ALTERNATIEVE LEERROUTE THEORIE EN PRAKTIJK VERBINDEN VAN UITVAL EN AFSTROOM NAAR: INSPIRATIE TALENT- ONTWIKKELING Legitimatie: onderwijs
Ontwikkelcapaciteit leerling: waar ligt de sleutel? MOTIVATIE GELEGENHEID CAPACITEIT O = M*C*G
Ontwikkelcapaciteit : G M C O = M*C*G
Ontwikkelcapaciteit : C M G O = M*C*G
Legitimatie: doorlopende leerlijn PO HBO MBO VO TALENTONTDEKKING TALENTONTWIKKELING TALENTVALIDERING O N T S C H O T I N G
o VERHOGING BELANGSTELLING VOOR TECHNOLOGIE: OPLEIDINGEN EN ARBEIDSMARKT; o CREËREN VAN MOGELIJKHEDEN TOT VERSNELLING, VERBREDING EN VERDIEPING IN DE LEERROUTE VO – MBO – HBO; o EEN DOORLOPENDE LEERROUTE TL – MBO MET EEN EIGEN EXAMENPROGRAMMA Doelstellingen BCP:
o GEÏNTEGREERDE BEROEPENORIËNTATIE o TECHNOLOGIE ACHTER DE 4 SECTOREN ALS CONTEXT o ERVARING & REFLECTIE WAT IS HET BELANG VOOR MIJ? Doelstellingen BCP: WAT IS MIJN DROOM?
o Opdracht-gestuurd onderwijs op basis van realistische problemen in bedrijven en / of maatschappelijke instellingen; o Ervaringen opdoen in bedrijven en instellingen (bedrijfsbezoek, interviews met beroepsbeoefenaren, analyse bedrijven); o Individuele reflectie op de ervaringen; o Schakeling naar MBO opleidingen + bezoek; Praktische invulling BCP
o Betreft altijd een technologisch getinte Opdracht; o Opdrachten beslaan alle sectoren; o De technologie en LOB vormen de kern van de werkzaamheden; o Vanaf tweede semester leerjaar 3: schakelprogramma’s met diverse domeinen uit MBO: verdieping/ verbreding/ versnelling Praktische invulling BCP
Ontsluiten van de technologie achter de sectoren
Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Ondernemers: -beroepsbeeldvorming -Opdrachtgevers -Grotere groep potentiële gemotiveerde, creatieve werknemers Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Docenten: -procesbegeleiders -Ontwikkelen van kennis samen met andere bedrijven, instellingen -Herkennen en ontwikkelen van talenten Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst Leerling: - Leert en werkt in instellingen van de onderwijsketen en in bedrijven/instellingen -Verwerft competenties die belangrijk zijn voor de toekomst Kenmerk: netwerk samenwerking
Kenmerk: ketensamenwerking VO:activiteiten in en/of naar PO MBO:participeert in ontwikkeling BCP integratie algemene MBO competenties in BCP afstemming programma’s algemene vakken VO voert deel van programma uit in MBO - LOB: oriëntatie op opleidingen - uitvoeren opdrachten - volgen van leertrajecten HBO:ontwikkelt programmalijn met MBO
BCP en het Technasium: het onderscheid o Doelgroep; o Doorlopende lijn naar vervolgopleiding; o Meer vrijheid voor inhoud van het onderwijsprogramma (ca. 70% is ingevuld met opdrachten); o Sterk regionale binding (MBO en regionale economische positie)
MAAR WEL OPTIMAAL GEBRUIK VAN BELEIDSVRIJHEID OM HET STELSEL TE VULLEN MET NIEUWE ONDERWIJSINHOUDEN GEEN TIJDVERSLINDENDE STELSELHERZIENING
ALS WE ONS DOOR REGELS LATEN LEIDEN ONTSTIJGEN WE NOOIT DE MIDDELMAAT
Henk Biemans Leon de Rond 14 maart 2014 Informatie: Pesant consultancy