Early English: nutritious and delicious! 1 Menukaarten voor Engels po, vo en toekomst 2 Hoe stel je een goed vvto-menu samen? 3 De methode als deegrol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Basisvorming.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Schoolpartnerschappen in Europa
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Take it easy = Engels beleven! De methode gaat uit van VVTO: Leerlingen worden ondergedompeld in het Brits Engels. Leerlingen kunnen al starten in groep.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Return to Sender.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Informatieavond groep 8 Maandag 7 september 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
How would you use this product in your English lesson? What would be your lesson goal(s)? What dilemmas and solutions? Create a lesson activity.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
CLIL-didactiek voor Duits
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Virtual Reality in de les
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Welkom bij de aanvullende informatieavond
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Terugkoppeling herijkingswensen
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Early English: nutritious and delicious! 1 Menukaarten voor Engels po, vo en toekomst 2 Hoe stel je een goed vvto-menu samen? 3 De methode als deegrol Marianne Bodde-Alderlieste 16 maart 2016 Middagsymposium ‘Een kijkje in de keuken van vvto’ Deze pp is beschikbaar op

Vlog 1 Simone Richtvragen: 1 Wat valt je op? 2 Welke voeding heeft Simone nodig? 3 Hoe kan ze het blog verbeteren?

(1) Menukaart Engels VO Recente ontwikkelingen: 3 kernvakken voor alle leerlingen voor Nederlands, Wiskunde, Engels; hogere eisen eindexamens kernvakken (vanaf 2012); plan voor diagnostische toetsen N/W/E eind onderbouw VO; toename van tweetalig voortgezet (en hoger) onderwijs; toename van internationalisering: wereldburgers, arbeidsmigratie etc. Brugklas/VO gaat uit van (meer) Engels in PO Grotere diversiteit niveaus Engels instroom uit PO Aansluiting PO/VO nog niet geregeld Toename ctct/vraag VO om verbetering niveau Engels PO

Menukaart Engels PO Recente ontwikkelingen: 65% alleen Engels in groep 7/8 4 (vage) kerndoelen 50 % leerkrachten heeft geen Engels gehad op de pabo en is niet nageschoold (!?) Veel meer buitenschool Engels Toename vvto Ontwikkeling Primary CLIL (Content and Language Integrated Learning) Vraag naar ontwikkeling visie op (leerlijn) Engels PO Idem aansluiting VO op PO Bron o.a.: Engels in het basisonderwijs, Noordhoff 2011

Menukaart vvto Engels 1 op 7 scholen geven vvto; veel scholen overwegen invoering vvto ‘Rijp en groen vvto’ Kwaliteit met ‘Standaard vvto (Eur. Platform, 2011) Ontwikkeling van lessen Engels naar lessen in Engels: Primary CLIL 3 geaccrediteerde keurmerken vvto: TalenT, Earlybird, Cedin Scholen kopen ‘totaalmethode’ i.p.v. opstellen stappenplan invoering vvto

Menukaart van de toekomst voor Engels PO Engels wordt een (verplicht) kernvak in PO Intensiveren aanbod Engels PO Vroeg beginnen is belangrijk maar school bepaalt startmoment Verbetering aansluiting door heldere einddoelen PO en VO: Herijking kerndoelen Accent blijft op spreekvaardigheid Vanuit didactiek vvto: spelenderwijs, communicatie, etc. Bron: Advies Platform Onderwijs 2032 (jan.2016)

Over een leerlijn voor Engels hoef je je niet druk te maken, want die die zit al in de methode.

(2) Hoe stel je een goed vvto-menu samen? Niet het lespakket bepaalt de leerlijn, maar het ambitieniveau dat je kiest! Wil je dat de leerlingen met acht jaar vvto op eem hoger niveau uitkomen dan met alleen Engels in groep 7/8? Eerst: 1.formuleren van missie vvto 2.formuleren van visie vvto 3.kiezen van (ERK)ambitieniveau/doelen: 4.formuleren strategisch (beleids)plan (PDCA) incl. stappenplan invoering vvto 5. het kiezen van een methode is de allerlaatste stap die je zet! Bron: Handboek vvto, Coutino 2014

