2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Jump Start Geeft professionals voorsprong Jong talent voor uw bedrijf.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De nieuwe werkelijkheid
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hogescholen in Dialoog
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
3e bachelor Agogische wetenschappen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Van Kroon naar ViP.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Kick off ICT Lab CMI Informatica- opleidingen najaar 2010.
Deel anders, mijn organisatie
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Bedrijfsstage Academiejaar Master Handelsingenieur Infosessie keuzevakken 2e masterjaar Academiejaar Bedrijfsstage Docent: Ingrid Claes.
Competentiegericht leren vmbo
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Centrale facilitering van personeelsprocessen
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Leren in een werkende omgeving
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Aanvaarding en tolerantie
Leerstijlen KOLB SJM.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Het coachende functioneringsgesprek
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Dendron Onderneemt ‘International Business College’
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
COMPETENTIEONTWIKKELING OP DE WERKPLEK IN LOOPBAAN EN BEROEPSONDERWIJS Lisa Temmerman 1 Bachelor Toegepaste Psychologie B3.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Master studieadviseur Joleen de Jong
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Workshop “de coachende praktijkopleider”
het katholiek basisonderwijs
Reflector Big Five Personality
Academie voor Bouw & Infra
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010

 Modellen en effectiviteit van WPL (Edubron)  Good practices (GroepT, Hogeschool Zuyd)  Discussie

2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010 Heleen Verbeke Vincent Donche David Gijbels

1. Inventaris van modellen van WPL 2. Rapport over de perceptie van de effectiviteit van WPL 3. Rapport met principes en tips voor het optimaliseren van kwaliteitsvol leren op de werkplek

 In welke mate vinden we de kenmerken van KLO terug in bestaande modellen van WPL en is er samenhang met kwaliteit van WPL?  Kunnen deze modellen geïntegreerd worden in het HO?

Invloeden op het leren op de werkplek: - Contextkenmerken - Individuele kenmerken

Sociaal constructivistisch perspectief: werkplek moet een krachtige leeromgeving zijn Kenmerken:  Authentiek  Doelgerichtheid  Coöperatief  Constructiviteit  Stimulering van zelfsturing/autonomie De Corte, 2004

Rol van de begeleider om zelfgestuurd leren te bevorderen: Zelfregulatie leerder Externe regulatie begeleider StrakGedeeldLos Hoog Destructieve frictie Congruentie Gemiddeld Destructieve frictie CongruentieConstructieve frictie Laag CongruentieConstructieve frictie Destructieve frictie Vermunt, 1999

Invloeden op het leren op de werkplek: - Contextkenmerken - Individuele kenmerken

Motivatie:  Goal orientation

Learning goal orientationPerformance goal orientation Open voor nieuwe situaties en het ontwikkelen nieuwe vaardigheden Focus op reeds verworven competenties en vermijden negatieve feedback Capaciteit=veranderbaarCapaciteit=vaststaand en oncontroleerbaar Grote inspanning=manier om capaciteit te verhogen Grote inspanning=indicator voor lage capaciteit Doorzetters, grote motivatie, plezier in uitdaging, zoeken zelf naar oplossingen Trekken zich vaker terug, verminderde interesse, zoeken bevestiging in reeds verworven vaardigheden Dweck, 1986

WPL in bedrijf WPL in HO zelfsturing -+ coöperatief leren Leeromgevingen goal orientation...

Authenticiteit Extern gestuurd Zelf- gestuurd Extern gestuurd Zelfgestuurd Indiv.Coöperatief

1. Inventaris van modellen van WPL 2. Rapport over de perceptie van de effectiviteit van WPL 3. Rapport met principes en tips voor het optimaliseren van kwaliteitsvol leren op de werkplek

 Pilootonderzoek naar stageleren  survey

2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010 Effectiviteit van WPL - coach/mentor (prestaties) - student (zelfbekwaamheid) Condities van de werkplek - zelfstandigheidsbeleving - feedback op leren - werkdruk Studentkenmerken - geslacht, leeftijd, ervaring - persoonlijkheidskenmerken - motivatie (goal orientation) Leren op de werkplek - relateren van theorie/praktijk - zelfsturend leervermogen - diepgaand leren - coöperatief leren - vermijdingsgedrag PERCEPTIE- ONDERZOEK STUDENTEN

Optimaliseren bevraging  Bemerkingen?  Suggesties?

