Kantoren vol Energie Erik de Jonge
Agenda Introductie organisatie ANWB Stappen tot nu toe Status van en kaders voor de vraag Visie op samenwerking, co-produktie, win-win voor vervolg 2
Erik de Jonge ANWB-groep HulpverleningRetailMedia
Erik de Jonge ANWB-Reizen Overige dochters ANWB-Dochters
Erik de Jonge ANWB-groep Hoofdkantoor m2 vvo Meldkamer Assen Ypenburg WW Utrecht Opleidingen 80 Winkels (groei naar 100) 20 WW-stations 13 Logicx-vestigingen 6 Reizendochters Unigarant Test- en Trainingscentrum Lelystad 5
Erik de Jonge Leuke weetjes ANWB is opgericht in 1883, bestaat dus 131 jaar Aantal leden: Aantal medewerkers ANWB Groep: Aantal hulpverleningen WW: Aantal bezoekers ANWB.nl: Aantal pagina’s informatie ANWB.nl: ANWB.nl is 29 van alle NL sites Aantal winkelbezoeken: Aantal transacties winkels: Aantal contacten Contact Center-in/outbound: Omzet: € 974 miljoen Resultaat 2013: € 20,9 miljoen, ROS: 2,1%
Erik de Jonge Missie ANWB De ANWB maakt het voor iedereen mogelijk in vrijheid en met plezier onderweg te zijn 7 4 behoeften Ik ben (dagelijks) onderweg Ik wil eropuit Ik wil op vakantie Ik wil/heb een vervoermiddel 4 thema’s Mobiliteit Hulpverlening voor jou Verkeersveilig- heid Vrije tijd
Erik de Jonge Ambitie 20I ANWB Samen denken en doen Leden Centraal Integrale ledenstrategie Win voor de maatschappij Win voor de leden Win voor de ANWB Maatschappelijk relevant
Erik de Jonge Agenda Introductie organisatie ANWB Stappen tot nu toe Status van en kaders voor de vraag Visie op samenwerking, co-produktie, win-win voor vervolg 9
Erik de Jonge ANWB Hoofdkantoor 10
Erik de Jonge ANWB Hoofdkantoor - leegstand 11
Erik de Jonge ANWB Hoofdkantoor - leegstand 12 April 2012 Via reguliere makelaar zoekopdracht voor m2 Januari 2013 Stratgisch marktonderzoek JLL Prioriteitsstelling: 1.Verhuur als kantoorruimte 2.Herbestemming 3.Sale & Leaseback Upgrade naar ambitie 20I20+ Verandering topstructuur Reorganisaties ANWB Februari 2014 Vaststelling directie Business development obv samenwerking start-ups Ontwikkeling ‘Dynamisch hart’ Uitbreiding naar Campus ANWB Van 1 gebouw met 1 gebruiker naar 1 gebouw met meerdere gebruikers Bedrijven rond strategische thema is USP Flexibiliteit in faciliteiten
Erik de Jonge ANWB Hoofdkantoor - leegstand 13 3 Potentiële huurders: Identiteit gebouw Haagse Bodem: functie gebouw in omgeving KvE: Ambitie gebouw Actieve markt- benadering mbv een Marketingplan voor gebouw. Vaststellen ambitie Wat wil ANWB uitstralen Brainstorm directie gebruik hoofdkantoor Interview stakeholders Concrete acties nu Samenwerking start-ups Verhuur aan bedrijven die samenwerken met ANWB Begin realisatie ‘Dynamisch Hart’ Start vaststelling strategie toekomst vastgoed. Stip op de horizon Welke tussenstappen passen daarin
Erik de Jonge Agenda Introductie organisatie ANWB Stappen tot nu toe Status van en kaders voor de vraag Visie op samenwerking, co-produktie, win-win voor vervolg 14
Erik de Jonge Ontwikkelingen ANWB ANWB is een vereniging, het lid staat centraal. Dat wordt benadrukt in een integrale ledenstrategie Eropuit gaan en onderweg zijn menselijk basisbehoeften. ANWB maakt het voor iedereen mogelijk in vrijheid en met plezier onderweg te zijn (missie) Om ook in de toekomst een relevante speler te zijn moeten we transformeren naar de beste en grootste dienstverlener op het gebied van mobiliteit 15