Welke ambitieniveaus zijn er? 1.Kerndoelen (Eibo) 2.Standaard vvto 3.Tussenniveau: van kerndoelen naar standaard vvto 4.Tweetalig basisonderwijs Kies ambitieniveau 2 of 3 om te voorkomen dat de leerlingen op A1 of lager uitkomen na 8 jaar Engels. Bron: ‘Wat levert Vroeg Engels op?’ in JSW, okt. 2015

Ambitieniveau 1: kerndoelen Engels p.o. (globaal A1) Kerndoel 13: De leerlingen leren informatie te verwerken uit eenvoudige gesproken en geschreven Engelse teksten. Kerndoel 14: De leerlingen leren in het Engels informatie te vragen of geven over eenvoudige onderwerpen en zij ontwikkelen een attitude waarbij ze zich durven uitdrukken in die taal. Kerndoel 15: De leerlingen leren de schrijfwijze van enkele eenvoudige woorden over alledaagse onderwerpen. Kerndoel 16: De leerlingen leren om woordbetekenissen en schrijfwijzen van Engelse woorden op te zoeken met behulp van het woordenboek. Bron: Tule.slo.nl; Leerplaninbeeld.slo.nl

Ambitieniveau 2: standaard vvto Leerling: -8 jaar lang ononderbroken leerlijn Engels -Thema’s en (vak)lessen in het Engels: van kleuterclil tot primary clil -Toepassen wat je leert en aansluiten op voorkennis Leraar: -(Na) geschoold betr. competenties leraar vvto, in didactiek en taalvaardigheid -(Leren) differentiëren -Doelen evalueren en vorderingen bijhouden School: -Borging kwaliteit,vvto/leerlijn van groep 1 t/m 8 -Structureel min. 1 uur Engels p/w, verdeeld over meerdere momenten -Coördinator Engels en leiderschap vvto Bron: VMBOHAVOVWO Luisteren en BegrijpenA1A2A2/B1 InteractieA1A2A2/B1 Lezen en begrijpenA1A2 SchrijvenA1A1/A2A2

Ambitieniveau 3: tweetalig basisonderwijs Pilot van 5 jaar op 18 scholen (tot 2019) Ambitieniveau 3: groei naar standaard vvto Tussenniveau, afgeleid van standaard vvto: keuze voor groeiniveau (bijv. eerst alle leerlingen A1/A2)

De schijf van 5: voor een gezond vvto-menu in de school 1. Wat wil de school? (missie, visie, strategie) Keuze ambitieniveau i.c. standaard vvto 5. Keuze methode Didactiek Werkwijze 3. Coördinator Engels Werkgroep Engels Invulling leiderschap 2. Stappenplan invoering Borging continuïteit: meerjarig beleidsplan vvto 4. Keuze nascholing Competenties leerkrachten Keuze keurmerk

(3) De methode als deegroI (kijkwijzer) Uitrollen methode: -geleidelijke invoering methode vanaf groep 1/onderbouw: niet meteen in alle groepen tegelijk invoeren! -in midden- en bovenbouw experimenteren met projecten, lesmateriaal, CLIL -niet perse 1 (totaal)methode te zijn voor groep 1-8! -methode moet passen bij ambitieniveau en onderwijsconcept Kies je voor het geven van lessen Engels? -Nederlandstalig of Engelstalig lesmateriaal -aanvullende bronnen (woordenboek, projecten, seizoenen, etc.) Kies je voor lessen in Engels? -Engelstalig lesmateriaal -aanvullend Engelstalig lesmateriaal, voor aanvullende lessen Engels en/of CLIL

Wat als je al een methode hebt? No panic! Met terugwerkende kracht de componenten van de schijf van gezond vvto-onderwijs doorlopen Methode (onder-, midden- en bovenbouwdeel) analyseren op ambitieniveau en werkwijze Zo nodig: Repareren/aanpassen wat nog niet is doorlopen Selecteren van aanvullend lesmateriaal (lees- en prentenboeken, Engelstalige musical, projecten, CLIL) Opbouwen differentiatiemateriaal Andere/aanvullende methode kiezen Nascholen Kijkwijzer voor kiezen methode vvto: feedback naar of

Vlog 2 Simone Richtvragen: 1 Wat gaat beter? 2 Wat heeft ze gedaan? 3 Wat zou de school haar moeten bieden?

Informatie Vakdidactiek BeleidKeurmerk