tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contacttekst dr. Mariëtte Lusse lector ouders in Rotterdam Zuid Hogeschool Rotterdam LOB aan de keukentafel
Loopbaancompetenties motievenreflectiewat wil ik, wat drijft mij? kwaliteitenreflectiewat kan ik? werkexploratiewelk werk past bij mij? loopbaansturinghoe bereik ik dat? netwerkenwie kan mij daarbij helpen?
Loopbaangerichte omgeving praktijkgerichtopdoen van praktijkervaringen dialogischreflecteren op ervaringen vraaggerichtzetten van vervolgstappen
Loopbaanorientatie in het po? kinderen ontdekken, verkennen en ontwikkelen interesses en talenten (zelfbeeld!) beeld bij techniek helpt
Rol ouders Klankbord! Gesprek aan keukentafel Loopbaanondersteunend gedrag (Strijk): -reflecteren op motieven, kwaliteiten en ervaringen -zelfvertrouwen, zelfbeeld, motivatie -verdiepen interesses -inschakelen van netwerk
Kwaliteit onder druk bij -onzekerheid over rol en effectiviteit -onbekendheid buitenschoolse activiteiten -onbekendheid opleidingen en beroepen -stress in de thuissituatie -hoge drempel naar school
Een handreiking Tien succesfactoren in de samenwerking met ouders -contact leggen met alle ouders (3) -positief samen werken met ouders (4) - samenwerken aan toekomstperspectief (3)
Contact met alle ouders Succesfactoren 1. zorg dat ouders zich welkom voelen 2. bespreek vroegtijdig ambities en interesses 3. heb contact met alle ouders over lob
Voorbeeld: kennismaken met ouders Bespreek in een kennismakingsgesprek: -de interesses en talenten van de leerling -het beeld van de leerling (3 perspectieven) -opleiding en werk van ouders en familie -de steun die ouders kunnen bieden -het netwerk rond het gezin -afstemming in begeleiding thuis en op school
Positief samenwerken Succesfactoren 4. draag bij aan regie bij de leerling 5. zorg voor interactie en dialoog 6. voed het gesprek thuis 7. neem kwaliteiten als uitgangspunt
Voorbeeld: interactief huiswerk Het voeden van het gesprek thuis: -breng leerling en ouder in gesprek -richt het gesprek op lobgerichte activiteiten -waar was je trots op? Wat vond je het mooist? -au en wauw! -hoe verder verdiepen?
Werken aan toekomstperspectief Succesfactoren 8. neem loopbaanontwikkeling als leidraad 9. initieer een concreet plan 10. bespreek teleurstellingen
Voorbeeld: lob invlechten in cyclus -informeren over buitenschoolse activiteiten (inclusief vakantie- en weekendschool) -een beeld geven van techniek -lob-activiteiten voor- en nabespreken -beelden afstemmen -uitnodigen voor open dagen
Voorbeeld: voortgangsgesprekken Bespreek -kwaliteiten en motieven van het kind vanuit perspectief kind, ouder en school -manieren om interesses te verdiepen (binnen en buiten school en thuis) -concrete stappen die leerling kan zetten (en bijdrage school en ouder hierin) -adviesgesprek: meer dan niveauadvies!
De leerling heeft een sleutelrol Zorg dat de leerling: - positieve feedback krijgt en ervaart dat zijn/haar ouders trots zijn - een duidelijke rol heeft - geen uitzondering is -een handvat krijgt voor het gesprek met zijn/haar ouders -waardering voor zijn/haar ouders ervaart
Onzichtbare ouders? Als het lukt in Rotterdam, lukt het overal! Wat helpt? - helder in uitnodiging -geen uitzonderingen -laagdrempelig en interactief -rol haalbaar en concreet -netwerk betrekken
Kern Loopbaanondersteunend gedrag: - Interesse van ouders vormt emotionele steun -Kwaliteit verhogen door als school ouders en leerlingen meer mee te geven -Kwaliteit verhogen door het netwerk rond de leerling te verbreden en te benutten
Hartelijk dank voor uw aandacht tekstcontact samenwerken toekomstperpectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomsterspectief contact samenwerken toekomstperspectief contacttekst