Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Advertisements

Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
1 DE OUDER ALS COACH 3 VWOOSCAR ROMERO Donderdag 7 oktober 2010.
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Informatieavond 4 Havo Welkom in de Tweede Fase. Programma Binnenkomst Algemene informatie 4H door mw. A.M. de Wit, afdelingsleider Informatie LOB door.
Informatieavond 5 VWO.
Welkom.
Informatieavond 4 VWO.
Profielkeuze informatieavond
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Alberdingk Thijm College 3 maart 2015 Kiezen in vwo-3.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
4 Profielen C&M: Cultuur en Maatschappij E&M: Economie en Maatschappij
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Keuzebegeleiding VWO VWO 3 gaat kiezen !!!
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
PROFIELKEUZE KLAS 3 VWO 29 januari 2015.
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Informatieavond profielkeuze vwo 3 12 november 2014.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Ouderavond Profielkeuze
LOB 3 HAVO Schooljaar
INFO - AVOND 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
LOB 3 Atheneum Schooljaar
INFO - AVOND 3 HAVO.
Basisvorming Tweede Fase.
Profielkeuze in de tweede fase
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Voorlopige keuze H3>H4
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
INFO - AVOND 3 HAVO.
Ouderavond 3 ATHENEUM EN 3 GYMNASIUM.
LOB 3 VWO Schooljaar
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Welkom op deze voorlichtingsavond
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Profielkeuze Sanne ten Haken & Bas Reuvers Decanen.
Profielkeuze avond ( uur)
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Profielkeuze.
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
algemene voorlichting havo 3
Transcript van de presentatie:

Basisvorming Tweede Fase

Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie Teveel accent op kennis en reproductie Daarom nu meer aandacht vaardigheden Geen goede voorbereiding WO en HBO Onvoldoende niveau

Nieuwe elementen in de tweede fase werden: Profielen Nieuwe vakken en vernieuwde structuur bij de oude vakken Berekening van de studielast Nieuwe opbouw van het examen Studiehuis

Profielen Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Techniek Natuur en Gezondheid

(Duits of Frans) Keuze examenvak (Niet verplicht voor DA/MU) of Duits of Frans of Wiskunde A Geheel vrij deel Vakopleiding Dans/Muziek/BK)

HAVO Gemeenschappelijk deel –N–Nederlands –E–Engels –M–Maatschappijleer –C–Culturele & Kunstzinnige Vorming –L–Lichamelijke Oefening –P–Profielwerkstuk

HAVO profieldeel Profielvakken verplicht –Moderne vreemde taal (Duits of Frans) –Geschiedenis Profielkeuzevakken –Economie –Kunst (Dans/Muziek/Beeldende Vormgeving) Keuze examenvak (Niet verplicht DA/MU) of Duits of Frans of Wiskunde A Geheel vrij deel –Vakopleiding (Dans/Muziek/BK) C&M Het vrije deel

Raamregeling Raamregeling staat toe vrijstelling van Keuze examenvak (alleen Dans/Muziek ll)

HAVO profieldeel C&M Let op! Overweeg je na HAVO overstap naar VWO, kies dan Wiskunde, want dit is verplicht voor VWO.

HAVO profieldeel Profielvakken verplicht –Wiskunde A –Economie –Geschiedenis Profielkeuzevakken of Duits of Frans Keuze examenvak –Kunst (Dans/Muziek/Beeldende V) Geheel vrij deel –Vakopleiding (Dans/Muziek/BK) E&M Het vrije deel

VWO Gemeenschappelijk Deel –N–Nederlands –E–Engels –2–2e Moderne vreemde taal (Frans of Duits) –A–ANW –L–Lichamelijke Oefening –M–Maatschappijleer –C–Culturele & Kunstzinnige Vorming of KCV –P–Profielwerkstuk

VWO profieldeel Profielvakken verplicht –Wiskunde C (A in overleg) –Geschiedenis Profielkeuzevakken –Economie –Kunst (Dans/Muziek/Beeldende Vormgeving) Keuze examenvak of Duits of Frans Geheel vrij deel –Vakopleiding (Dans/Muziek/BK) C&M Het vrije deel

VWO profieldeel Profielvakken verplicht –Wiskunde A –Geschiedenis –Economie Profielkeuzevakken of Duits of Frans Keuze examenvak -Kunst (Dans/Muziek/Beeldende V) Geheel vrij deel –Vakopleiding (Dans/Muziek/BK) E&M Het vrije deel

