Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
LOB-middag Haaglanden
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
De ontwikkeling van de 7 competenties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Introductiebijeenkomst
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
RSV op school Jan Van Parijs.
Van, voor én door het onderwijs.
loopbaanplanning / stuurmanskunst
1 Voorlichtingsavond 5 VWO Donderdag 28 september 2011.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Loopbaanbegeleiding en ouders
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Training loopbaan(dialoog) Havo 4 en 5 Ds
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
VERSTERK WAT WERKT.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Informatieavond na Roncalli 24 november Programma Keuze vervolgopleiding en begeleiding (Buket Algurdag, Roncalli mavo) MBO (Rolf de Man, Albeda)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Werkconferentie loopbaanleren en wetenschap & technologie Laat jouw leerlingen het maken in Rotterdam!
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Het leernetwerk vmbo sector economie 8 december 2009.
Omix.
Welkom LOB Helicon Eindhoven VMBO-MBO 20 januari 2016
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Natuurlijk, een netwerkcoach! Hanny van der Meer & Francien Bekius Steunpunt Mantelzorg Dokkumer-Wâlden.
50 slu (studielasturen) in klas 4, 5 en 6 Examenonderdeel Naar behoren slu: Voldoende 75+ slu: Goed Waarom een LOB-dossier? LOB (Loopbaanoriëntatie.
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Talent in beeld.
Vertel me: wie ben je? Peter Berkers Summa Business Eindhoven Passionaris voor lob.
Ouderinformatie avond
Antibioticaresistentie en teamleren
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouders in Rotterdam Zuid
Praktijk voor kindertherapie en intelligentieonderzoek
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Ouders in Rotterdam Zuid
Transcript van de presentatie:

tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contacttekst dr. Mariëtte Lusse lector ouders in Rotterdam Zuid Hogeschool Rotterdam LOB aan de keukentafel

Loopbaancompetenties motievenreflectiewat wil ik, wat drijft mij? kwaliteitenreflectiewat kan ik? werkexploratiewelk werk past bij mij? loopbaansturinghoe bereik ik dat? netwerkenwie kan mij daarbij helpen?

Loopbaangerichte omgeving praktijkgerichtopdoen van praktijkervaringen dialogischreflecteren op ervaringen vraaggerichtzetten van vervolgstappen

Loopbaanorientatie in het po? kinderen ontdekken, verkennen en ontwikkelen interesses en talenten (zelfbeeld!) beeld bij techniek helpt

Rol ouders Klankbord! Gesprek aan keukentafel Loopbaanondersteunend gedrag (Strijk): -reflecteren op motieven, kwaliteiten en ervaringen -zelfvertrouwen, zelfbeeld, motivatie -verdiepen interesses -inschakelen van netwerk

Kwaliteit onder druk bij -onzekerheid over rol en effectiviteit -onbekendheid buitenschoolse activiteiten -onbekendheid opleidingen en beroepen -stress in de thuissituatie -hoge drempel naar school

Een handreiking Tien succesfactoren in de samenwerking met ouders -contact leggen met alle ouders (3) -positief samen werken met ouders (4) - samenwerken aan toekomstperspectief (3)

Contact met alle ouders Succesfactoren 1. zorg dat ouders zich welkom voelen 2. bespreek vroegtijdig ambities en interesses 3. heb contact met alle ouders over lob

Voorbeeld: kennismaken met ouders Bespreek in een kennismakingsgesprek: -de interesses en talenten van de leerling -het beeld van de leerling (3 perspectieven) -opleiding en werk van ouders en familie -de steun die ouders kunnen bieden -het netwerk rond het gezin -afstemming in begeleiding thuis en op school

Positief samenwerken Succesfactoren 4. draag bij aan regie bij de leerling 5. zorg voor interactie en dialoog 6. voed het gesprek thuis 7. neem kwaliteiten als uitgangspunt

Voorbeeld: interactief huiswerk Het voeden van het gesprek thuis: -breng leerling en ouder in gesprek -richt het gesprek op lobgerichte activiteiten -waar was je trots op? Wat vond je het mooist? -au en wauw! -hoe verder verdiepen?

Werken aan toekomstperspectief Succesfactoren 8. neem loopbaanontwikkeling als leidraad 9. initieer een concreet plan 10. bespreek teleurstellingen

Voorbeeld: lob invlechten in cyclus -informeren over buitenschoolse activiteiten (inclusief vakantie- en weekendschool) -een beeld geven van techniek -lob-activiteiten voor- en nabespreken -beelden afstemmen -uitnodigen voor open dagen

Voorbeeld: voortgangsgesprekken Bespreek -kwaliteiten en motieven van het kind vanuit perspectief kind, ouder en school -manieren om interesses te verdiepen (binnen en buiten school en thuis) -concrete stappen die leerling kan zetten (en bijdrage school en ouder hierin) -adviesgesprek: meer dan niveauadvies!

De leerling heeft een sleutelrol Zorg dat de leerling: - positieve feedback krijgt en ervaart dat zijn/haar ouders trots zijn - een duidelijke rol heeft - geen uitzondering is -een handvat krijgt voor het gesprek met zijn/haar ouders -waardering voor zijn/haar ouders ervaart

Onzichtbare ouders? Als het lukt in Rotterdam, lukt het overal! Wat helpt? - helder in uitnodiging -geen uitzonderingen -laagdrempelig en interactief -rol haalbaar en concreet -netwerk betrekken

Kern Loopbaanondersteunend gedrag: - Interesse van ouders vormt emotionele steun -Kwaliteit verhogen door als school ouders en leerlingen meer mee te geven -Kwaliteit verhogen door het netwerk rond de leerling te verbreden en te benutten

Hartelijk dank voor uw aandacht tekstcontact samenwerken toekomstperpectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomsterspectief contact samenwerken toekomstperspectief contacttekst