Werken in jaar- en stamgroepen
Inhoud Opbrengst driejarige stamgroep Belemmeringen driejarige stamgroep Hoe willen we het wel? Het rooster van de middenbouw Het rooster van de bovenbouw Jaargroepleider van groep 3 en groep 7. Wat is het einddoel? Welke methode/ methodiek en welk instructiemodel.
Opbrengst driejarige stamgroep Sociaal emotioneel zijn de stamgroepen meer in balans, omdat er oudere en jongere kinderen bij elkaar zitten. Het jongere kind leert van het oudere kind. De instromende vierdejaars zijn niet uitsluitend leerkrachtgericht, omdat zij niet uit een jaargroep 3 komen. De zelfstandige werkhouding van de kinderen is een doorgaande ontwikkelingslijn geworden. Niet alleen de methode is belangrijk, maar ook de 4 pijlers van Jenaplanonderwijs: werk, spel, gesprek en viering Door kleine instructiegroepen beter zicht op het niveau van de kinderen. Kinderen hebben meer keus in niet jaargroep gebonden contacten.
Belemmeringen driejarige stamgroep De stamgroepleider moet veel verschillende instructies geven en voorbereiden dat vraagt veel inzet van de stamgroepleider. De stamgroepleider kan andere kinderen niet helpen tijdens de instructies. Er wordt zelfstandig gewerkt, gespeeld en instructie gegeven op hetzelfde moment, daardoor soms onrust in de groep. Bij het handelingsgericht werken moeten we aandacht besteden aan de talentgroep, de basisgroep en de intensieve groep. Dit betekent het voorbereiden en geven van veel verschillende instructies. De rekenmethode vraagt een andere manier van lesgeven. Er wordt meer een beroep gedaan op de interactie, spel en coöperatieve werkvormen. Kinderen hebben weinig keus in jaargroep gebonden contacten.
Hoe willen we het wel? Wij willen efficiënter werken. In jaargroepen kunnen we meer handelingsgericht werken: werken in de basis-, de intensieve - en de talentgroep. Hierdoor kunnen we meer afstemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Instructies en verwerking in jaargroepen: Middenbouw: rekenen, taal, spelling en lezen groep 3 Bovenbouw: rekenen, spelling, lezen groep 6 en Engels groep 7/ 8. Daar waar het werken met verschillende leeftijden als waardevol wordt ervaren behouden we. Hieronder vallen lezen, taal begrijpend lezen in de bovenbouw, de verschillende kringen, wereld oriëntatie, sociale vaardigheden, leren samenwerken en zelfstandig werken en de creatieve vakken.
Het rooster van de middenbouw MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag Werken en kring in de jaargroep tot Werken in jaargroep tot Werken in stamgroep tot Werken in stamgroep tot Werken in stamgroep tot Werken in jaargroep tot Werken in stamgroep tot
Het rooster van de bovenbouw MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag Kring in stamgroep. Werken in stamgroep tot Werken in jaargroep tot Werken in jaargroep tot Werken in jaargroep tot Werken in stamgroep tot 15.00
Jaargroepleider splitsing van 3 en 7: Middenbouw 4 stamgroepen 5 jaargroepen: Stamgroep + jaargroep 3: 14 kinderen jaargroep 3: 19 (lkr ) Stamgroep + jaargroep 4: 19 Stamgroep + jaargroep 4: 18 Stamgroep +jaargroep 5: 24 Bovenbouw 3 stamgroepen en 4 jaargroepen: Stamgroep + jaargroep 6: 22 kinderen Stamgroep + jaargroep 7: 18 } voor rekenen 35 lln jaargroep 7: 18 (lkr ) } voor spelling 34 lln. Stamgroep + jaargroep 8: 27 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag Van 8.30 tot helft groep 3 Van 8.30 tot helft Groep 3 Ondersteuning voor groep 3 en 7 door Remedial teacher. Groep 3 en 7 compleet Tot helft groep 7 Tot helft groep 7 Tot helft groep 3 Groep 3 en 7 bij elkaar:
Invulling stamgroep tijd Wereldoriëntatie; geschiedenis, aardrijkskunde, topografie, biologie, verkeer en techniek. Lezen in het leescircuit Creatieve vakken; handvaardigheid, tekenen, muziek, drama en sociale vaardigheden. Vrije werktijd (blokuur) Taal en begrijpend lezen in de bovenbouw Kringen; weekendkring, ik-kring en nieuwskring.
Wat is het einddoel? De Middenbouw werkt per dag (ma-di-do-vr) 150 minuten in de jaargroep. De Bovenbouw werkt per dag (ma-di-do-vr) 90 minuten in de jaargroep. Op de woensdag werkt de middenbouw 90 minuten en de bovenbouw 90 minuten in de jaargroep.