Product Architecture Mapping - Methodologie voor het verbeteren van producten - Danielle Hendriks, Menno Herkes, Sjoerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Welkom The Future State of Lean
“Hoe kom ik aan klanten?”
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Ondernemen in de praktijk
Titelblad E-commerce E-Commerce
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Lectoraat Productie en Proces Innovatie
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Business Marketing Management
Nationaal Innovatie Event
Een startersgids voor innovatie
Menselijk kapitaal van uw onderneming
Grip op ICT door grip op architectuur
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Transport en locatie warehouse
Ondernemen na je studie!
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
27 januari 2011.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Quality Function Deployment
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Van idee naar resultaat in 20 weken
Naar een optimaal HR - beleid
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
TRUE PRICING Bio True Price ObjectiviteitTransparantie Prijsopbouw duidelijk Fairness Winstmarge van Stakeholders Kosten na de productie integreren.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Versneld van Proof of Concept naar Volwassen Product Wrap-up: doelen terugblik evaluatie vooruitblik.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
GROEIEN MET JE IDENTITEIT. EVEN VOORSTELLEN… WAT IS EEN KLANT?
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
MO302B Noud, Ralf, Sanne en Lotte
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Product Architecture Mapping - Methodologie voor het verbeteren van producten - Danielle Hendriks, Menno Herkes, Sjoerd Timmermans en Jannes Slomp

Lectoraat Lean / WCP2 1.Voor welk probleem hebben we een oplossing met ons ‘proof of concept’? 2.Wat bieden we de markt? Kern: een productarchitectuur 3.Wat is de gedachte achter Product Architectuur Mapping? (PAMMEN) 4.Wat is een Product Architectuur Map? 5.Een voorbeeld 6.Wanneer PAMMEN? Stage Gate Model 7.Wat vraagt PAMMEN van een bedrijf? Inhoud

Lectoraat Lean / WCP3 Vier vragen: a.Herkennen klanten dat zij een probleem hebben die wij willen oplossen? b.Als er een oplossing zou zijn, zouden zij het willen kopen? c.Zouden zij het van ons willen kopen? d.Kunnen we een oplossing voor het probleem ontwikkelen? Let op de volgorde van de vragen. 1.Voor welk probleem hebben we een oplossing met ons ‘proof of concept’?

Lectoraat Lean / WCP4 We kunnen het gewicht van oorlelletjes meten…….

Lectoraat Lean / WCP5 Antwoorden op de vier vragen: a.Herkennen van het probleem door klanten: Bier tappen kost veel tijd en door het afschuimen verlies je bier. Ook de schuimlaag is vaak niet goed. b.Wie wil betalen voor een oplossing? Welke gelegenheden hebben belang bij een oplossing? c.Zouden zij het van ons willen kopen? Zitten wij in die markt? Hoe kunnen wij de markt bereiken? d.Kunnen we een oplossing voor het probleem ontwikkelen? zie: Voorbeeld: beter bier tappen

Lectoraat Lean / WCP6 Lean Startup / ontwikkelen van een business idee Pro- duct data bouwen Meten Leren De bouwen – meten – leren feedback loop

2. Wat bieden we de markt? Kern: een productarchitectuur Productarchitectuur: 1.de decompositie van functionele elementen; 2.de vertaling van functionele elementen in fysieke componenten; 3.de specificatie van de interfaces tussen de fysieke componenten (Ulrich, 1995). Lectoraat Lean / WCP7

8

3. De gedachte achter PAMMEN Lectoraat Lean / WCP9 Stappen in Product Architecture Mapping (PAMmen). 1.Keuze van het product dat je wilt verbeteren; 2.Het in kaart brengen van de huidige productarchitectuur; 3.Het ontwikkelen, op basis van een analyse van de huidige situatie, van een toekomstig, gewenste productarchitectuur; 4.Het vaststellen van een implementatieplan, ofwel: het vaststellen van de stappen die je gaat nemen voor de verandering van de productarchitectuur.

Lectoraat Lean / WCP10 Klantwaarde Componenten / processen Product varianten Product functies I. QFD, Voice of the customer III. Platforms/ Commonality II. MFD, Modularity IV. Portfolio Technology roadmap 4. Wat is een Product Architecture Map?

Lectoraat Lean / WCP11 De solarboot van de HAN 5. PAMMEN – een voorbeeld

Lectoraat Lean / WCP12 drijvers romp zonnepanelen Cockpit frame foils besturing

Lectoraat Lean / WCP13

Lectoraat Lean / WCP14 Klantwensen functionaliteit snelheidsboot Producten functievervuller/ component We gaan uit van de huidige solarboot. Misschien kunnen we die verbeteren. Misschien is het goed om naar andere markten te zoeken.

Lectoraat Lean / WCP15 Klantwensen eisen stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid functionaliteit snelheidsboot Producten functievervuller/ component Wat zijn belangrijke klantwensen, of klantwaarden?

