TWEEZIJDIG+ BEWONERSVERGADERING Gistel + Oudenburg – 25/11 Middelkerke + Leffinge – 30/11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
H2O Goed wonen in H2O. H2O Programma 1.Verslag van 7 december 2.Na 7 december tot nu 3.Keukentafelgesprekken 4.Conclusies rapport 5.Vervolgstappen.
RENOVATIES in Steenakker door WoninGent Welzijnsoverleg Nieuw Gent
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Huurderswerk van Huurdersvereniging Samen Wonen en over het onderhoud woning HUURDERSVERENIGING SAMEN WONEN Opgericht 13 februari 1997.
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Behoefteonderzoek senioren 2008
Participatie en een Klantenraad
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Enquête professionaliteit van MRen GMR, SPO Utrecht September 2010.
Workshop bejegening en informatievoorziening
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Resultaten KLANKBORDGROEP Donderdag 4 juli 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Klantwaardering in beeld met KWH
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Behoefteonderzoek senioren 2009
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Informatiebijeenkomst
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Veiligheid & Overlast Bewonersavond BPC Roosendaal 12 januari 2011.
Heylen K., Tratsaert K., Winters S. Verbrugghe Eva 1 BaSW C Informatievaardigheden.
Besluit portiekflats Grote Waal Noord.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Energiebewuste huurders: Hoe doe je dat? Communicatie en participatie rond energiebesparing en gedrag door woningbouwcorporaties.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Door: Rixt Wibiër Branding (middengebied) Twekkelerveld.
Sociaal Plan fase I voor bewoners Siriusstraat 278 t/m 456.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Presentatieavond Definitief ontwerp aanpak wateroverlast Zijlkwartier.
1 Novadic-Kentron naar Jan Wierhof in Tilburg Bijeenkomst raadsleden 19 november 2012.
VITALE GRUTTO DE GRUTTO SITUATIE 1 straat 30 woningen 100 bewoners.
Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
ENQUETE VOORJAAR In welke plaats woont u? In welke wijk woont u?
Plantsoenen Derde Bewonersavond
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Dienst Wonen - Stad Gent
Over de online enquête De enquête was online beschikbaar tussen 5 januari 2017 tot en 11 januari In totaal hebben we 1406 antwoorden verzameld: 863.
Wheermolen-Oost Renovatie 1.
Werkzaamheden aan Geepstraat Steurweg, Makreel-straat, Spieringstraat
Duurzaamheid in Gennep
Informatiebijeenkomst
Bewonersparticipatie door de bril van SHM Ninove Welzijn
Huurdersadviesraad De Mandel.
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
Groot Onderhoud Noordkade
Werking IEM-consulenten
Betrokken ouder, tevreden ouder
WIJKCAFE LEEFBAARHEID EN VEILIGheID OKTOBER 2017
Samen in verscheidenheid
Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
Tweede adviesteam project Emma
Transcript van de presentatie:

TWEEZIJDIG+ BEWONERSVERGADERING Gistel + Oudenburg – 25/11 Middelkerke + Leffinge – 30/11

Welkom!  Wie is wie? TWEEZIJDIG+

  Wat is Tweezijdig+   Er gebeurt al veel!   Enquête, huurdersvergaderingen, nieuwsbrief, boekje ZieZo! TWEEZIJDIG+

Verloop van de avond: 1.Toelichting  Pauze 2. Vraag en antwoord!  Evaluatie TWEEZIJDIG+

Vraag en antwoord:  Over de toelichting!  Bundelen tijdens de pauze Wat met andere of persoonlijke vragen, klachten…? TWEEZIJDIG+

Op het menu:  Resultaten huurdersonderzoek + reactie WoonWel  Woonbegeleider: wie, wat?  Gebruik boekje ZieZo!  Bewonersgroepen: wat en hoe? TWEEZIJDIG+

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Respons + algemene tevredenheid  In mei 2008 kregen 330 bewoners een vragenlijst in de bus. In totaal ontvingen we 185 geldig ingevulde vragenlijsten, dat is een respons van 56%.  De huurders van WoonWel zijn over het algemeen heel tevreden: de globale score bedraagt 7,98 op 10!  De bewoners zijn het meest tevreden over de documenten en brieven van WoonWel, het minst over de opvolging van vragen en klachten.

