Luchtkwaliteit & havengerelateerd vervoer Zicht op Rotterdam Datum:8 maart 2016 Auteur: Mariska van der Sluis (MariskavanderSluis.nl)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Transport en Infrastructuur
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
“Hoe kom ik aan klanten?”
“Een reis naar Licht”.
Project Uitvoering Wachtplaatsenbeleid binnenvaart
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Vragen van burgers Twee jaar Marga Jacobs 17 juni 2009.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Het Milieu op de Filippijnen
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Steden: van hier tot Tokyo
Levensvragen Over geluk…..
Vervoer van eten en brandstoffen
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hst 3: De wereld van de stad
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Interpreteren van data
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Vooraf: van - naar.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Tekst verwerken.
De impact van vieze lucht in Rotterdam Haven versus stadsverkeer Datum:6 september 2014 Auteur: Mariska van der Sluis (Erasmus Universiteit Rotterdam)
Antwoorden herhalingsopgaven
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
Verschillende rollen en stijlen
Prof. Dr. Onno van Schayck 28 januari 2016 te Eijsden.
Kan een werelddeel krimpen?
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen. Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
De toekomst van het milieu
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Discussie IPCC - Klimaatsceptici
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Les 1: Bewegen en inspanning
De toekomst van het milieu
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
Pilot Luchtkwaliteit en Geluid in Schiedam
Transcript van de presentatie:

Luchtkwaliteit & havengerelateerd vervoer Zicht op Rotterdam Datum:8 maart 2016 Auteur: Mariska van der Sluis (MariskavanderSluis.nl)

Opbouw van de ochtend: 1.Aanleiding: onderzoeken impact roet 2.Luchtkwaliteit: effecten verkeer op onze gezondheid 3.Havengerelateerd vervoer & luchtkwaliteit 4.Aanpak v/h probleem I: moeilijkheden 5.Aanpak v/h probleem II: ecosystemen 6.Aanpak v/h probleem III: discussie

Aanleiding  Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar effecten van roet op de gezondheid (vanaf 2011)  ‘Bestuurlijke bruikbaarheid van een roetindicator’ (Sluis, 2012)  Roet is goede indicator van luchtvervuiling door verkeer

Meten in roet: goede indicator voor alle verkeer  Roet (of: Elementair Koolstof, EC): hogere contrasten  EC: goede indicator voor verkeer, ook scheepvaart  Duidelijke relatie met verkeersemissies (beter dan fijnstofindicatoren PM10 en PM 2.5)  Door veel lagere achtergrondconcentraties is de verkeersbijdrage zeer goed zichtbaar  Met modellen en metingen is een goede analyse van effecten van verkeersmaatregelen mogelijk

Wat doet roet? De impact op de gezondheid wordt met een factor 5 onderschat langs drukke wegen (land- en vaarwegen!) waar fijn stof wordt gemeten ipv roet. Longen van kinderen die opgroeien langs een drukke weg hebben altijd een slechtere capaciteit dan kinderen die elders opgroeien. Wie zijn hele leven langs een drukke weg woont heeft een grotere kans op dementie.

Scheepvaart en luchtvervuiling: incompleet beeld 

Vervoer over zee: vervuiling  90% van ons voedsel en onze gebruiksgoederen wordt per schip over zee aangevoerd. De meeste zeeschepen zijn zeer vervuilend (bunkerolie).  De gezamenlijke zwaveluitstoot van 17 van de grootste containerschepen is net zo groot als die van alle auto’s op aarde! Ook de roetuitstoot is erg groot. Zeventien containerschepen stoten per jaar net zoveel zwavel uit als alle auto’s op aarde. Een cruiseschip stoot per dag net zoveel roet uit als 1 miljoen auto’s.

Grootste schip MSC Oscar: containers

Nederland  Onderzoek CBS (2015): De zeevaart heeft een groot aandeel in de Nederlandse luchtvervuiling.  Bijna de helft van alle uitstoot van stikstofdioxide (No2) werd veroorzaakt door zeevaart.  Voor fijnstof bedraagt dit aandeel 40% en bij koolstofdioxide 13% (Co2).  Roet is niet gemeten.

Rotterdam: A15, A20 (havenverkeer via de weg)

Het effect van haventransport op vieze lucht: A15, A20  A15 heeft veel vracht maar ligt wat verder van de bebouwing. A20 heeft minder vracht maar ligt dichter op bewoond gebied.  Het aandeel vracht in concentraties is door DCMR geschat op 50% op de A15 en ca. 25% op de A20  Bij de A15 zorgt dat voor een gemiddelde toename van de roetconcentratie met 6%, met een maximum van 23%; bij de A20 is de toename gemiddeld 2% met een maximum van 6%.

 Vergeleken met de noordkant van de stad (geen havenverkeer) kun je zeggen dat specifiek havengerelateerd transport het aandeel roet gemiddeld met een paar % doet toenemen, en op sommige locaties dichtbij de snelweg tot 15%.  Een waterweg is vergelijkbaar is met een snelweg: Rotterdam heeft dus ook nog een snelweg dwars door de stad. Cijfers m.b.t. deze ‘snelweg’ zijn er (nog) niet. Effect van haventransport op vieze lucht: A15, A20

Het effect van haventransport op vieze lucht: A15 & A20  Wat zegt dat nu? Een afname van de roetconcentratie met 0,5 procent levert een verbetering in de gemiddelde levensverwachting op van 4 maanden. Omgekeerd geredeneerd: Tot 15% roetuitstoot is dus een gemiddeld verlies in levensverwachting van 120 maanden: 10 jaar!

