BOVAG – De Wet van Koopmans (Mededinging) BANNING Bunnik, 30 oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gastcollege Europees recht 4-VWO Canisius College Nijmegen: “Biertje?” 6 juni 2013 mr. M.F.G. Wools.
Advertisements

Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Bijeenkomst Vereniging voor Mededingingsrecht
Opzet presentatie Rol NMa Marktwerking in de ziekenhuissector
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Verticale beperkingen
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Rechtshandelingen van de Unie
“HDN en de zorgplicht in de keten”
De zorgmakelaar in de GGZ
Regels Collectieve Zonne-Energiecentrale 10 mei 2014.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
Directoraat-generaal voor Economische Politiek Verkoop beneden inkoopprijs Standpunt EZ en LNV 28 september 2005 mr F.A. Vreedenburgh Ministerie van Economische.
H8: Distributie.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Europese mededingingsregels
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Filmstimuleringsbeleid Toekomst van de Nederlandse film.
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Juridisch kader benchmarking De spelregels van de NMa een belemmering voor succesvolle benchmarksystemen? Theodoor Ludwig en Jasmijn van Koetsveld 1 april.
voor iedere ondernemer
Wet op de handelspraktijken
Spam & Social media Thomas van Essen Gastcollege Utrecht 7 oktober 2014.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Commercieel beleid en recht
Recht H3 Kopen en verkopen Filiaalmanager.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Toezicht en Handhaving
Handhaving onder de vierde tranche Awb
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Hoofdstuk 6 Het Europees mededingingsbeleid. Prijs Audi A4 op 1/05/07 Dene marken BelgiëNeder- land VK Prijs59590 €27101 €38281 €29500 € EU= ,2103,3145,9112,5.
5/29/2016 Netlaw 5 november 2010 Filip Tuytschaever & Sofie De Keer.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Masterclass Mededingingsrecht VGN Utrecht, 20 oktober 2009 Berend Reuder.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
Actualiteiten mededingingsrecht
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Maarten Peeters 6Handel
Direct Juridische aspecten
Juridische aspecten van een webshop
Een website. Wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken
Hans van der Kooij, domeinmanager KHN
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Cursus mededingingsrecht
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
merkenrecht en mededinging
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

BOVAG – De Wet van Koopmans (Mededinging) BANNING Bunnik, 30 oktober 2014

Mededingingswet  Grotendeels gebaseerd op Europese mededingingsregels  3 pijlers:  Kartelverbod  Misbruik van machtspositie  Concentratiecontrole  Sectorspecifieke regelgeving (o.a. automotive)

 Artikel 101 VWEU en artikel 6 Mw  Geen afspraken tussen ondernemingen / ondernemersverenigingen die de concurrentie kunnen beperken (en interstatelijke handel kunnen beïnvloeden)  Gevolgen overtreding: - hoge boetes - bindende aanwijzing - nietigheid - civiele schadeclaims - reputatieschade Algemeen - kartelverbod

Horizontale afspraken  Afspraken tussen concurrenten die concurrentie beperken, zijn verboden  Bijvoorbeeld: afspraken over prijzen, klant- of marktverdeling, uitwisseling van concurrentiegevoelige informatie, productiebeperking  Ziet op alle spelers in de keten: OEM leveranciers, autoproducenten, importeurs, dealers, retailers, lease maatschappijen, franchise ketens  Brancheverenigingen en dealerverenigingen (let op: aanbevelingen over prijzen, tarieven, kortingen, toeslagen, concurrentiegevoelige informatie)

Horizontale afspraken Afspraken tussen concurrenten die in beginsel wel zijn toegestaan:  Gezamenlijke inkoop (afhankelijk van marktaandeel)  Gemeenschappelijke reclame  Gedragscodes  Erkenningsregelingen  Algemene voorwaarden (niet concurrentieparameters) Branchevereniging mag wel:  Belangenbehartiging / voorlichting / aanspreekpunt / onderzoek

Verticale afspraken  Afspraken tussen partijen op verschillend niveau in de keten  In beginsel toegestaan, tenzij verboden beperkingen  Voorbeelden: verticale prijsbinding, absolute gebiedsbescherming, verbod internetverkoop  Exclusieve of selectieve distributie onder omstandigheden wel toegestaan  Specifieke regels: Verordening (EU) Nr 330/ Verordening (EU) 461/2010

ExclusiefSelectief 1 distributeur in bepaald gebied objectieve criteria distributeurs actieve verkoop andere gebieden verboden ‘gesloten’ netwerk van erkende distributeurs passieve verkoop andere gebieden wel toegestaan verbod op verkoop aan niet-erkende distributeurs toegestaan geen beperking toegestaan aan wie mag worden verkocht verbod geldt alleen in geselecteerd gebied doorverkopen door afnemers toegestaan geen beperking verkoop aan eindgebruikers en andere erkende distributeurs Exclusieve & Selectieve Distributie

Verticale afspraken: internet  Verkoop via internet kent grote groei  Prijsdruk door vergelijkingssites, marktplaatsen en pure internet spelers  Spanningsveld tussen fysieke winkel en internet. Maar vergeet niet belang internet ook voor fysieke winkel Toegestane beperkingen met betrekking tot internet:  Distributeur verplichten minimaal via één fysiek verkooppunt te verkopen  Absolute hoeveelheid via fysiek verkooppunt vastleggen  Kwaliteitseisen aan internetsites stellen.