 Oplijsting obv bevindingen literatuurstudie en resultaten pilootonderzoek  Inventarisatie van good practices op de werkvloer (inbreng partnerinstellingen e.a.)  Praktijkboek

Bedankt voor uw aandacht!

 WPL: iemand die werkt en leert + de werkervaring binnen de opleiding die leidt tot leren  Dus: ◦ Leren op de werkplek, als werknemer in een bedrijf ◦ Leren op de werkplek, als student ◦ Stages en projecten in de opleiding waar een werksituatie nagebootst wordt 20

2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010 Ingrid ILSBROUX Associate Dean Innovation Karolien BORGHGRAEF

** Masterprogramma Industriële Wetenschappen: tweejarig traject* Postgraduate Program Entrepreneurial Engineering Experience 22 * Pilootproject met goedkeuring van Vlaams Minister van Onderwijs Met de financiële steun van de Provincie Vlaams-Brabant

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 MASTER eenjarig traject MASTER eenjarig traject Academiejaar Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 2 Masterprogramma Semester 2 23

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 Academiejaar MASTER tweejarig traject MASTER tweejarig traject Academiejaar Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 2 Masterprogramma Semester 2 24

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 Academiejaar MASTER tweejarig traject MASTER tweejarig traject Academiejaar Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 1 Masterprogramma Semester 2 Masterprogramma Semester 2 25 Postgraduate Program ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE 60 SP Postgraduate Program ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE 60 SP

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 Specialisatievakken ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) 40 SP 10 SP 26 Aanvullende vakken 10 SP Idealized design Postgraduate Program Entrepreneurial Engineering Experience

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) Reality Voorbereiding EEE Rapportering EEE 27 Specialisatievakken 10 SP Aanvullende vakken 10 SP 40 SP Postgraduate Program Entrepreneurial Engineering Experience

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) Reality Voorbereiding EEE Rapportering EEE 28 Specialisatievakken 10 SP Aanvullende vakken 10 SP 40 SP Postgraduate Program Entrepreneurial Engineering Experience MASTERPROEF (MP) 20 SP Voorbereiding MP Rapportering MP

Sem 4 Sem 1 Sem 2 Sem 3 ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) ENTREPRENEURIAL ENGINEERING EXPERIENCE (EEE-project) Voorbereiding EEE Rapportering EEE 29 Specialisatievakken 10 SP Aanvullende vakken 10 SP 40 SP Postgraduate Program Entrepreneurial Engineering Experience MASTERPROEF (MP) 20 SP Voorbereiding MP Rapportering MP 60 SP ‘in company’ activiteiten

 ‘fun & adventure & satisfaction’ while engineering  een uitdagende inhoud (high tech engineering)  een onderdompeling in de ondernemers- en innovatiewereld  eventueel een competitie-perspectief (bv. Francorchamps, …)  een flexibel, individueel en innovatief onderwijsprogramma (inhoud, timing, ePortfolio)  kans om ‘dure’ softwarepakketten aan te leren  veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling  heel gemotiveerde en enthousiasmerende coaches  een internationale dimensie  kans om jezelf echt te leren kennen: Wie ben ik? Wat kan ik? een unieke (bedrijfs)ervaring die je ongetwijfeld een voorsprong geeft op je toekomstig carrièrepad 30

31 Jan Costermans & Daisy Di Pardo (Philips Lighting, Turnhout en Shanghai)

32 5 maanden (Philips Turnhout) + 3 maanden (Philips Shanghai) + 3 maanden (Philips Shanghai) 3 jaar ERVARING 3 jaar ERVARING

33 loopbaan (jaren) Carrière-voortgang Student(e) van eenjarige master Afgestudeerd na 1-jarige master

34 loopbaan (jaren) Carrière-voortgang Student(e) van eenjarige master Student(e) van Tweejarig traject Afgestudeerd na 2-jarige traject Afgestudeerd na 1-jarige master

