2 3 4 5 6 7 8 9 10 De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Presentatie gemeente Beek
Opleidingsinfrastructuur
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Implementeren doe je samen
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Vakmanschap is Meesterschap
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
WELKOM.
Een project van de Korengroep
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Stagecoördinatie op De Rank
moderniseren van het curriculum.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
Informatieavond groep
Basisschool Op De Horst
11 oktober 2010 Bijeenkomst contactpersonen en coördinatoren Onderwerp: ons vrijwilligersbeleid bijeenkomst vrijwilligersbeleid 11 oktober 2010.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Geïntegreerde schoolverbetering
Informatie avond OBS Noord - maart Inhoud van de avond Welkom Algemene informatie obs Noord Video obs Noord Een dag in de kleutergroep Koffie/thee.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Meer rekenplezier en onderwijskwaliteit! Het rekenplein: bewegend rekenen op het schoolplein.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Rollen binnen het werkplekleren
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Unitonderwijs en continurooster
Open dag OBS Noord – 14 maart 2017
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Informatieavond Pastoor van Ars
Kennis delen.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Welkom op de informatieavond groep 1-2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Basisschool De Dassenburcht NUENEN
Ter attentie van Katja Rakic (directeur). Meer informatie
Transcript van de presentatie:

2

3

4

5

6

7

8

9

10

De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen

De Julianaschool -2 locaties Stroekeld en Roerdomp -722 leerlingen ( ) -onderdeel van PCPO (7 scholen) 13 Presentatie van de Julianaschool

Wie werken er? -directeur met 2 adjuncten -4 intern begeleiders -48 leerkrachten -7 onderwijsassistenten -2 vakleerkrachten gym -conciërges/administratie/schoonmaaksters

Specialisaties (LB-ers) Specialsten: -Hoogbegaafdheid 4x -Autisme 3x -Taal 2x -Rekenen 4x -Dyslexie 2x -wetenschap en techniek 1x -wereldorientatie 1x -studievaardigheden 1x -sociaal emotioneel 3x

Even een test: als het antwoord “ja”is gaat u staan….. 16 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school/organisatie heeft een geformuleerde visie op het zijn van een (Academische)Opleiding- school”. 17 Presentatie van de Julianaschool

“De schoolleider binnen mijn organisatie is in staat om het team te stimuleren tot een lerende houding”. 18 Presentatie van de Julianaschool

“Op mijn school/binnen mijn organisatie heeft het doen van onderzoek een duidelijke plek en er wordt gewerkt met een onderzoeksagenda”. 19 Presentatie van de Julianaschool

“In mijn school/cluster zijn de leerkrachten gecertificeerd WPC-er, zijn er coaches, werkt een oplisser en zijn een of meerdere collega’s gecertificeerd als assessor”. 20 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school/cluster heeft een opgeleide oplisser”. 21 Presentatie van de Julianaschool

“Op mijn school functioneren leerteams rond thema’s die bestaan uit docent(en) van Viaa, leerkrachten en studenten”. 22 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school heeft meerdere Master- geschoolde leerkrachten”. 23 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school gaat geen veranderingsprocessen aan op basis van aannames; wij doen dit op basis van onderzoek”. 24 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school doet onderzoek en deelt dit met andere scholen (kennisdeling)”. 25 Presentatie van de Julianaschool

“Mijn school/organisatie heeft al het voorgaande al goed voor elkaar!” Indien “ja” dan heeft u niet veel aan deze middag en bent u uitgeleerd… 26 Presentatie van de Julianaschool

Ik neem u graag mee de praktijk in van de Julianaschool… Geen succesverhaal, maar een gezamenlijke zoektocht met VIAA met ups-and-downs….!