Verticale afspraken: internet Verboden beperkingen aan gebruik van internet:  Verschillende prijzen rekenen voor online en offline verkoop  Distributeur verbieden website in meerdere talen te voeren  (Exclusieve) distributeurs verplichten consumenten automatisch door te sturen naar andere website  Buitenlandse bezoekers van website blokkeren

10 Toezicht / Handhaving Toezichthouders belast met handhaving:  Europese Commissie  Autoriteit Consument & Markt Civiele rechter (maar geen bevoegdheid tot opleggen boete)

Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Bevoegdheden ACM  3 pijlers:  Consumentenbescherming  Sectorspecifiek markttoezicht  Mededingingstoezicht  Stroomlijningswet van1 augustus 2014 om uniforme werkwijze te realiseren binnen ACM  Naast uniformering ook enkele wijzigingen t.o.v. oude bevoegdheden NMa: Zwijgrecht niet langer van toepassing op ex-werknemers Verhoging fusiedrempels Verruiming Legal privilege Openbaarmaking boetebesluiten Vervallen Bezwaaradviescommissie (BAC) Fixeren schorsende werking bezwaarprocedure Kosten onderzoek ACM voor de markt

Recente voorbeelden  Belgische kartelautoriteit doet onderzoek naar mogelijke overtreding van mededingingsregels door BMW  Autoriteit legt op 11 juli 2014 voorlopige maatregelen op aan BMW  Beschermen van voormalige BMW en MINI concessiehouders om in markt te blijven als onafhankelijke hersteller en door verzekeringsmaatschappij erkend  Maatregelen o.a.: toegang tot klantenbestand, brief aan klanten inzake reparaties, brief aan erkende dealers inzake doorlevering onderdelen, toegang tot technische informatie

Recente voorbeelden  Britse kartelautoriteit aanvaardt toezeggingen van Epyx (9 september 2014)  Epyx exploiteert online platform met betrekking tot service, reparatie en onderhoud  Brengt vraag en aanbod samen (lease maatschappijen + verhuurbedrijven / autodealers + reparateurs)  Maar platform bevatte mogelijke beperkende afspraken, zoals beperkte vrijheid om over te stappen naar concurrerend platform

Ontwikkelingen 2014  Zwitserse kartelautoriteit opent kartelonderzoek met betrekking leasetak van o.a. BMW, Ford, Mercedes, en PSA. De autoriteit vermoedt uitwisseling van concurrentiegevoelige informatie (lease tarieven) en prijsafspraken.  Spaanse kartelautoriteit doet onderzoek naar mogelijke illegale afspraken in de distributie van auto’s (Citroen, BMW, Mercedes, Peugeot, Porsche, Renault, Volvo) inclusief meerdere dealers. De autoriteit vermoedt de uitwisseling van concurrentiegevoelige informatie.  Spaanse kartelautoriteit beboet leasemaatschappijen (o.a. Hertz, Sixt en Europcar) en vliegveld exploitant AENA voor EUR 3.1 miljoen voor uitwisseling van concurrentiegevoelige informatie.  Inval van Commissie bij diverse ondernemingen die actief zijn in de auto uitlaat industrie  Commissie uit bezwaren tegen samenwerking Honeywell en Dupont met betrekking tot nieuw koelmiddel gebruikt in airconditioning systemen in auto’s

Afsluiting Vragen?

Verordening (EU) Nr. 330/2010  Stelt onder voorwaarden bepaalde groepen verticale overeenkomsten vrij van kartelverbod (inclusief distributieovereenkomsten)  Leaseactiviteiten zijn uitgesloten van deze verordening  Marktaandeel leverancier op verkoopmarkt en marktaandeel distributeur op inkoopmarkt <30%  Overeenkomst mag geen “verboden” bepalingen bevatten  Exclusief vs. selectief distributiestelsel  Kwalitatieve vs. kwantitatieve selectieve distributie  Concurrentiebeding  verbod concurrentie of afnameverplichting >80% (max. 5 of 1 jr.)

Verordening (EU) Nr. 461/2010  Stelt bepaalde overeenkomsten betreffende de distributie van reserveonderdelen en het verrichten van herstel en onderhoud vrij van kartelverbod  Leaseactiviteiten zijn uitgesloten van deze verordening  Voldoen aan vereisten Verordening (EU) Nr. 330/2010  Uitgesloten: beperking van verkoop van reserveonderdelen door leden selectief distributiestelsel aan onafhankelijke herstellers beperking mogelijkheid leverancier van reserveonderdelen om te verkopen aan erkende en onafhankelijke distributeurs/herstellers of eindgebruikers, door fabrikant beperking mogelijkheid leverancier van onderdelen voor assemblage motorvoertuigen om het merk of logo van fabrikant op zichtbare wijze de geleverde onderdelen aan te brengen