Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
havo B Samenvatting Hoofdstuk 6
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Begeleid zelfstandig leren
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Inleiding Vorig schooljaar: Problemen: Dit schooljaar:
Collectief portfolio groep 3
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
Vernieuwing verzorging
Al doende leren training docenten
Voorbereid op Stage Les 4.
Dames en heren, welkom aan boord!
Informatie- avond groep 6
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Wat is digitale didaktiek?
Informatie-avond groep 4-5
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Krachtige leeromgevingen
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Bijeenkomst September 2015
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Snijpunt bepalen. Lijn p en lijn q snijden elkaar. Wat zijn de coördinaten van het snijpunt ?
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Vaco’s
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Bijeenkomst September 2015
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Informatieavond Leerwegkeuze Welkom
Coaching in regioleren
Vaco’s
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Informatieavond Leerwegkeuze en advies Welkom
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe speel je de Pizza Game?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Differentiatie Vaksessie WISKUNDE

Het theoretisch kader van differentiatie

Een bril om te kijken naar de praktijk 5 principes: Teaching up Studentgericht Eigenaarschap Verbondenheid Evalueren om te leren 5 principes: Teaching up Studentgericht Eigenaarschap Verbondenheid Evalueren om te leren Verhoogde Leermotivatie Leerwinst Leerefficiëntie Verhoogde Leermotivatie Leerwinst Leerefficiëntie

Differentiëren in wiskunde, niet zo moeilijk…

Quick and easy 1 Leerlingen mogen zelf kiezen of ze een opdracht in groep of individueel uitvoeren

Quick and easy 2 Om een zelfstandige opdracht uit te voeren mogen leerlingen kiezen of ze een instructiefilmpje bekijken of een uitgewerkt voorbeeld gebruiken

Quick and easy 3 Bij een groepswerk voorziet de leerkracht voor sommige groepen meer complexe opgaven dan voor andere groepen

Quick and easy 4 Bij initiatie in de beschrijvende statistiek maken de leerlingen zelf een keuze uit een voorstellingswijze

Quick and easy 5 Bij de verbetering van een toets mogen de leerlingen kiezen of ze dit schriftelijk maken of dat ze het mondeling toelichten

Quick and easy 6 Bij een vaardigheidstoets mogen leerlingen hun eigen voorbereiding gebruiken (max 1 A4)

Inspelen op verschillen in leerstatus

Model ADI Onder de loep gefilmde les  Interview directie 

Het model ADI in detail Klassikale fase Opwarmer - Terugblik – oriëntatie instructie Begeleid inoefenen einde: toets/observatie Gedifferentieerde fase Verlengde instructie basisleerstof Extra instructie Begeleid inoefenen Extra hulp Zelfstandige verwerking basisleerstof Zelfstandige verwerking complexere leerstof KF Evaluatie van het lesverloop Pré-instructie Evaluatie Maximaal 20’ Minimaal 20’ +/- 5’

Van leerplandoelen naar lesdoelen Leerplandoelen basis lesdoel(en) complexere lesdoel(en) Hulp- middelen Beheersings- niveau Interpretatie

Lesmodel ADI en lesdoelen Voorbeeld wiskunde A-stroom, 1 e leerjaar LPD (gehele en natuurlijke getallen): de leerlingen kunnen de getalwaarde van een lettervorm berekenen. Realisatie op basisniveau Realisatie op complexer niveau Hulpmiddelen: Rekentoestel Stappenplan Voorbeeld oefening Software Beheersingsniveau: Aantal onbepaalden Haken, machten, wortels Aantal termen Interpretatie Geschikt voor ADI? Lesdoel basisniveau: de leerlingen kunnen de getalwaarde van een herleide veelterm met 1 onbekende en 3 termen berekenen met behulp van een rekentoestel Lesdoel complexer niveau: de leerlingen kunnen de getalwaarde van een niet-herleide veelterm, waarin haken en machten voorkomen, met maximaal 2 onbekenden berekenen met behulp van een rekentoestel

Opdrachten op elementair, basis- en complexer niveau Voorbeeld wiskunde A-stroom, 1 e leerjaar Lesdoel basisniveau: de leerlingen kunnen de getalwaarde van een herleide veelterm met 1 onbekende en 3 termen berekenen met behulp van een rekentoestel Lesdoel complexer niveau: de leerlingen kunnen de getalwaarde van een niet-herleide veelterm, waarin haken en machten voorkomen, met maximaal 2 onbekenden berekenen met behulp van een rekentoestel LPD (gehele en natuurlijke getallen): de leerlingen kunnen de getalwaarde van een lettervorm berekenen.