Andere profielen op de SvJT N&T en N&G zijn in samenwerking met het Rijnlands Lyceum Wassenaar mogelijk

Nieuwe Vakken Algemene Natuur Wetenschappen (ANW) Cultureel Kunstzinnige Vorming Kunstvak (muziek, dans, beeldende vorming) Profielwerkstuk

Studielast Studielast uitgedrukt in “studielasturen” Uitgangspunt: 40 weken van 40 uur Havo: studielast van 3200 uur in 2 jaar Vwo: studielast van 4800 uur in 3 jaar

Het Eindexamen Schoolexamen –Toetsen –Praktische opdrachten –Handelingsdelen –Profielwerkstuk Centraal Schriftelijk Examen –landelijk

‘Studie-huis’ De naam voor de bovenbouw (havo/vwo), die verwijst naar een andere manier van lesgeven en leren

Kenmerken Studiehuis Zelfstandig leren + zelfstandig werken Veel meer aandacht voor vaardigheden Leerlingen kiezen een eigen werktempo Z- uren Docent is meer begeleider van Werken met studiewijzers Afsluiten van onderdelen, opdrachten, activiteiten

Specifiek voor de SvJT Raamregeling voor leerlingen muziek en dans: –Vrijstellingsmogelijkheden –Het vak VKO

Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D

Zo doen we dat in de tweede fase van de School voor Jong Talent

Het studiehuis is voor onze leerlingen zeer geschikt. Onze leerlingen hebben een specifiek doel: succesvol worden in de wereld van de dans, muziek en beeldende kunsten. Het reguliere schoolprogramma wordt daardoor aangepast en vaak doorkruist door activiteiten (concoursen, exposities, voorstellingen etc.). Een individueel en flexibel traject, waarin de leerling zelf keuzes maakt, zijn/haar eigen tijd indeelt, zelfverantwoordelijk werkt in of buiten de school is daarbij onontbeerlijk.

We geven in de tweede fase geen huiswerk meer maar gaan uit van het feit dat de leerlingen met studiewijzers (kunnen) werken. Leerlingen kunnen, maar hoeven niet met agenda’s te werken. De studiewijzer is de belangrijkste planner. Docenten refereren in de lessen naar de studiewijzers. Studiebegeleiders bewaken het gebruik van de studiewijzer bij de leerlingen.

De studiewijzers zijn in orde. Docenten hebben de taak om m.b.t. hun eigen vak de juiste content aan te leveren voor de studiewijzer. Er wordt gestreefd naar homogeniteit. De studiewijzers worden per periode uitgegeven en zien er goed verzorgd uit. De studiewijzers worden ook op de website geplaatst.

In onze tweede fase geven we geen rapportcijfers meer, alleen nog maar PTA-cijfers Vanaf het 4 e leerjaar werken leerlingen aan hun eindexamen. Alle resultaten die zij behalen zijn eindexamenresultaten. Andere toetsen kunnen wel gegeven worden. Deze toetsen hebben vooral een studie- of diagnostisch karakter. Leerlingen krijgen vanaf de vierde klas dus geen rapporten meer, maar PTA-overzichtskaarten.

Een leerling die doubleert, kan vrijstellingen voor het volgende jaar krijgen. Een leerling die doubleert kan vrijstellingen krijgen voor bepaalde stofonderdelen, toetsen, werkstukken etc.. Deze vrijstellingen worden per vak bepaald door de vakdocent. In de eerste maand van het nieuwe schooljaar worden bij iedere doubleur deze vrijstellingen schriftelijk vastgelegd volgens een vast protocol/formulier. De vrijgekomen studietijd kan besteed worden aan leerstof uit het volgende leerjaar.

Achterstanden/gemiste toetsen/praktische opdrachten worden altijd uitgedrukt in het cijfer 1.0 In het studiehuis zijn inlever- en toetsdata ‘heilig’. Niet-ingeleverd werk/gemaakte toetsen hebben altijd als resultaat het cijfer 1. Dit cijfer weerspiegelt dus geen geleverde prestatie maar duidt slechts de achterstand.

In de tweede fase is er na iedere toetsweek één herkansingsmoment waarop leerlingen één toets uit de toetsweek kunnen herkansen. Deze mogelijkheid staat omschreven in het PTA. Het bevoegd gezag kan in bijzondere individuele gevallen (bv. langdurige ziekte of bijzondere familie- omstandigheden) afwijken van het totale aantal herkansingen van een leerling of het tijdstip van de herkansingsmogelijkheid ten gunste van de leerling.