Roeitechniek en didactiek Monika Roeling.  Video  Roeitechniek Programma 4 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Sporten.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Veilig Internet Volgende
door: Roderick Juffermans
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 1: coach-introductie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een lessenserie van drie lessen
Effectieve instructie
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
i1-coachcursus HIC (1’) huishoudelijk (1’)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom op onze thema-avond
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Schrijven met een strategie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Doelen van deze presentatie:
Welkom ik maak me sterk.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Woordjes leren.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Ik ben coach van een C4 ploeg, wat nu?.  Sander Bijvank ◦ Stoffer en Blik ◦ Slowbootion (Coach) ◦ Zwaar 2008 ◦ En Blik ◦ Zwaar 2011 (Coach)  Roderik.
Eb & Vloed Wat is eb en vloed?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
LOB zeven stappen naar succes
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Instructeur cursus 1. Beginnende roeiers.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Toolbox Ongunstige werkhouding
Verdiepende coachcursus 2
Voel je wel in je vel !.
Verdiepende Coachcursus 3
Verdiepende coachcursus 4
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Transcript van de presentatie:

Roeitechniek en didactiek Monika Roeling

 Video  Roeitechniek Programma 4 maart

 Welke sites en/of boekjes zijn aanbevelenswaardig voor het aanleren van de juiste roeitechniek?  Is er een draaiboek met zaken waar je als instructeur aan moet denken? O.a. het maken van afspraken over tijdstip van aanvang van de lessen  Aandacht aan veiligheid(maatregelen) en (mogelijke) blessures; dit naar aanleiding van wat ik ruim een jaar geleden meemaakte, toen een mederoeier een hartaandoening kreeg tijdens de les.  Het is moeilijk voor een beginneling om zich op alle aspecten van de juiste roeitechniek tegelijk te concentreren. Is er een aanbevelenswaardige volgorde waarin de verschillende aspecten het best aan bod kunnen komen?  Hoe zorg je er op een open dag voor dat de geïnteresseerden die een stukje willen roeien zo goed en snel mogelijk in het gareel krijgt? Joep

 Wat is een logische opbouw: waarmee beginnen?  Zijn er zaken die je meteen moet corrigeren omdat anders een verkeerde techniek inslijt? / wat kan je laten liggen tot later  do’s en don’ts?  veiligheid als er beginners in een boot gaan: Wanneer kan je een beginner laten gaan sturen?  stabiliteit in een boot: Vind het altijd heel moeilijk om te zien wat instabiliteit veroorzaakt. Wat veroorzaakt welke onbalans? ..... Alles waarvan jij denkt dat het verstandig is voor ons om te weten Theo

Qua techniek:  wat is het meest belangrijk om op te letten bij beginnende roeiers, in welke volgorde bouw je de techniek op.  waar moet je op letten om blessures bij de roeiers te voorkomen  hoe leg je de techniek het beste uit, de rol van de ergometer  hoe herken je of mensen goed zitten in de boot, de afstellingen  wat zijn de meest voorkomende fouten en welke oefeningen zijn daarvoor? Qua instructie  hoe bouw je het introductieprogramma van 7 lessen op, in welke volgorde. Wanda

in eerste instantie een overall beeld krijgen. Ollie

 Ik leer graag oefeningen die wezenlijk het verschil laten voelen in het lijf tussen iets goed doen en iets minder goed doen. Rosalie

 Als je wil weten hoe de Nederlandse roeihaal (deel 1 en 2) eruit ziet kijk dan:  Instructiemateriaal is te vinden op:  Filmpje C2 over ergometeren, in het Engels:  En op de worldrowing website staan een heleboel filmpjes van wereldbeker wedstrijden: Beeldmateriaal

 Ritme  Finish ritme  Ritme tijdens rustige duurhaal 1 (haal) staat tot 2 (recover)  Harde haal: snelheid vooral uit tempo en geringe krachttoename Muziek  Roeitechniek