35 loopbaan (jaren) Carrière-voortgang Student(e) van eenjarige master Student(e) van Tweejarig traject Afgestudeerd na 2-jarige traject Afgestudeerd na 1-jarige master

 “De 1 jaar durende stage biedt vele voordelen voor zowel de studenten als het bedrijf.  Voor de studenten is het een unieke gelegenheid om uitgebreid ervaring op te doen met hoe het er in een bedrijf aan toe gaat. Om een project binnen een bedrijf tot een succes te brengen, is veel meer nodig dan alleen maar technische competenties, je moet een probleem in kaart kunnen brengen, het vanuit verschillende zienswijzen benaderen, je moet met anderen kunnen samenwerken, luisteren, overtuigen enz.  Voor het bedrijf is het een prima manier om aangesloten te blijven bij de laatste technologische ontwikkelingen en voeling te houden met de leef- en denkwereld van de jongste generatie afstudeerders.” 36

 “Tijdens mijn eigen studietijd heb ik destijds de mogelijkheid gehad om een onderzoeksstage in het buitenland te doen. Ik weet dan ook uit eigen ervaring hoe een dergelijk buitenlands avontuur vormend werkt. Je wordt uit je eigen comfortzone gehaald en moet het in een vreemde omgeving redden. Je keert met een bagage aan ervaring en gegroeid zelfvertrouwen terug uit het buitenland. Hierdoor maak je zowel persoonlijk als professioneel een geweldige ontwikkelingssprong door.  Ik was dan ook graag bereid om Daisy Di Pardo en Jan Costermanns te helpen aan een stageplaats bij Philips in Shanghai. Daarbij heeft hun frisse kijk op onze technische problemen ons een aantal goed implementeerbare industriële oplossingen gebracht.” 37

SWOT-analyse PERSOONLIJK ONTWIKKELINGS -PLAN Coaching door externe HR-manager Competentiepro fiel NA en REFLECTIE Competetieprofi el VOOR 38 SWOT-analyse * Persoonlijk Ontwikkelingsplan Persoonlijk Ontwikkelingsplan Competentieprofiel VOOR Competentieprofiel VOOR Competentieprofiel NA Competentieprofiel NA REFLECTIE Coaching door Externe HR- manager Coaching door Externe HR- manager * SWOT-analyse: sterktes, zwaktes, kansen, bedreigingen

Bedankt voor uw aandacht!

2de GoLeWe-projectconferentie Maastricht, 11 mei 2010

 People & Business Management  Gestart september 2007  Brede basis van twee jaar en een specialisatie van 2 jaar  Onderwijsvisie Structuur Uitdaging

 Brede basis Project - Cursussen - Training  Voorbeelden  Geen relatie tussen 3 onderdelen  Project: kleine groepen werken aan praktijkprobleem  Projecten in heel verschillende context  Bijkomend voordeel: maatwerk mogelijk

 Uitstroomprofielen  Minoren Co-creatie  Praktijk Stage 20 weken + Afstuderen 20 weken  Bij een organisatie  Leerwerkbedrijf (evt. inclusief thesuskring)

 Bedrijven kunnen invloed uitoefenen op inhoud programma  Zij verzorgen onderdelen in het programma (opdrachtverstrekking, gastcolleges, toetsing…)  Bedrijven niet meer gebonden aan start- en einddata van stageperiodes  Grote en kleine opdrachten kunnen ingepast worden  Student krijgt te maken met grote diversiteit in praktijksituaties

 Probleemgestuurd leren stimuleert en levert ander type beginnend beroepsbeoefenaar  Aandachtspunt: verdieping in de literatuur bij projecten  Coöperatief leren: goede groepen stimuleren elkaar, leren van elkaar; minder goede groepen beïnvloeden elkaar ook Groepen vaker wisselen Verschil avond- en dagvariant

 Diversiteit van projecten leert studenten oog te hebben voor de context  In elk project zit een stukje herhaling en iets nieuws  Begeleiding noodzakelijk! Balans tussen proces- en inhoudelijke begeleiding Afnemende sturing  “Praktijk is toch anders dan de theorie”

Bedankt voor uw aandacht!