Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
MEI/JUNI 2013 Dag dag!Hiep Hiep Hoera ThijsDouwe1 jaar! Scott Rover 3 jaar! Naar de basisschool! Benjamin 3 jaar! Lauranne 4 jaar! Alexander 3 jaar! Louise.
Introductiebijeenkomst
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Johari venster & feedback
Benieuwd naar wie ik ben ...
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
PAD Mindfulness en Yoga
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Rots & Water Marien Lokerse.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Onze doelen en visie in beeld
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
IPC Nederland.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kwaliteit van de hulpverlening
Groepsdynamiek 1.
Welkom op onze ouderochtend
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom bij de Week van het Succes! Workshop Elevator pitch
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Welkom op onze thema-avond
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Wat is DRAMA??.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
Hand-Out.
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Door: Lemma, Anke Marije, deem en menno
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 7e les.
Diersoortverdieping Hond
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training op school en bent u benieuwd hoe zo’n les eruit ziet? U bent van harte welkom om op donderdag 14 april te komen kijken in de speelzaal. Kijk op de achterkant voor de tijd.

Rooster donderdag 14 april – 9.15 Groepje 1 Tarik, Canpolat, Mila, Indy, Naomi, Celine, Esther, Levi 9.30 – Groepje 2 Milo, Rosalie, Sylvie, Annora, Helin, Luna, Haytem – Groepje 3 Amber, Mikail, Mert, Lotte, Imran, Fiene – Groepje 4 Nina, Boet, Roy, Finn, Nikki, Emma, Bas, Marit – Groepje 5 Hamid, Jurgen, Esmée, Quinty, Thijs, Djoewairiyyah – Groepje 6 Lara, Bart, Dewy, Elif, Stacey, Sterre

Periode 2 SoVa op school - doelen stellen - afspraken maken - omgaan met (basis)emoties - jezelf presenteren: boodschap, stem, lijf, gezicht - bewuste keuzes maken - excuses aanbieden - feedback geven: complimenten en kritiek - omgaan met pestgedrag: voor jezelf en anderen opkomen

een psycho-fysieke training jongens en meisjes leren hun lichaam, hun emoties, zichzelf en de ander beter kennen Rots & Water

10 lessen Max. 8 leerlingen Leuk en leerzaam!

Het Rots & Water programma richt zich op: - bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden - het vermogen om met andere mensen samen te spelen, samen te werken en samen te leven (in een snel veranderende samenleving) Rots & Water

School vraagt veel van kinderen; samen spelen, samen werken, zelfstandig werken, etc. Kinderen weten en zien steeds meer (internet, tv, etc.) Vraag: Hoe blijf of word ik rustig? Opgroeien in een ‘drukke’ maatschappij

1.gronden, centreren en focussen 2.psycho-fysieke driehoek 3.fysieke communicatie 4.rots & water concept Vier rode draden

Gronden: stevig en ontspannen staan contact met de grond controle over je lijf Stevig met je voeten op de grond, voel de vloer! Sterk staan = sterk zijn! 1.Gronden, centreren, focussen

Centreren: bewust zijn van je kracht- en rustcentrum rust en kracht zijn synoniem adem laag in je buik inademen: maak je buik dik uitademen: maak je buik plat Rust in je buik = rust in je hoofd!

Focussen: het richten en vasthouden van aandacht richt je ogen op 1 punt houd je aandacht bij je taak afsluiten voor ‘ruis’

zelfbewustzijn l ichaamsbewustzijn emotioneel bewustzijn 2.Psycho-fysieke driehoek

Van fysieke communicatie naar verbale communicatie en bewustwording van je eigen lichaam. 3.Fysieke communicatie

Aandacht voor: inhoud, lijf, gezicht en stem Boodschap, houding, mimiek, intonatie

Rots zegt... ik kan voor mezelf opkomen als het moet kan ik mezelf verdedigen ik maak eigen keuzes Water zegt... ik ben gericht op vriendschap, communicatie en verbondenheid ik speel samen, werk samen, leef samen 4.Rots & Water concept

Thema’s stevig staan ademkracht rust focus lichaamstaal grenzen opkomen voor jezelf opkomen voor iemand anders respect omgaan met emoties omgaan met pestgedrag intuïtie zelfbewustzijn

De opbrengst zal voor ieder kind verschillen. zelfvertrouwen controle over emoties steviger staan in lastige situaties eigen keuzes maken zelfstandigheid; minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen Wat levert Rots & Water op?

De opbrengst zal voor ieder kind verschillen. aandacht vasthouden (focussen) contact maken doorzettingsvermogen uitbreiding van sociale vaardigheden op een andere manier met conflicten kunnen omgaan: soms als Rots, soms als Water Wat levert Rots & Water op?

Dit wil ik leren... Leerlingen stellen zichzelf een positief geformuleerd leerdoel: -Wat wil ik bereiken? -Hoe ga ik er aan werken? -Wie kan me helpen?