Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training op school en bent u benieuwd hoe zo’n les eruit ziet? U bent van harte welkom om op donderdag 14 april te komen kijken in de speelzaal. Kijk op de achterkant voor de tijd.
Rooster donderdag 14 april – 9.15 Groepje 1 Tarik, Canpolat, Mila, Indy, Naomi, Celine, Esther, Levi 9.30 – Groepje 2 Milo, Rosalie, Sylvie, Annora, Helin, Luna, Haytem – Groepje 3 Amber, Mikail, Mert, Lotte, Imran, Fiene – Groepje 4 Nina, Boet, Roy, Finn, Nikki, Emma, Bas, Marit – Groepje 5 Hamid, Jurgen, Esmée, Quinty, Thijs, Djoewairiyyah – Groepje 6 Lara, Bart, Dewy, Elif, Stacey, Sterre
Periode 2 SoVa op school - doelen stellen - afspraken maken - omgaan met (basis)emoties - jezelf presenteren: boodschap, stem, lijf, gezicht - bewuste keuzes maken - excuses aanbieden - feedback geven: complimenten en kritiek - omgaan met pestgedrag: voor jezelf en anderen opkomen
een psycho-fysieke training jongens en meisjes leren hun lichaam, hun emoties, zichzelf en de ander beter kennen Rots & Water
10 lessen Max. 8 leerlingen Leuk en leerzaam!
Het Rots & Water programma richt zich op: - bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden - het vermogen om met andere mensen samen te spelen, samen te werken en samen te leven (in een snel veranderende samenleving) Rots & Water
School vraagt veel van kinderen; samen spelen, samen werken, zelfstandig werken, etc. Kinderen weten en zien steeds meer (internet, tv, etc.) Vraag: Hoe blijf of word ik rustig? Opgroeien in een ‘drukke’ maatschappij
1.gronden, centreren en focussen 2.psycho-fysieke driehoek 3.fysieke communicatie 4.rots & water concept Vier rode draden
Gronden: stevig en ontspannen staan contact met de grond controle over je lijf Stevig met je voeten op de grond, voel de vloer! Sterk staan = sterk zijn! 1.Gronden, centreren, focussen
Centreren: bewust zijn van je kracht- en rustcentrum rust en kracht zijn synoniem adem laag in je buik inademen: maak je buik dik uitademen: maak je buik plat Rust in je buik = rust in je hoofd!
Focussen: het richten en vasthouden van aandacht richt je ogen op 1 punt houd je aandacht bij je taak afsluiten voor ‘ruis’
zelfbewustzijn l ichaamsbewustzijn emotioneel bewustzijn 2.Psycho-fysieke driehoek
Van fysieke communicatie naar verbale communicatie en bewustwording van je eigen lichaam. 3.Fysieke communicatie
Aandacht voor: inhoud, lijf, gezicht en stem Boodschap, houding, mimiek, intonatie
Rots zegt... ik kan voor mezelf opkomen als het moet kan ik mezelf verdedigen ik maak eigen keuzes Water zegt... ik ben gericht op vriendschap, communicatie en verbondenheid ik speel samen, werk samen, leef samen 4.Rots & Water concept
Thema’s stevig staan ademkracht rust focus lichaamstaal grenzen opkomen voor jezelf opkomen voor iemand anders respect omgaan met emoties omgaan met pestgedrag intuïtie zelfbewustzijn
De opbrengst zal voor ieder kind verschillen. zelfvertrouwen controle over emoties steviger staan in lastige situaties eigen keuzes maken zelfstandigheid; minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen Wat levert Rots & Water op?
De opbrengst zal voor ieder kind verschillen. aandacht vasthouden (focussen) contact maken doorzettingsvermogen uitbreiding van sociale vaardigheden op een andere manier met conflicten kunnen omgaan: soms als Rots, soms als Water Wat levert Rots & Water op?
Dit wil ik leren... Leerlingen stellen zichzelf een positief geformuleerd leerdoel: -Wat wil ik bereiken? -Hoe ga ik er aan werken? -Wie kan me helpen?