Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom bij Leefstijl.
Verantwoordelijke Leni.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
In het bestuursakkoord
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Samen met ouders aan het werk!
Opbrengstgericht werken
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Respect op school Geen VOET om op te staan.
de ouderbetrokkenheid vergroten
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school: Spelen in verbondenheid
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Ouderbetrokkenheid.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Tevredenheidsonderzoek 2015
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Kansarmoede in de kleuterschool
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Ouders in Rotterdam Zuid
Betrokken ouder, tevreden ouder
Presentatie voor teams Oktober 2018
Transcript van de presentatie:

Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?

Inhoud presentatie Voorstellen Ouderbetrokkenheid in Nederland Wat is ouderbetrokkenheid? Waarom is ouderbetrokkenheid belangrijk? Kenmerken van betrokken ouders en scholen Versterken van ouderbetrokkenheid: ‘Meer kansen met ouders’: instrumenten, resultaten en succesfactoren

Stand van zaken ouderbetrokkenheid in Nederland PO, rapportcijfer 7 (ouders en scholen v.v.) VO, rapportcijfer 6 (ouders en scholen v.v.) Aandachtspunten: Scholen informeren ouders over: Voortgang kind, klas, school- en klachtenregels, buitenschoolse activiteiten Belang van hulp aan kinderen thuis en op school Scholen communiceren veel minder met ouders Ouders willen met scholen communiceren over: Wet- en regelgeving rond onderwijs Schoolbeleid rondom veiligheid

Wat is ouderbetrokkenheid? Variatie aan definities Ouderbetrokkenheid thuis en op school Onderwijs aan kinderen De thuissituatie van ouders en kinderen De school als organisatie: ouderparticipatie Definitie van ouderbetrokkenheid: D e wederkerige betrokkenheid van ouders en scholen, gericht op de optimale toerusting voor het onderwijs aan kinderen, thuis en op school

Waarom is aandacht voor ouderbetrokkenheid belangrijk? Opgroeien in verbondenheid: Gezondheid en schoolsucces kinderen Betrokken ouders zijn gunstig voor alle kinderen Beinvloedt: Pro-sociaal en leerbevorderend gedrag van kinderen op school Gevoelens van verantwoordelijkheid voor en betrokkenheid bij school Denken over school Schoolloopbaan Geldt voor: VVE, PO, VO, MBO en HO: Ouders enige structurele factor in schoolloopbaan

Factoren die ouderbetrokkenheid beïnvloeden? Kenmerken van Ouders Leerlingen Scholen Buurt

Waar gaat het om bij Ouderbetrokkenheid? Kenmerken van betrokken scholen: Fysiek en sociaal veilig Hoge aspiraties voor alle leerlingen Communicatie met ouders Duidelijke taakverdeling tussen thuis, school e.a. Solidair naar ouders in de opvoeding (CJG) Betrekken ouders actief bij de school Voeren schoolspecifiek ouderbeleid (evaluatie) Betrokken op de schoolomgeving Kenmerken van betrokken ouders: Praten regelmatig met kinderen over school (hoge aspiraties, belonen van schoolprestaties) Vertrouwen op eigen effectiviteit als onderwijsondersteuner Stimuleren de ontwikkeling van hun kinderen (kwantitatief en kwalitatief ) Komen af en toe op school Praten met andere ouders over school Praten regelmatig met leraren

Specifiek groepen ouders Ouders met een lage opleiding en laag inkomen Ouders uit minderheidsgroepen Specifieke aandacht voor informatie, invitaties en communicatie

Belemmeringen voor OB Gebrek aan: Agendasetting en eigenaarschap Competenties van leerkrachten Tijd en geld

Versterken OB: Methodiek ‘Meer kansen met Ouders’ jaar intensieve ondersteuning voor PO-scholen Aanstellen van oudercoördinator op schoolniveau Training en coaching van schoolpersoneel Ontwikkeling van een duurzaam ouderbeleid MKMO is ontwikkeld en uitgevoerd i.s.m. Haags Centrum voor Onderwijsbegeleiding(HCO,

Resultaten MKMO 65 ( 49%) van de Haagse basisscholen betrekken meer ouders dan voorheen Bereik onder ouders Ruime meerderheid van de ouders bezoekt activiteiten op school Met huisbezoeken zijn alle ouders bereikbaar Met klassenbezoeken is een ruime meerderheid van de ouders bereikbaar Ook moeilijk bereikbare ouders komen naar de 10- minutengesprekken en zijn daarin meer actief Meer dan de helft van de ouders met een laag inkomen en een lage opleiding komen regelmatig naar school

Conclusie na 7 jaar MKMO Ouderbeleid ontwikkelen heeft effect: Meer ouders participeren in schoolactiviteiten en organisatie Meer ouders met een laag inkomen en ouders uit minderheidsgroepen bezoeken schoolactiviteiten Houding en gedrag van leerkrachten zijn meer oudergericht Succesfactoren: De functie van oudercoördinator, agendasetting en gedeeld eigenaarschap voor OB Training en coaching van schoolpersoneel

Wat kunnen individuele leerkrachten doen? Positieve, open, eerlijk en nieuwsgierige houding naar ouders Ouders structureel en bij herhaling (mondeling) uitnodigen Individueel contact leggen met elke ouder Ouders opbellen als zij niet verschijnen en opnieuw uitnodigen Huisbezoeken afleggen Leerlingen inzetten Jaarplanner voor activiteiten gebruiken Belang van ouderbetrokkenheid uitleggen Regelmatig doelstellingen en ambities van ouders voor hun kind bespreken Ouders ondersteunen bij hulp aan kinderen thuis Bijscholing op communicatie met diverse groep ouders

Ouderbetrokkenheid: nut of Noodzaak? U mag het zeggen Dank voor uw aandacht.

De Haagse Hogeschool Lectoraat Jeugd en Opvoeding