Tevredenheid op 10 punten   Documenten en brieven 7,83   De woning 7,76   Onthaal 7,66   De buurt 7,48   Informatie over de dienstverlening 7,18   Opvolgen van vragen en klachten 6,70 RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK

 Over de woning  Bijna alle bewoners (92%) zijn tevreden met het soort woning die ze huren. 87% is ook tevreden met de grootte van de woning.  Huurders zijn het meest tevreden over de ligging van de woning, de slaapkamers, woonkamer en de tuin of het terras. Het minst over de gemeen- schappelijke delen, de badkamer en de bergruimtes.

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK Meest tevreden over: 1. Trap, kelder 2. Elektrische installatie 3. Ligging van de woning 4. Waterverwarmer, WC 5. Dak en dakgoot, keuken Minst tevreden over: 1. Gemeenschappelijke delen 2. Geluidsisolatie 3. Schrijnwerk 4. Badkamer 5. Bergruimtes   60% van de huurders meldt tekortkomingen aan de woning.   De geluidsisolatie, het onderhoud van het schrijnwerk, vochtige muren en opstijgend vocht, barsten in muren en plafonds en enkel glas, zijn de voornaamste zorgen. 

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Over de buurt  Bijna alle bewoners (94%) blijven liefst in de eigen wijk wonen! Meest tevreden over: 1. Bereikbaarheid centrum 2. Er is genoeg groen 3. Het is er rustig wonen 4. Winkels en voorzieningen 5. Openbaar vervoer Minst tevreden over: 1. Te weinig parkeerplaatsen 2. Agressief rijgedrag 3. Hondenpoep 4. Speelruimte voor kinderen 5. Ontmoetingsgelegenheden 

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Over de buurt  Scoren over het algemeen ook goed: het veilig zijn van de wijk, de openbare verlichting en het onderhoud van voetpaden.  Vooral het gebrek aan parkeerplaatsen in het lijstje van de pijnpunten valt op (58%)!  Andere aandachtspunten: het tegengaan van geluidsoverlast en vernielingen in de wijk, sluikstort en rommel op straat.

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Onthaal en behandelen van klachten  De huurders zijn zeer tevreden over het onthaal aan de telefoon en in het kantoor. De tijd die men krijgt om een probleem voor te leggen en de vriendelijkheid en correctheid van het personeel, staan alleszins buiten kijf! 21% vindt wel dat er te lange wachttijden zijn in het kantoor.  In de behandeling van klachten zijn de snelheid van uitvoering van herstellingen en de communicatie bij de afhandeling van een klacht, de grootste werk- punten.

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK Meest tevreden over: 1. Tijd voor een vraag 2. Vriendelijk/correct 3. Contact juiste persoon 4. Vlotte aansluiting telefoon 5. Antwoorden facturen Minst tevreden over: 1. Snelheid herstellingen 2. Zicht op klacht 3. Huisbezoeken 4. Aanpak sociale problemen 5. Betrekken bij renovaties   62% van de huurders vindt dat WoonWel regel- matig huisbezoeken moet doen. 

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Over brieven en informatie  De huurders zijn zeer tevreden over de verstaan- baarheid van documenten en brieven van WoonWel.  De bewoners zijn over het algemeen ook tevreden over de inspanningen die WoonWel doet om zijn huurders te informeren, máár er zijn duidelijk ook werkpunten!

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK Meest tevreden over: 1. Huurcontract 2. Huurregelement 3. De infobundel 4. Huurprijsberekening 5. Toewijzingsregels Minst tevreden over: 1. Nieuwe bouwprojecten 2. Aankoop woning 3. Planning renovaties 4. Herstellingen/onderhoud 5. Onderhoudscontracten   De huurders vinden een jaarlijkse infobrochure een goed idee om op de hoogte te blijven van de dienstverlening.   18% ziet ook wel wat in het gebruik van . 

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Over inspraak   Bij werken en renovaties aan mijn woning 86%   Bij wijzigingen in het huurreglement 77%   Planning renovatie– en onderhoudswerken 54%   Bij beslissingen over de woonomgeving 51%   Bij het afsluiten van onderhoudscontracten 45%  A  Andere 2%

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Over inspraak  De huurders zien vooral brood in schriftelijke enquêtes als mogelijkheid tot inspraak. 29% vindt ook open huurdersvergaderingen een goed idee. 18% ziet wel wat in een huurdersadviesraad.  De huurders hopen dat door meer inspraak de betrokkenheid in de werking en de communicatie tussen de huurders en WoonWel zal verbeteren en er concrete oplossingen voor problemen worden bekomen.