Geschiedenis…. -sinds 2009 start van de “opleidingschool” -sinds 2013 academische basisschool

Waarom opleidingsschool? Opleiden en praktijk waren twee werelden (Pabo-basisschool Scholing: komen en gaan van adviseurs/schoolbegeleiders Lerende organisatie willen zijn Eigen kwaliteit verhogen/zelfreflectie 29 Presentatie van de Julianaschool

Visiestuk geschreven -opleiden -ontwikkelen -onderwijsgeven (-onderzoek)

Werkplekleren/ opleiden in de school -opleiden wpc-ers -opleiding Kernreflectie -opleiding assessment afnemen -oplisser

Student en WPC-er aan het woord….. -meerwaarde van werkplekleren

SAMEN leren…. Werkgroepen (studenten-leerkrachten- Viaa-medewerkers) -ontwikkeling van leerpleinen -onderzoek tegenvallende spellingsresultaten -nieuwe methode wereldoriëntatie -….

SAMEN leren…. 25 maart ”omgaan met verschillen” Studiedag met alle studenten, 12 leerkrachten en 10 medewerkers van VIAA ‘s morgens theorie ‘s middags de onderwijs praktijk in

Academische basisschool -toenemende rol van onderzoek -mogelijkheden van subsidie 4 Academische basisscholen: -de Sprankel Zwolle -de Driesprong Hoge Hexel -ARS Hardenberg

Proces in het team….. -niet alleen maar enthousiasme…. -door directie vanuit visie onderbouwd -voorzichtige start gemaakt met geïnteresseerde collega’s (17)

Vanuit visie directie: -onderbouwd besluiten nemen (vanuit theorie en onderzoek) -kwaliteitsverbetering -kennisdeling (intern en extern) -van intern gericht zijn buiten kijken -onderzoekende houding stimuleren

Scholing volgen… Vanuit subsidiegeld Academische basisschool: -leiding geven aan een school met een onderzoekende cultuur (MT en IB) -begeleiden van onderzoek -het doen van onderzoek Stimuleren van masteropleidingen -inmiddels 8 leerkrachten met een masteropleiding

Onderzoek doen…. Joke van de Riet vertelt vanuit de praktijk…..

Onderzoeksagenda nieuwe rekenmethode -tegenvallende spellingresultaten continurooster -nieuwe taalmethode

AcademischeBasisSchool -kenniskring -rol van de VU -intervisie en audits met de andere ABS -onderzoekende houding -verdiepende vragen stellen (bv bij OGW)

Wat kost het? -tijd -energie

Wat levert het op? -handen in de school -ruimer denken/netwerken -kwaliteitsverbetering -samen leren -verdieping -enthousiasme en energie

Even een test: Als het antwoord “ja”is gaat u staan…..

Het is waardevol om binnen mijn team/organisatie een visie op te stellen m.b.t. de OpleidingsSchool. (wie willen we zijn…?!)

Ik vind het belangrijk om een lerende en onderzoekende houding binnen mijn school/organisatie te stimuleren.

Onderwijskundige veranderingen wil ik doen op basis van goede onderbouwing; (geen beleid op basis van aannames….).

Ik zie veel meerwaarde in het werkplekleren en wil mijn collega’s faciliteren en (laten) opleiden tot goede wpc- ers!

Wij vinden het onze verantwoording om (goede) toekomstige collega’s op te leiden en vinden dat leerzaam en leuk om te doen!

Als u zojuist meerdere vragen met “ja”hebt beantwoord heeft u een eerste stap gezet in de richting van de opleidingsschool; of u gaat een verdiepende stap zetten……

Het begint bij visie! Een pad ontstaat door er op te lopen…..

Stellingen: *Dit kan alleen maar op een grote basisschool met veel faciliteiten *Elke basisschool moet een academische basisschool zijn! *Kennisdeling is een meerwaarde voor elke school!

MOGELIJKE TAAK SCHOOLOPLEIDER: 1. Noteer in de kantlijn van de lijst wie nu eigenaar is van welke taak binnen de school 2. Wat zou de startfunctie kunnen zijn van de schoolopleider bij u op school en welke taken horen daarbij? Tips en opmerkingen voor de commissie

LEERWERK-ACTIVITEITEN 1. Vink aan op de lijst welke activiteiten je nu aanbiedt op de basisschool 2. Wat zou je nog meer kunnen aanbieden? 3. Welke activiteiten zouden het meest helpend zijn voor de school én de student?

64