Roet: beleid Rdam gericht op stadsverkeer

Aanpak probleem I: moeilijkheden Informatie gezondheid blijft onzichtbaar door: ►..dat effecten vaak pas op lange termijn zichtbaar zijn ►het bestaan van en communicatie over de juridische werkelijkheid -de lucht is ‘schoon’, ‘we voldoen aan de normen’ ►huidige Europese normen (o.a. fijn stof) -..maar zijn vanuit gezondheidsoogpunt weinig relevant, andere indicatoren (als roet nabij drukke wegen) zijn gezondheidskundig beter onderbouwd. ►..dat de communicatie van gezondheidswetenschappelijke kennis onvoldoende is afgestemd op de beleidspraktijk

Kloof tussen wetenschap en bestuurspraktijk Wethouder gemeente Diemen: “De wetenschap moet in staat zijn om niet alleen maar het wetenschappelijke verhaal te vertellen. Popularisering is een verkeerd woord, maar niet alleen maar blijven hangen in: ik heb hier een mooi rapport geschreven, succes ermee en dan een sexy persberichtje van de universiteit, waarna de Metro weer een paniekstuk schrijft. Dat vind ik dus niet echt een goede bijdrage. Je moet ook echt je best doen om dat op een andere manier in beeld te krijgen”

Ook onzekerheid bij bestuurders en bedrijven speelt een grote rol: ► Hoe groot is het probleem? Schadelijkheid is bekend, maar hoe schadelijk niet. Wetenschappers kennen impact, maar communiceren ‘te wetenschappelijk’, waardoor twijfel ontstaat (bv: verschillende denkkaders foutmarges) ► Hoe groot is de beleidsruimte? Beperkt tot 2015, halen van normen is al een opgave ► Hoe onzeker is de stap die ik neem? Wie maakt me wijs? Wie doet er mee? Wat is de reactie? ► Kan ik een verschil maken? ?

Kan ik verschil maken? Beleidsmedewerker gemeente Dordrecht: “We hebben een budget van vier miljoen om maatregelen te treffen. Daar hebben we ook wel goede dingen voor gedaan, maar vooral binnenstedelijk. Het is natuurlijk absurd dat er op de aders gewoon helemaal niets gebeurt (…) Kijk, als het Rijk al niet echt geloofwaardig is in de aanpak van luchtkwaliteit, maar wel honderden miljoenen ertegenaan gooit…de verhoudingen zijn een beetje zoek, he?”

Aanpak probleem I: moeilijkheden  kosten  Diesel (ook bunkerolie) is goedkoopste wijze van vervoer  Vervoer aardgas (LNG) en electriciteit al snel 2x zo duur  Nieuwe groene schepen kostbaar. Bijv: binnenvaart: nog veel eenpitters, bemoeilijkt transitie ook.

Opstekers  Sinds 2015 geldt in enkele drukbevaren gebieden, zoals de Noordzee, regelgeving rond schonere brandstof.  De regels zijn opgesteld door de maritieme organisatie van de Verenigde Naties. Het is de bedoeling dat ze over een aantal jaar overal ter wereld gaan gelden. Maar het overleg verloopt stroef.  Havens, ook Rotterdam, geven korting aan duurzame schepen  Tote Maritime liet de eerste op LNG (aardgas) varende schepen vorig jaar te water  Walstroom is in opmars (ook zeeschepen)

Aanpak v/h probleem II: denken in ecosystemen  Een ecosysteem is een netwerk van organisaties/partijen/bedrijven rondom een complex probleem  het Grote Vraagstuk staat centraal  In Nederland o.m. actief gepropageerd door prof.dr. Annemieke Roobeek, Nyenrode hoogleraar Strategie en Transformatiemanagement 

Ecosysteem in kaart brengen  Ecosysteem havengerelateerde luchtvervuiling Rotterdam (weg- en water)  Wie zijn de spelers?  Groepjes van 3 personen  Ca. 20 minuten

Wie zijn de spelers?  Hulpvragen:  Wie vervoert? (grote spelers, innovatieve spelers)  Wie bouwt? (ontwerpers, scheepsbouw)  Wie ontvangt? (haven, land, stad: regelgeving)  Wie ontvangt? (consument)  Wie levert de brandstoffen voor de schepen?  Opzoeken mag! (mobiel etc.)

Voorbeelden spelers

Ecosystemen van de groep I

Ecosystemen van de groep II

Ecosystemen van de groep III

III: Discussie: uitkomsten Wie neemt de regie?  Scheepvaart is transnationaal, een overkoepelende onafhankelijke partij zou de regie moeten nemen (bijvoorbeeld de VN) Lokaal beginnen  Een mondiale aanpak is te groot, begin bij een havenstad en probeer van daaruit een start met verduurzaming te maken

III Discussie: uitkomsten Zorg voor een scherpe, heldere vraagstelling  Hoe kun je verdienen aan schone zee- en haventransport? Betrek ook partijen uit aanpalende sectoren die ervaring hebben met schone brandstoffen  zoals bijv. Tesla Stel doelen en maak bindende afspraken voor de (middellange) termijn, dat is voor veel partijen realistisch Subsidies: niet doen, hooguit ter overbrugging van lange-termijn afspraken.

Excursie Sea Blind  Sea Blind, the price of shipping our stuff Vrijdag 22 april, Amsterdam Film effecten scheepvaart op ons klimaat: ‘wij zijn ‘zeeblind’, effecten zijn voor ons onzichtbaar.’ (Klimaatjournaliste en avonturier Bernice Notenboom)

Meer weten? mariskavandersluis.nl