“Het lijkt o zo moeilijk, de roeisport. Want hoe houd je in hemelsnaam dat wankele bootje in balans en je riemen onder controle, en voer je tegelijkertijd ook een ogenschijnlijk complexe serie bewegingen uit? Reinder Nijhoff, vorig jaar benoemd tot amateurcoach van het jaar, denkt dat heel veel mensen het stiekem automatisch al kunnen. “Ik heb flink wat beginnende roeiers gecoacht”, vertelt Nijhoff als hem gevraagd wordt wat de roeisport makkelijk maakt. “Dan had ik een aantal weken de tijd om ze klaar te stomen voor een wedstrijdje, en dan focuste ik op drie dingen: zo hard mogelijk trappen, tijdens de haal je riem zo lang mogelijk onder water houden en in een zo hoog mogelijk tempo roeien. Eigenlijk heb ik gemerkt dat de meesten zonder al te veel technische coaching automatisch het juiste deden.” En dat deed iedereen eigenlijk zonder dat ze wisten wat dat ‘juiste’ was. Kennelijk zit de roeibeweging stiekem bij iedereen ingebakken zonder dat we het door hebben. Het toverwoord van Nijhoff is dan ook ‘ontspanning’. Niet teveel spierballen en machtsvertoon, maar alles juist laten gebeuren. Je lichaam zoekt vanzelf wel de juiste houding op om de boot vooruit te krijgen. En dat geldt niet alleen voor beginnende roeiers, maar ook voor de top van Nederland. Afgelopen zomer coachte Nijhoff zijn pupil Inge Janssen naar de zesde plaats tijdens de wereldkampioenschappen roeien in Chungju, Zuid- Korea. Een vrij unieke prestatie: de 24-jarige Janssen, die in 2012 ook al actief was tijdens de Olympische Spelen van Londen, was de eerste roeister sinds 1994 die de WK-finale wist te halen in de skiff.Inge Janssen Ook met Janssen werkte Nijhoff continu aan ontspanning. “Inge kan op een apparaatje zien hoe snel ze aan het varen is tijdens een training”, vertelt Nijhoff. “Mijn opdracht was altijd om te kijken of ze dezelfde snelheid kon vasthouden met meer ontspanning. Als dat je lukt, dan ben je op de goede weg volgens mij.”” Roeien is vooral ontspannen bron: roeien.nl

 Uitgangspunt is de NL roeitechniek  Finish ritme  Doorgaande beweging  Goede handlevoering  Afstuwen van de boot  Goed roeien voelt langzaam  ziet er rustig uit Roeitechniek

Avond 2 didactiek Monika Roeling

 Uitgangspunt is de NL roeitechniek  Finish ritme  Doorgaande beweging  Goede handlevoering  Afstuwen van de boot  Goed roeien voelt langzaam  ziet er rustig uit  Diversiteit in behoeftes roeiers (bewaar het goede en doe waar nodig aanpassingen) Highlights avond 1

 Observeren (ontwikkel een goed haalbeeld)  Analyseren (oorzaak en gevolg)  Corrigeren  Feedback geven  neem de tijd om te formuleren  Sandwich methode Ter overweging:  Je leert het meeste als je fouten maakt…. Feedback geven

 Coachen vanaf de kant  Dingen op meerdere manieren uitleggen  Functioneel  in dienst van de snelheid  Goed verstaanbaar  Veel halen maken (proberen)  Positieve feedback (sandwich)  Enthousiast  ROEIEN IS LEUK  Aansluiten bij het niveau van de roeiers Langs de waterkant

 Gebruik begrijpelijke taal  Praat luid en duidelijk  Noem de roeier bij naam  Geef duidelijke opdrachten (controleer of je boodschap overkomt)  Een opdracht per keer  Visualiseren door voordoen  Positief lesgeven zorgt voor enthousiasme Instructie geven - samenvattend

 Let op: alles is nieuw!  Training maximaal 1 uur  Las regelmatig pauzes in  Keep it simple! Eerste les

Roeiers in de uitpikhouding zetten  Scullen: handen moeten net niet langs het lichaam getrokken kunnen worden  Boordroeien: het uiteinde van de riem komt gelijk of iets naast de zijkant van het lichaam. De handen komen dan symmetrisch voor het lichaam. Voetenboord afstellen

 In de inpikhouding zijn de handen net iets onder schouderhoogte  In de uitpikhouding met de bladen onder water zijn de handen ter hoogte van het middenrif  Gebruik eventueel klikringen  In het begin helpen met afstellen dolhoogte  Tip: maak de roeiers verantwoordelijk! Dolhoogte afstellen

 Zie handen aan de boot Handige oefeningen

 Handen aan de boot: v1.1_2013.pdf v1.1_2013.pdf  Leskaarten roeien: Achtergrondmateriaal