Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

situationeel leiderschap
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Door goede gesprekken groeien
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 4 en 5 Vaardigheden Check (Aannemer) (Machinist)
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Uitvoering, beheer en onderhoud
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Talentmanagement in de Technische Dienst
10 jaar JSP Levert het wat op?. Programma In vijf kwartier kan niet alles Stellingen Ontwikkelingen Versterken (rechts)positie Juridische knelpunten Hoe.
Facility management en inkoop
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Lobbyen en Netwerken Zelfwerkwinkel B
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Risico’s uit de ondergrond – risico’s de ondergrond uit!
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
CB-NL Launch Event Omdat we informatie op orde willen krijgen!!
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
EMVI Evaluatie Ingenieurs Netwerk Twente
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
Het coachende functioneringsgesprek
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
1 Thea Smid-Verheul, gemeente Amersfoort Paul van Bruggen, CROW IJsselstein, 13 februari 2014 Past Performance waarom positief voor alle partijen?
Hoe kan het dat de prestaties van onze klant Arriva op het baanvak Zwolle-Emmen achterblijven terwijl onze KPI’s op groen staan? * Stap 1 – De Probleemstelling.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
HELP! Beren op de omgevingsweg
Communicatie 7e les.
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Passend onderwijs.
Lezen van wedstrijd formulier NAAM: CURSUS: DOCENT: WEDSTRIJD: DATUM:
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
Wedstrijdanalyse formulier
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
veilig en gezond bouwen
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Bestekken.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
De scope van het project
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente Castricum

Inhoud: Wat is Past Performance? Eerste ervaringen Discussie: -Wat zijn de kansen en knelpunten? -Wat zijn de belangrijkste adviezen en tips? Conclusies en prioriteiten.

Wat is Past Performance? Beoordelingssysteem om samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te verbeteren.

Wat willen we bereiken met Past Performance! Beter functionerende relatie tussen OG en ON in de bouwsector Goede communicatie over project als wederzijds verwachtingspatroon inzake de samenwerking Versterken van een klantgerichte opstelling van ON Beoordelen aannemers, ingenieurs- en adviesbureaus Ranking om goed presterende ON op het werk te krijgen

Uitgangspunten systeem/database: Toegang voor gemeenten is heel laagdrempelig Geen “juridisch” systeem Belonen van “goede” aannemers, GEEN zwarte lijst Het systeem is eenvoudig te onderhouden Informatie uitwisseling met anderen (Uniformiteit)

Website: Algemeen gedeelte Inleiding en uitleg Documenten Beschermd gedeelte (inlog en password) Gebruikersvoorwaarden Uploaden en downloaden Toegang tot de database

Wat beoordelen we niet? De uitvoering van het werk, of De uitvoering van de dienst

Wat beoordelen we wel? Houding en gedrag van de aannemer tijdens de uitvoering van het werk. In de gesprekken wordt ook de manier van werken van de opdrachtgever besproken.

Welke onderwerpen zijn dit? Planmatig werken Pro-activiteit en samenwerking Deskundigheid en kwaliteit Veiligheid en gezondheid Houding naar omgeving Oplevering en revisie

Ervaring opdrachtgever Merkt positieve reactie bij de aannemer Directievoerder neemt PP serieus Bespreken van Past Performance is een agendapunt in de bouwvergadering Directievoerder kan werken met beperkte cijferlijst (1 – 4 – 7 – 10) zeer slecht – onvoldoende – ruim voldoende - uitstekend Deze keuzebeperking maakt het bepalen van een cijfer eenvoudiger

Ervaring opdrachtgever Een laag cijfer, zoals een 1 of 4, doet ‘zeer’ bij de aannemer Directievoerder merkt dit dat de aannemer in verdediging gaat en behoefte heeft het lage cijfer met een oorzaak te verklaren Bespreken van de ‘softe’ kant van het werk met de aannemer is prettig Beoordeling is nu eenzijdig Soms reageert aannemer ‘lauw’ op een laag cijfer, waardoor de discussie niet op gang komt

Ervaring opdrachtnemer Het begint te dagen! Wat houdt het in? Wat doe je in de ogen van de opdrachtgever? Uitvoerder is positief over PP Van ‘man tot man’-gesprek in plaats van het gesprek telefonisch voeren Tussenbeoordelingen gaan naar het KAM-bureau

Ervaring opdrachtnemer Past Performance stimuleert om beter met elkaar om te gaan Uitvoerder komt nu te weten hoe de opdrachtgever over de aannemer denkt Het is niet tweezijdig Maar het is in ieder geval prettig dat je onder in het beoordelingsformulier tekst en uitleg kan geven over de beoordeling

DISCUSSIE: Wat zijn kansen voor opdrachtgevers en opdrachtnemers? Wat zijn knelpunten voor opdrachtgevers en opdrachtnemers? Wat zijn belangrijke adviezen en tips?

CONCLUSIES EN PRIORITEITEN

INFORMATIE Handreiking Past Performance Noord Hollandse gemeenten Nieuwsbrieven