Meer voorlezen, beter in taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Geletterdheid….. Wat is dat?
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Beginnende geletterdheid
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Leerlijnen in relatie met de methode
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Op de informatieavond van groep 6
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Een prachtige kans voor uw kinderen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
(Voor)lezen is leuk!.
Ontwikkeling van het jonge kind
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Waar is de zevende dwerg?
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Taal begint thuis: Over de rol van ouders bij taal en geletterdheid
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Wensen en verwachtingenavond
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Meer voorlezen, beter in taal Kees Broekhof

Brochures over (voor)lezen en taalontwikkeling Meer voorlezen, beter in taal: 0-4 van baby’s tot kleuters voorlezen door ouders en andere volwassenen rol van bibliotheek Meer lezen, beter in taal: 4-12 basisschoolleerlingen zelfstandig (vrij) lezen rol van school en bibliotheek

Hoe jonge kinderen taal leren Taal is niet aangeboren Kinderen leren taal door hun omgeving Vooral taal van ouders is belangrijk

Wat krijgen jonge kinderen te horen? Een kind met laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur. Een kind met ouders met een redelijke opleiding hoort 1.251 woorden per uur. Een kind met hoogopgeleide ouders hoort 2.153 woorden per uur. “The 30 million word gap”

Veel kinderen hebben dus extra taalprikkels nodig Boeken zorgen voor taalprikkels: Interactie tussen kind en ouders komt (bijna) vanzelf tot stand via boeken. Het kind raakt meer bekend met de klanken en de melodie van de taal. Het kind leert nieuwe woorden.

Boeken zorgen ook voor … Gerichte aandacht (ontwikkeling van concentratie) Verbondenheid (veiligheid, welzijn, zelfvertrouwen) Start van een routine – dagelijks omgaan met boeken (leidt tot sterkere leesmotivatie)

Ook voor baby’s! Voorlezen in het eerste levensjaar heeft effect op de ontwikkeling van de woordenschat (Debaryshe; Raikes e.a.; Karass e.a.) Er is waarschijnlijk ook een indirect effect via gerichte aandacht (concentratie) en de voorleesroutine (motivatie)

De taal van kinderen en boeken Taal in boeken Afbeeldingen (taal ‘toegevoegd’) Korte verhaaltjes, labels, eenvoudige tekst, herkenbaar Langere verhalen, complexere taal Complexere verhalen, meer personages, boekentaal Talig gedrag Luisteren, non-verbale reacties Benoemen, directe reacties, initiërend gedrag Hele zinnen, praten over en n.a.v. verhaal Complexere taal, complexe denkoperaties (bijv. oorzaak-gevolg) Ontwikkeling verloopt geleidelijk en soms met sprongen. Veel verschil tussen kinderen. 4

Kwaliteit van voorlezen doet ertoe Affectieve kwaliteit versterkt binding tussen kind en ouder Interactieve kwaliteit versterkt effect op taalontwikkeling. Interactieve kwaliteit is: niet alleen voorlezen, maar ook praten over en n.a.v. het verhaal De meta-analyse van Mol e.a. (2008) toont effectiviteit interactief voorlezen aan.

Kwantiteit van voorlezen doet ertoe Optimale frequentie: dagelijks voorlezen geeft de beste resultaten (Raike e.a.; EPPE) Duur van voorleessessie hangt af van interesse en concentratie kind; Nederlandse ouders lezen nogal kort voor (5-10 minuten per keer)

En als je Nederlands niet goed is? Ouders moeten jonge kinderen veel begrippen leren. Dat gaat het best in de taal die zij het best beheersen. Kinderen die veel begrippen kennen, leren de Nederlandse begrippen daarna gemakkelijk. Ze hoeven alleen een nieuw ‘label’ aan een bekend begrip toe te voegen.

Voorlezen heeft effect op … ontluikende geletterdheid fonologisch bewustzijn letterkennis woordenschat verhaalbegrip leren lezen mondelinge taal zelfvertrouwen kennis van de wereld plezier in (voor)lezen Elisabeth Duursma (2008), Reading aloud to children: the evidence.

De effecten zijn langdurig: EPPE-onderzoek naar ‘home learning environment’ 2.700 kinderen, metingen bij 3, 5, 6, 7, 10, 11 jaar effecten van voorlezen, bibliotheekbezoek, activiteiten met letters/cijfers/vormen en versjes/liedjes Bookstart-onderzoek in Groot-Brittannië start bij 9 maanden metingen bij 3, 5, 7 jaar Bookstartkinderen scoren hoger op taal en rekenen

Voorlezen bereidt voor op begrijpend lezen in de basisschool Waar denk je dat het verhaal over gaat? Wat zie je op de plaatjes? Wat denk je dat er gaat gebeuren? Impliciete woordleerstrategieën Picto’s: wie, wat, waar Begrijpend lezen Voorspellen n.a.v. titel Relaties leggen m.b.v. afbeeldingen Relaties leggen binnen en buiten de tekst Expliciete woordleerstrategieën Samenvatten