Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience
Snel, sneller, snelst years 500 years 200 years 20 years
Selling ice creams to Eskimo's
Nashuatec & Ricoh Ricoh: - Omzet: 17,2 miljard $ (2005) medewerkers - Marktaandeel Europa 28,1% Nashuatec: - Omzet: 332 mio € (2004) medewerkers - Marktaandeel Benelux 35,4%
Innovatie = dingen bedenken die anderen vergeten te bedenken + die leiden tot een nieuwe waarde voor de klant
Innovatie komt uit mensen … maar innovatie en ondernemerschap komt alleen uit mensen die samenwerken … alleen door een juiste cultuur kan je de ‘waarde’ uit mensen halen
Nashuatec Benelux anno 2005 Historisch gebaseerd op een Amerikaanse bedrijfscultuur (Nashua corporation) Eind jaren ’80 samengevoegd in een Benelux organisatie met Nederlanders, Belgen en Luxemburgers In 1995 overgenomen door een Japanse onderneming met andere management waarden
The challenge
Benelux De Nederlander is zakelijk ingesteld en entrepreneur. De Belg is bescheidener en een beetje minder eigenwijs. De Nederlander maakt een plan, de Belg trekt zijn plan. De Nederlander eet snel, de Belg neemt daar de tijd voor. De Nederlander dient een bezwaarschrift in bij de belasting inspecteur. De Belg gaat met de belastinginspecteur uit eten. De Belg heeft een wijnkelder, de Nederlander heeft een wijn encyclopedie De combinatie tussen beiden = succes team
USA Snelle beslissingen, grote stappen Competition / pioneers Onverbiddelijk, tough Survival of the fittest Prestatie/beloningscultuur Competitieve cultuur is fantastisch voor innovatie
Japan Long term focus / consistent Bereidheid tot investeren Technology driven / gestructureerd Langdurige beslissingcultuur, sterke executie na genomen beslissing Gericht op kwaliteitsmanagement Bereidheid tot investeren leidt tot innovatie
Hoe moeten wij hierbinnen innoveren? Japanse cultuur: technologie gedreven Amerikaanse cultuur: marketing/sales gedreven Nashuatec/NRG: Met de technologische kennis en de marketing attitude zijn wij typisch in staat nieuwe gebruikersconcepten te ontwikkelen voor klanten
Innovatie is anders denken Denk in concepten! … is ons credo. Niet uitsluitend vanuit het product of technologie … Maar juist ook vanuit bijvoorbeeld - De klant -financiële optiek -multi-service -beheer -gebruikers -etc.
Soms ligt innovatie voor je voeten
“Je ziet het pas als je het door hebt”
Productieve innovaties
Minder sympathieke vormen van innovatie
De kracht van onze Benelux cultuur We zijn dichtbij de klant We zijn flexibel We kunnen denken in diensten We kunnen kennis organiseren We kunnen luisteren Variant op Nike: Just use it!
… innovatie tot stand brengen met aanpalende markten System integrators
Leiderschap & cultuur Het is natuurlijk geen walhalla, en het vraagt iedere dag de uiterste management attentie voor de juiste sturing en consistent leiderschap met betrekking tot onze waarden Sturing geven aan dit proces is voor onze onderneming tevens sturing geven aan innovatie Triple T: Trust, Talent, Team
De praktijk is weerbarstig … Fragmentatie in verantwoordelijkheden Gewoontegedrag Over gereglementeerd Dilemma: innovatie in of buiten de onderneming
Minimale vereisten voor een innovatieve cultuur Toegankelijkheid van het topmanagement Vrijheid om te exploreren Structureel luisteren naar klanten en omgeving –Externe Nashuatec/Ricoh Innovatie Raad
“The most powerful CEO is the one who expands the power of those around him” (Porter, e.a.)
Dank voor uw gezelschap