Lesmodel ADI en lesdoelen Voorbeeld wiskunde B-stroom LPD 50: de leerlingen kunnen met gegeven formule het volume van een kubus en een balk berekenen. basis lesdoel(en) verdiepende lesdoel(en) Hulpmiddelen: Rekentoestel Voorbeeld oefening Schets Eenhedentabel Beheersingsniveau: context Eenheden bij afmetingen Schaal Interpretatie Geschikt voor ADI? basis lesdoel: de leerlingen kunnen met gegeven formule het volume van een kubus en een balk berekenen waarvan een schets gegeven is en de ware afmetingen gegeven zijn in dezelfde eenheid. complexer lesdoel: de leerlingen kunnen met gegeven formule het volume van een kubus en een balk berekenen waarvan de ware afmetingen gegeven zijn.

Lesmodel ADI en lesdoelen Voorbeeld wiskunde TSO 2 e graad, 1 e leerjaar LPD 1.7.1: De leerlingen kunnen de vergelijking van een rechte met gegeven richtingscoëfficiënt en een gegeven punt opstellen. basis lesdoel(en) complexere lesdoel(en) Hulpmiddelen: Rekentoestel Voorbeeldoefening Begrippenlijst Formularium Beheersingsniveau: ‘omschrijving’ gegevens Rekentechniciteit Interpretatie Geschikt voor ADI? basis lesdoel: de leerlingen kunnen met gegeven coördinaat (gehele getallen) van een punt en een gegeven rationale richtingscoëfficiënt met behulp van een rekentoestel en een voorbeeldoefening de vergelijking van de rechte bepalen. complexer lesdoel: de leerlingen kunnen met gegeven coördinaat van een punt en een omschrijving van de richtingscoëfficiënt met behulp van een rekentoestel de vergelijking van de rechte bepalen.

Voorbeeld observatie voor groepsindeling

De lesvoorbereiding Het bereiken van deze doelen is een voorwaarde om de basisdoelen te bereiken. Voorkennis Gericht op elementaire en basis lesdoelen Bijna volledig gericht op complexere lesdoelen

Evalueren bij differentiatie op basis van leerstatus

Evalueren (BIJ)STUREN VAN HET LEERPROCES ATTESTEREN 1 2 Evalueren en attesteren Evaluatiegegevens om het leerproces te sturen (FEEDBACK en FEEDFORWARD!) Evaluatiegegevens om te attesteren Gegevens die aantonen in welke mate een leerling een leerplandoel bereikt heeft

Evaluatie van complexere doelen meenemen in attestering 2 mogelijkheden Het complexere doel valt nog binnen de interpretatie van het leerplandoel – het gaat over een hoger beheersingsniveau van het leerplandoel Het bijkomende doel kan niet gelinkt worden aan een basisdoel uit het leerplan Bij evaluatiemomenten die de basis vormen voor een attestering kan in beperkte mate (dus niet doorslaggevend) gepeild worden naar dit beheersingsniveau. De evaluatie van deze doelen heeft geen invloed op de attestering. Ze kan wel gebruikt worden bij de motivering en oriëntering. Kritische bedenking Dit is niet voor alle leerlingen aan bod gekomen. Maar Is het niet zo dat ook deze leerlingen meer kans hebben op het aankunnen van deze opgaven omdat het basisdoel beter bereikt is? Schoolvisie!

De goede mix? Evaluatie van basisdoelen Evaluatie van elementaire doelen Evaluatie van complexere doelen Schoolvisie! Evenwicht Bv 10% Bv. 10% Doorslaggevend (bv. 80%)

Bedankt!