Dalton op de Dorendal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Welkom op de Julianaschool
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Daltonschool De Phoenix
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
CDBS De Hoeksteen Hoogezand
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Welkom in groep 4/5a.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
wat is een dalton school?
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Reflectie.
DALTON compleet?.
Zelfstandig werken Groepen 3.
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2011/2012.
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2010/2011.

Het werken met portfolio
Voortgangsgesprek fase 1
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Planborden en dag- /weektaken
Werkwijze groep
“Help mij het zelf te doen”
Onze doelen en visie in beeld
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Infoavond groep 7 7 september  Wie zijn wij?  Rekenen  Wereldoriëntatie  Engels  Weektaken  Huiswerk en agenda  Natuurkamp  Verkeersexamen.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methodiek: Plancyclus
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Informatieavond 21 augustus 2013 Programma:  Voorstellen  Vakken en lesstof:  Huiswerk en toetsen  Weektaak  Diverse zaken en extra activiteiten.
Informatie avond, cluster 1-2 Dinsdag 28 augustus 2013.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatie avond Groep 6 Nellie van Dongen
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Welkom in Groep 6/7!. Inhoud Even voorstellen Vakken en activiteiten in groep 6 Vakken en activiteiten in groep 7 Voorlopige advisering groep 7 Hoe werkt.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Dalton in 3.
Wat is coöperatief leren?
Informatieavond groep 7-8
Online Plusonderwijs ontvangst.
OGI Een datamuur in de klas.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Dalton op de Dorendal

3 Pijlers Vrijheid / Verantwoordelijkheid Zelfstandigheid Samenwerken Onlosmakelijk verbonden Keuzes maken en verantwoording nemen Vertrouwen Zelfstandigheid Individu functioneren in maatschappij Problemen leren zelfstandig oplossen Creatief denken stimuleren Samenwerken Ondanks vrijheid en zelfstandigheid medemens nodig Elkaar helpen en hulp vragen Problemen oplossen door samen te werken met anderen

6 Kernwaarden Reflectie Effectiviteit Borging Zelfstandigheid Verantwoordelijkheid Samenwerken Reflectie Bewust worden van ontwikkeling Eigenaar van ontwikkelingsproces, meer verantwoordelijkheid, zelfstandiger zijn en weten wanneer samenwerken effectief Effectiviteit Tijd effectief indelen, ruimte creëren Effectieve instructies Borging Afspraken vastleggen, daltonontwikkeling borgen Houvast in ontwikkeling

Hoe terug te zien: Dagkleuren: weektaak, plannen en afkleuren Maandag, Dinsdag, Woensdag, Donderdag, Vrijdag weektaak, plannen en afkleuren Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid Verantwoordelijkheid nemen voor de eigen planning. zelfstandigheid Zelfstandig administreren. Zelfstandigheid bevorderen door inzicht in het weekritme. effectiviteit en refelctie Door de dagkleuren te gebruiken, leren kinderen plannen en hun tijd zo effectief mogelijk in te delen. Zo kunnen zij bijvoorbeeld terug kijken in hun weektaak hoe de tijd die week is gebruikt om het voor volgende weken aan te passen.

Symbolen WC kaarten Uitgestelde aandachttekens Stoplicht Uitgestelde aandachtbord Dagritmekaarten / Planbord Time-timer Smiley op weektaak en in rapport Maatjesbord

Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid Symbolen geven duidelijkheid, zodat het kind verantwoordelijkheid kan nemen voor de eigen keuzes. Daarnaast geven ze ook de mate van vrijheid aan. zelfstandigheid Kijkend naar het symbool kan het kind zelfstandig beslissingen nemen, zonder dat de leerkracht iets gevraagd hoeft te worden. samenwerking Door de symbolen te respecteren, houdt het kind rekening met anderen. effectiviteit Het gebruik van symbolen is effectief. Doordat kinderen zelfstandiger beslissingen kunnen nemen, hebben ze minder hulp van de leerkracht nodig. reflectie D.m.v. symbolen kunnen kinderen reflecteren op hun werk.

De taak Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid Kinderen leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun taak. zelfstandigheid Kinderen hebben geen leerkracht nodig om te zien welk werk er in de week gemaakt moet worden. samenwerking Op de taak staan samenwerkingsopdrachten. effectiviteit Kinderen kunnen hun werk zelf plannen en daardoor hun tijd effectief gebruiken. Omdat duidelijk is welk werk de kinderen moeten maken, heeft de leerkracht tijd over om kinderen te helpen. reflectie Op de weektaak kunnen kinderen reflecteren hoe ze die week hebben gewerkt.