Erik de Jonge Kernwaarden huisvesting MVO Imago: Mobiliteit, Deskundigheid, Informatie, Eerlijk Transparant/Aantrekkelijk/Uitnodigend voor medewers/leden/relaties Flexibiliteit Samenwerking Gastvrijheid 16
Erik de Jonge Randvoorwaarden De business units moeten meer integreren en samenwerken om de gezamenlijke doelen te bereiken De kernwaarden van ANWB blijven behouden en worden zelfs verstrekt. –Helpen + –Maatschappelijk relevant (Maatschappelijk jaarverslag 2013: veilig, sociaal, duurzaam); –Betrouwbaar en deskundig (bijv Wegenwacht); –Klantvriendelijk (Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2014) ANWB is en blijft een A-merk Reeds gestarte initiatieven omtrent Huisvesting gaan door en worden onderdeel van eindresultaat –Gebouw en gebied Hoofdkantoor worden deel van de oplossing –Hospitality en gastvrijheid gaan helpen bij verankeren bedrijfscultuur –Bestaande huisvesting wordt getransformeerd tot het dynamisch hart van alle potentiele functies in het pand 17
Erik de Jonge 18 Mensen gaan praten met elkaar en over de ANWB. Dat is de wat er moet gebeuren
Erik de Jonge Ambities Vanuit de ANWB missie ontwerpen, realiseren en onderhouden van een passende huisvesting op het hoofdkantoor voor medewerkers op basis van de volgende ambities: 1.Een energieneutrale ‘ANWB campus’ voor medewerkers, leden en partners. 2.Toegankelijk & betekenisvol voor leden 3.Toegankelijk voor strategische nieuwe business partners 4.Versterken van business 5.Versterken identiteit 19
Erik de Jonge 20 Een rijke en veelkleurig omgeving, waar de afdelingen van onze organisatie zich in kunnen herkennen. Daar werk je elke dag met plezier
Erik de Jonge 21 De ANWB staat voor samenwerken en netwerken
Erik de Jonge Huisvesting krijgt toegevoegde waarde Stimuleren en ontmoeten. De op de locatie aanwezige business units krijgen een omgeving waar ze elkaar ontmoeten en samenwerken ANWB werkt samen op de strategische thema’s met strategische partners Locatie als kenniscentrum Binnen dit kenniscentrum een speciaal onderdeel ter beschikking stellen aan opkomende bedrijven, als incubator gerelateerd aan de ANWB Huisvesting aanbieden voor partners in de procesketen. Openstellen voor leden en derden van de campus van bijvoorbeeld vergaderfaciliteiten en een continue interactie met de (potentiele) leden. Gebouw en medewerkers zijn zelf het voorbeeld van de mobiliteitsmissie van de ANWB: “practice what you preach” 22 Huisvesting moet op flexibele manier de business ondersteunen
Erik de Jonge 23 De ANWB is toegankelijk voor onze mensen, leden, partners en bezoekers. Iedereen is onderweg, maar doordat ze bij de ANWB goed ontvangen worden en eventueel ook kunnen werken bieden we ze een plek waar ze graag willen zijn.
Erik de Jonge Agenda Introductie organisatie ANWB Stappen tot nu toe Status van en kaders voor de vraag Visie op samenwerking, co-produktie, win-win voor vervolg 24
Erik de Jonge Vervolg Weet niet waar het uiteindelijk naar toe gaat. Weet wel dat omgaan met gebouwen anders moet en wil vanuit de ambities in gezamenlijkheid als partners de mogelijkheden onderzoeken. Ontwikkeling strategische visie vastgoed ANWB staat op de agenda van de directie. Vervolg naar verwachting begin Q Deze visie moet gekoppeld worden aan (de ontwikkeling van) de business van de ANWB. De timing voor de stip op de horizon is nog niet duidelijk, maar maakt onderdeel uit van de agenda. Alle korte termijn stappen, moeten passen in de lange termijn visie. 25