GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Voorlichting studiekeuze klas 4. Aktiviteiten dit schooljaar  Onderwijsbeurs  Open dagen  Scholen- en beroepenmarkt  Keuzeformulier vervolgonderwijs.
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Meisjes en Technisch Ontwerpen
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Wetenschap en Onderzoek: Keuze of Lifestyle?
Frederic Mes – B1 Wim Marynissen – B1
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
SAUTER NEDERLAND INDUTEQ 5 OKTOBER WAAR WE TE VINDEN ZIJN SAUTER OPEREERT INTERNATIONAAL EN IS DUS ALTIJD DICHTBIJ.
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Verschil in beroepsperspectieven Cocky Booy 15 april 2010 Expertmeeting voor VMBO-Ambitiescholen.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Studiekeuzes van uw kind
Eris een mogeijkheid om het ATC te sponsoren. Zo steunt u de school van uw kind en vergroot tegelijk de zichtbaarheid van uw bedrijf. Opties zijn breed:
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3 VWO PROFIELKEUZE PROFIELKEUZE Keuzebegeleiding Mentor Qompas ProfielKeuze Decaan Voorlichtingsavond Dinsdag 25 november.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
LOB 3 HAVO Schooljaar
Informatie voor ouders groep 8 over:
Duid het juiste land aan
Voorlichting studiekeuze klas 4. de decanen 4A, 4B Cor Krüger 4C Marike Elings.
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Muziek in de bovenbouw Wil je in een prettige omgeving beter leren musiceren en weten hoe muziek in elkaar zit en hoe deze ontstaan is? Ben je niet bang.
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo Profielkeuze havo.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Vakkenpakketkeuze van klas 3 naar klas 4 Februari 2016.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Informatie Stages IFMSA-Nijmegen Op stage met IFMSA-NL Klinische meeloopstages Onderzoeksstages Aanmeldingsprocedure Inhoud.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
De Europese Unie of EU De EGKS wordt gevormd EGKS = Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal.
Voorlichting Mens en Techniek/ Bewegingstechnologie Janneke Groenen & Karin Lintzen
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Melanchthon De Blesewic
Het is vandaag Girlsday!
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Informatie voor ouders groep 8 over:
Training docenten in Hoger Onderwijs
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
LOB 3 HAVO Schooljaar
aantrekkingskracht van informatica
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Alliantie GenderDiversiteit
Informatie voor ouders groep 8 over:
LOB 3 VWO Schooljaar
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Keuzebegeleiding 3 Havo.

Rollenspel EU besluitvorming
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Keuzebegeleiding 3 havo/vwo Welkom op deze ouderavond!
Nederland en de rest van de wereld
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen

Havo-leerlingen verdeeld over de profielen 2008/2009 Bron : Platform Bèta Techniek NG 22% NT 7% CM 30% EM 41% NG 15% NT 27% CM 7% EM 51%

Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO (cluster 1&2) Bron: Platform Bèta Techniek HavoVwo Jongens N-profiel 71 %69 % Meisjes N-profiel 23 %38 %

Percentage vrouwelijke studenten in bètatechnische opleidingen in het HO (science, math, computing)(ISCED 5-6) in 2007 Roemenië 57% Italië 50% Portugal 48% Zweden 43% Ierland 43% Finland 40% VS 39% IJsland 38% EU (27) 38% GB 37% Frankrijk 36% Duitsland 35% Denemarken 35% Spanje 34% België 30% Zwitserland 29% Japan 25% Nederland 16%

Zelfbeeld: OESO wiskundescores j/m organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling

Zelfbeeld: OESO wiskundescores j/m

Waarom kiezen in Nederland zo veel minder meisjes voor W&T dan jongens? Hebben Nederlandse meisjes minder talent? In Nederland scoren meisjes ongeveer even goed op W&T-tests als jongens Veel talent van meisjes voor W&T wordt niet (verder) ontwikkeld

Factoren die van invloed zijn op de keuze… Geen of onjuiste (beroeps)beelden Houding (bijvoorbeeld het zelfbeeld) Houding van de omgeving

Factoren die van invloed zijn op de keuze… Geen of onjuiste (beroeps)beelden van W&T Houding (zelfbeeld) t.a.v. W&T Houding van de omgeving t.a.v. W&T

Geen of onjuiste (beroeps)beelden van W&T Meisjes hebben minder rolmodellen dan jongens Internationaal gezien besteedt Nederland, samen met de Oekraïne, de minste tijd aan natuuronderwijs per jaar (ongeveer 45 min. per week) Natuuronderwijs bestaat in Nederland vooral uit biologie Bron: TIMSS

Rolmodellen: Spiegelbeeld

Spot je talent en (beroeps)beelden van W&T Project van VHTO, Science Center Nemo, Mijn groep en Cinekid voor jongens en meisjes groep 7/8 Nadruk leggen op breedte van W&T Leerlingen bewust maken van hun eigen seksestereotiepe beelden van beroepen in W&T Vrouwelijke en mannelijke rolmodellen in W&T op school laten vertellen over hun beroep

Houding van leerlingen t.a.v. W&T Verschillen tussen meisjes en jongens m.b.t. rekenen (groep 6), TIMSS-2007 Nederlandse jongens zijn significant beter in rekenen dan Nederlandse meisjes, hoewel het verschil klein is Meisjes hebben veel minder vertrouwen in hun rekenvaardigheden dan jongens Meisjes schatten techniek moeilijker in dan jongens Bron: Eindrapportage VTB Attitude Monitor, 2009

Houding van leerlingen t.a.v. W&T (groep 8) Zowel jongens als meisjes hebben seksestereotiepe opvattingen over W&T; jongens meer dan meisjes. Meisjes hebben minder dan jongens het voornemen later te kiezen voor een bètatechnische of wetenschappelijke opleiding of baan Bron: Eindrapportage VTB Attitude Monitor, 2009

Houding van leerlingen t.a.v. W&T Meer W&T-lessen hebben een gunstige invloed op de houding van zowel jongens als meisjes Leerlingen hebben niet altijd in de gaten dat iets W&T is, daarom is het van belang dit expliciet te benoemen Groepssamenstelling maakt verschil, dus zoveel mogelijk aparte meisjes- en jongensgroepjes

Houding van de omgeving t.a.v. W&T Ouders spelen de belangrijkste rol De verwachtingen van een leerkracht hebben effect op de prestaties van leerlingen De houding/opvatting van de leerkracht t.a.v. W&T heeft effect op de houding van de leerlingen t.a.v. W&T Bron: Eindrapportage VTB Attitude Monitor, 2007 Pygmalion Effect, Female Teachers.., Beilock a.o., 2009