Planbord Unit 1/2 Unit 3/4 Unit 5 t/m 8 Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid De leerlingen voelen zich medeverantwoordelijk voor het verloop van de dag. Het dagritme/weekritme stimuleert het tijdsbesef. zelfstandigheid Door inzicht te geven in het dagritme/weekritme kunnen kinderen zelfstandig hun taak plannen. Het geeft ook een houvast waardoor zij zelfstandig kunnen functioneren. Ze weten waar ze aan toe zijn. samenwerking In het dagritme/weekritme kunnen de kinderen zien wanneer zij samen kunnen werken. effectiviteit Kinderen kunnen op het planbord zien hoeveel tijd zij hebben voor hun weektaak. Zij kunnen hun tijd effectief indelen. Reflectie Hebben we gedaan wat we hebben afgesproken?

Correctie door kind en leerkracht Leereffect vergroten Inzicht krijgen in eigen kunnen Onmiddellijke feedback, effectief Toetsen nagekeken door leerkracht Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid Kinderen nemen verantwoordelijkheid om hun werk goed na te kijken. Hiermee verhoog je de verantwoordelijkheid nemen voor het eigen werk (kinderen worden eigenaar). zelfstandigheid Nakijkboekjes kunnen zelf gepakt worden door de kinderen op een vaste plek in de klas. Kinderen leren hun gemaakte fouten te interpreteren. samenwerking Kinderen kunnen bijvoorbeeld werk van andere kinderen nakijken (in tweetallen, klassikale correctie) reflectie Kinderen zien meteen hun fout en zullen zich afvragen waar dit vandaan komt. Ze krijgen inzicht in wat ze al goed kunnen en wat ze nog moeten leren.

Keuzewerk In ontwikkeling Divers en aantrekkelijk mogelijk Meervoudige intelligentie Verplicht op weektaak voor IEDEREEN Opbrengsten in portfolio Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid De leerling is eigenaar van zijn eigen leerproces. Hij is verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt. zelfstandigheid Kinderen verzamelen zelf hun materialen (die ze op een vaste plek kunnen vinden). Zij kiezen zelf welke werkstukken in het portfolio komen. samenwerking Kinderen kunnen kiezen of zij een keuze-opdracht doen die met meerdere kinderen uitvoerbaar is. reflectie Leren waar de talenten liggen: waar ben ik goed in

Werkplekken Zekere vrijheid kiezen werkplek Stilteplekken, werkgeruis Je mag elkaar niet storen

Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid De vrijheid om zelf de werkplek te kiezen. De verantwoordelijkheid om het werk goed te maken en daarvoor een goede plek te kiezen. zelfstandigheid Bij het maken van deze keuze bepaalt het kind gedeeltelijk zelf. samenwerking Op de samenwerkplekken. In principe op de gangen (fluisterstem), de open space is stiltewerkplek. effectiviteit Kinderen krijgen de mogelijkheid om een effectieve werkplek te kiezen. reflectie Waar werk ik goed

Leerlingenraad Sinds dit schooljaar, kinderen uit groep 5 t/m 8 Mee denken, praten, overleggen en beslissen Ieder lid een “maatjesklas” Minimaal eens in de 6 weken vergaderen Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid De kinderen leren verantwoordelijkheid nemen over hun school. Ze krijgen vrijheid om mee te denken over de regels op school en hoe we er met zijn allen voor kunnen zorgen dat iedereen zich prettig voelt op De Dorendal. Kinderen van de leerlingenraad hebben een eigen taak waarvoor zij verantwoordelijk zijn. zelfstandigheid Alle kinderen in de leerlingenraad hebben een taak die zij zelfstandig kunnen uitvoeren. Ze moeten inplannen wanneer zij bij hun maatjesklas langs kunnen gaan. samenwerking De kinderen van de leerlingenraad hebben een maatjesklas. Zij inventariseren in deze klassen wat er speelt en wat zij mee kunnen nemen in de leerlingenraad. reflectie Kinderen reflecteren op hetgeen wij als team hebben afgesproken en reflecteren ook op hun eigen inbreng tijdens de vergaderingen. borging De secretaris van de leerlingenraad legt de vergaderingen vast.

Zorg voor klas, school en omgeving Takenbord Daltonaspecten vrijheid/verantwoordelijkheid De taakjes zijn gericht op het stimuleren van het verantwoordelijkheidsgevoel. zelfstandigheid Kinderen kunnen zelf inplannen wanneer ze hun taakje doen. samenwerking Genoemde activiteiten vinden vaak in groepjes/ tweetallen plaats.

Ontwikkeling: 2012-2013 2013-2014 2014-2015 Borgen (daltonboek) Weer even naar de basis Keuzewerk Nieuw planbord unit 1/2 ontwikkelen 2013-2014 Reflectie en Effectiviteit (rapportage, doorgaande lijn) Keuzewerk evalueren en borgen Planbord unit 1/2 evalueren en borgen Doorgaande lijnen zelfstandigheid en vrijheid/verantwoordelijkheid 2014-2015 Samenwerken en samen werken (doorgaande lijn) Reflectie en Effectiviteit evalueren, borgen en verder ontwikkelen Doorgaande lijnen evalueren en borgen