Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Advertisements

Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
CMA Inspiratietoer 2013.
‘t Schrijverke Zoetermeer
NVON KV-dag 2005 Examens met ICT komen er aan: Exams of Tomorrow Peter Uylings Amstel Instituut.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Michel Visser Founder EesySoft
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Werkgroep Dynamische modellen
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
KLIMAATBUFFERS Technicles NVON-congres Duurzaamheid in processen Heerlen 14 maart 2008.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Natuur en Techniek in de Basisschool
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Case-based learning Een nuttige tool voor onderzoekend leren Stephanie Vervaet Expertisecentrum.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vincent Dorenbos & Ron Vonk CMA Amsterdam ECENT - 16 mei
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska
What is the meaning of? Student centered learning
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
2. Aan de slag met enkele activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Onderzoekend experimenteren met Coach
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Examens met ICT komen er aan
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Examens met ICT komen er aan
Datamodelleren FCO-IM methode.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013

CMA: karakterisering Missie: CMA is een breed bèta-didactische organisatie, met als belangrijkste doel het bèta-onderwijs te verbeteren en verrijken met innovatieve en aantrekkelijke ict-toepassingen In samenwerking met scholen, docenten, lerarenopleiders, uitgevers en ministerie en (inter)nationale partners Bieden van goede en diverse Ondersteuning aan scholen en docenten bij innovatief bèta-onderwijs Bieden van Nascholing Ontwikkelen van software, hardware en lesmaterialen Deelname aan Europese projecten 2

ICT omgeving – Coach Ervaringen in de klas Onderwijsonderzoek ICT mogelijkheden Doorlopend project sinds 1987 (komst PC), aangedreven door: 3

Basisconcept STOLE (Science & Technology “Open” Learning Environment) – een open leeromgeving die een krachtige verzameling gereedschappen biedt voor het bestuderen van natuurwetenschappelijke verschijnselen, wiskunde en technologie met auteursmogelijkheden voor het ontwikkelen van lesmaterialen aangepast aan het niveau van de leerling 4

Uitgangspunten De omgeving moet de computer tot een universeel meetinstrument maken waarmee leerlingen kunnen leren over levensechte situaties via meten en onderzoeken gereedschappen bieden die lijken op die van ‘echte’ wetenschappers, voor: verzamelen van hoogwaardige, real-time data via sensoren of uit video’s/foto’s; bouwen en gebruiken van computermodellen; vergelijken van de resultaten van experimenten, video’s, modellen, animaties en theorie 5

Een onderzoeksgerichte aanpak van het bèta-onderwijs stimuleren Actief leren faciliteren Samenwerking tussen leerlingen aanmoedigen: bij bediscussiëren en analyseren van hun uitkomsten, bij bouwen en testen van modellen of programma’s en door rapporteren over hun werk. De omgeving moet universeel zijn zodat ze in veel verschillende curricula en omstandigheden inzetbaar is 6 Uitgangspunten (2)

Wat is uniek aan Coach? Eén geïntegreerde omgeving: meten, sturen & regelen, videometen, modelleren, animaties en gegevensverwerking Opgezet voor gebruik in onderwijs: 4 leerlingniveaus Auteursschil: om lesmaterialen te ontwikkelen 7

Educational software Constructional wing Informational wing processing information - ICT serves as a tool for constructing new information and understanding (Papert, 1999 Introduction in: Logo Philosophy and Implementation ) presenting information - ICT facilitates new methods of examining already accumulated information 8

Informational wing Data processing Modelling Simulation Data-logging Video measurement Internet Multimedia Visualisation Instruction and tutorial 9 Educational software (2) Constructional wing Informational wing

10 Coach & geluid Geluidsdruk meten met geluidsensor in Pa, en geluidsniveau in dB Importeren van *.wav en *.mp3 bestanden Geluid berekenen met een model en de gegevens afspelen als geluid of exporteren als *.wav bestand Ondersteuning van de interne geluidskaart als sensor Voorbeeld ‘synthesizer’: Afspelen van berekend geluid Modelvariabele aansturen vanuit (geschetste) grafiek

11 Coach modelleren van processen Modelleren in grafische omgeving, vergelijkingen of tekstmodus Grafische omgeving werkt als stock & flow aanpak Speciaal grafisch symbool voor processen: Procesvariabele Maakt het mogelijk om chemische reacties of biologische processen te modelleren.

Videometen aan hogesnelheidsfilmpje: resonantie bij contrabas 12

Meetwaarden gebruiken om nieuwe variabele te berekenen 13

14

Didactisch kader: lesmateriaal Onne van Buuren 15

Modelleerproces (“cyclus”) Combinatie met experiment –Eerst werkelijkheid leren kennnen –data voor evaluatie –(wetenschappelijke methode) Veel vaardigheden –Omgaan met apparatuur, modelleertaal –Conceptuele blik –Wiskundige vaardigheden (formules, grafieken) –Modeldenken 16

Belangrijkste resultaat: Modelleren vereist veel verschillende vaardigheden  analogie met practicum Kies beperkt aantal doelen per opdracht Oefen basisvaardigheden: – eerst apart, en – op een begripsmatig eenvoudig onderwerp Apparatuurvaardigheden eerst ‘kookboek werkt’  film. 17

Gebruik van instructiefilms 18

Voorbeeld: race van Usain Bolt 19

Voorbeeld: remweg van twee auto’s 20

Synchrone video opname bij sensormeting 21

Pluspunten, valkuilen, oplossingen Leren door te modelleren +: realistischer natuurkunde +: combinatie met experiment  zorgt voor focus, stimuleert reflectie, zelfcorrectie +: leren van rechtstreeks verband tussen modelparameter en modeloutput 22

Pluspunten, valkuilen, oplossingen Leren door modelleren minpunten: - : Onderliggend model wordt niet zonder meer in redeneringen gebruikt - : Curvefitten: niet zonder meer op basis van conceptueel inzicht 23

24 Nieuwe hardware Dataloggers MoLab en VinciLab Met Coach-versie aan boord voor meten en verwerken Bestuurd door kleuren touchscreen MoLab voor ML-sensoren VinciLab voor BT-sensoren VinciLab met WiFi, bluetooth voor koppeling met tablet of computer en meten tot 1 MHz

Producten Eigen ontwikkeling van producten software en hardware op basis van onderwijsonderzoek en try-outs op scholen Productie van hardware door professionele bedrijven, volgens de ISO-standaarden, wat leidt tot hoogwaardige, moderne producten 25

Bronnen voor lesmateriaal