Lectoraat Lean / WCP16 Klantwensen eisen stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid functionaliteit snelheidsboot Producten rompx drijversx accux omvormer/regelaarx zonnepanelenx motorx aandrijvingx cockpitx framex foilsx schroefx besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Wat zijn op het ogenblik de componenten, de technische keuzes?

Lectoraat Lean / WCP17 Klantwensen eisen stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varen balans bij stilstand opslaan energie snelheidsboot Producten rompx drijversx accux omvormer/regelaarx zonnepanelenx motorx aandrijvingx cockpitx framex foilsx schroefx besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Wat zijn de functies van het product?

Klantwensen eisen stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varenbalans bij stilstandopslaan energie snelheidsboot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Lectoraat Lean / WCP18 Welke componenten ‘dragen’ welke functie?

Lectoraat Lean / WCP19 Klantwensen eisen 100 stabiliteit stilliggend0 100 stabiliteit varend gemiddelde snelheid80 50 wendbaarheid belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varen balans bij stilstand opslaan energie snelheidsboot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Wat zegt de Voice of the Customer? Welke functie (-dragers) behoeven aandacht?

Lectoraat Lean / WCP20 Klantwensen eisen stabiliteit stilliggend0 stabiliteit varend0 gemiddelde snelheid80 wendbaarheid20 belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varenbalans bij stilstandopslaan energie snelheidsboot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Hoe belangrijk is het om een klantenwens/waarde te verbeteren? Let op: klant en concurrent zijn hierbij van belang!!

Lectoraat Lean / WCP21 Klantwensen eisen 100 stabiliteit stilliggend0 100 stabiliteit varend gemiddelde snelheid80 50 wendbaarheid belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varen balans bij stilstand opslaan energie snelheidsboot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Wat zegt de Voice of the Customer? Welke functie (-dragers) behoeven aandacht? Balans bij het varen, omzetten zonnevermogen in elektrisch vermogen, omzetten mechanisch vermogen in voortstuwende kracht.

Lectoraat Lean / WCP22 Klantwensen eisen 100 stabiliteit stilliggend0 100 stabiliteit varend gemiddelde snelheid80 50 wendbaarheid belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varen balans bij stilstand opslaan energie snelheidsboot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Wat zegt de Voice of the Customer? Welke functie (-dragers) behoeven aandacht? (schroef, drijvers, foils – in die volgorde)

Lectoraat Lean / WCP23 Klantwensen Latere eisen (nieuw product)? comfort 40 (laad)ruimte 20 eenvoudige opslag 20 eisen 100 stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer-stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever-mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varenbalans bij stilstandopslaan energie snelheidsboothobby boot Producten rompx 4070 drijversx 100 accux omvormer/regelaarx 100 zonnepanelenx 100 motorx 10 aandrijvingx 100 cockpitx 100 framex foilsx 90 schroefx 100 besturingx laptop & communicatie walx functievervuller/ component Welke nieuwe markt (product) wil ik overwegen?

Lectoraat Lean / WCP24 Klantwensen Latere eisen (nieuw product)? comfort 40 (laad)ruimte 20 eenvoudige opslag 20 eisen 100 stabiliteit stilliggend stabiliteit varend gemiddelde snelheid wendbaarheid belang (klant & concurrent) functionaliteit reguleren aanbod /afname energie- aanbod maximali-seren zonne-energie aanbod richting geven omzetten mechanisch vermogen in voorstu-wende kracht verlagen bootweer- stand bijeenhou-den componen-ten controle-centrum omzetten electrisch vermogen in mechanisch vermogen omzetten zonnever- mogen in electrisch vermogen energie managenbalans bij varenbalans bij stilstandopslaan energie snelheidsboothobby boot Producten rompx drijversx accux omvormer/regelaarx zonnepanelenx0 100 motorx0 10 aandrijvingx cockpitx0 100 framex foilsx schroefx besturingx laptop & communicatie walx0 functievervuller/ component 920 besparing (uren) door hergebruik Hoeveel synergie heb ik, doordat ik voortbouw op kennis en kunde (over technische uitvoeringen/componenten) die ik eerder heb verkregen?

Lectoraat Lean / WCP25 6. Wanneer PAMMEN? Stage Gate Model PAMmen Je Product Architecture Map moet je bijhouden

Lectoraat Lean / WCP26 Focus - visie Informatie Communicatie (cross-functioneel) Verbeterdrive (cultuur, structuur) Ontworpen is een self-assessment voor Product Innovatie. Wat is het innovatievermogen van een bedrijf? 7. Wat vraagt PAMMEN van een bedrijf?

PAM (Product Architecture mapping) Lectoraat Lean / WCP27 Klantwaarde Subsystems / processes Gerelateerde Producten Product functies Voice of the customer Commonality Modularity Segmentation Portfolio Technology Roadmap Stage Gate Model voor het MKB Self- assessment (innovatie)

Lectoraat Lean / WCP28 Heeft u interesse in PAMMEN? Doe mee met de vijf workshops die het Lectoraat Lean/WCP organiseren. Start: Dank u voor uw aandacht