RESULTATEN HUURDERSONDERZOEK  Werkpunten en reactie WoonWel  Herstellingen, onderhoud en renovatie woningen  Accenten  Wat naar nieuwe projecten?  Accenten  Bewonersgroepen  Werkpunten in de buurt  Bewonersgroepen  Woon- begeleider  Vragen en klachten, huisbezoeken  Woon- begeleider  Open huurders- vergaderingen, nieuwsbrief, boekje ZieZo!, infobrochure huurders, aanpak renovaties en werken  Informatie en communicatie  Open huurders- vergaderingen, nieuwsbrief, boekje ZieZo!, infobrochure huurders, aanpak renovaties en werken

 Woonbegeleider Tom Creyf  Wat doet hij? TWEEZIJDIG+

WOONBEGELEIDER Wat doet Tom?  Aanvragen en toewijzing kandidaat-huurders:  Onthaal en begeleiding  Inschrijvingen  Toewijzen van een woning

WOONBEGELEIDER  Begeleiden en ondersteunen van de zittende huurders:  Bemiddelen bij sociale klachten en overlast (bv. burenruzie, samenlevingsproblemen, verbaal geweld, geluidsoverlast, geurhinder, vervuiling…)  Opvolgen huurachterstallen en regelen van afbetalingsplannen  Controlebezoeken: onderhoud van de woning, proefperiode  Specifiek en persoonlijk!

WOONBEGELEIDER  Betrekken van de huurders in de werking van WoonWel:  Versterken van de informatie en communicatie  Huurders als ‘groep’  Ondersteunen project Tweezijdig+  Open huurdersvergadering, nieuwsbrief, bewonersgroepen

Wat doet Tom niet?  Huurprijsberekening en –herzieningen   Evi Jordens (kantoor Oostende of zitdagen )  Koopwoningen en sociale leningen  Vera Dhondt en Jan Beunnens (kantoor Gistel)  Herstellingen en onderhoud   Jean Claude Dudal (kantoor Gistel)   Groenonderhoud, sluikstort…  gemeente   Overlast na de kantooruren  politie  Anonieme klachten WOONBEGELEIDER

Ik heb een probleem: wat doe ik?  ‘Stappenplan’: 1. Spreek de persoon in kwestie zelf aan 2. Bemiddeling via de woonbegeleider 3. Contacteren van politie of klacht neerleggen bij de Vrederechter  Verdraagzaamheid is het begin van alles! WOONBEGELEIDER

Bemiddeling via de woonbegeleider  Behandeling hangt af van de aard van de klacht  Contact met alle betrokken partijen  Neutrale bemiddeling tussen partijen  Discretie!  Terugkoppeling! WOONBEGELEIDER

Contact?  Tom Creyf  9u–12u & 13u30–17u  059/  WoonWel–Ellestraat 15, 8470 GISTEL  WOONBEGELEIDER

ZieZo! Handig boekje voor huurders

Wat en hoe?  Werkpunten in de wijk  Woonomgeving en samenleven  Huurders én eigenaars  Inspanningen van bewoners en WoonWel, maar ook van gemeente of andere organisaties!  Relatie huurder-verhuurder: andere kanalen!   Oproep! BEWONERSGROEPEN

BEWONERSGROEPEN Kleinere wijken/blok jaarlijks bezoek  Kleinere wijken/blok  jaarlijks bezoek

Vraag en antwoord: Over de toelichting!  Over de toelichting! Bundelen tijdens de pauze  Bundelen tijdens de pauze Wat met andere of persoonlijke vragen, klachten…?  Wat met andere of persoonlijke vragen, klachten…? TWEEZIJDIG+

Vraag en antwoord: Resultaten onderzoek  Resultaten onderzoek + boekje ZieZo!  Jimmy Woonbegeleiding  Woonbegeleiding + bewonersgroepen  Tom TWEEZIJDIG+

Pauze! TWEEZIJDIG+

Vraag en antwoord! TWEEZIJDIG+

Evaluatie  Bewonersvergadering  Huurderskrant  Welke onderwerpen? Zeg je gedacht en vul het blaadje voor de evaluatie in! voor de evaluatie in! TWEEZIJDIG+

Bedankt! TWEEZIJDIG+