Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Sabina van den Hoek & Tom van Wel – ABC, 3 april 2013
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
Herstel, het aanspreken van je eigen kracht
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Presentatie contactpersomemnetwerk
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
Dr. Jos Dröes. Wat willen wij (de GGZ) van de gemeenten? 1.Een herstelgerichte visie op psychiatrische problematiek 2.Cliënten en gebruikers van WMO-
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Themabijeenkomst 1oktober 2009
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Ervaringsdeskundigheid en WRAP
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Paul Andreoli & Benno Wiegers
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Participatie in de praktijk
Algemene Sociologie PA – B1
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Leergang Ervaringsdeskundigheid Veerkracht
Oriëntatie op het beroep
Herstelondersteunende zorg en presentie
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Herstelondersteunende zorg
Omgaan met de gevolgen van trombose
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Expertmeeting zelfhulp Dr. Evelien Brouwers,
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Verdieping Timemanagement
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Begeleiding bij Werkplekleren
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Groeien in herstel Brenda Froyen.
Groepsdynamica Introductie
SRH METHODIEK Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen
Voorlichting, advies en instructie
1. Uitgangspunten van de behandeling
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Transcript van de presentatie:

Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes

Herstel – een menselijke neiging Ieder van ons is wel eens hersteld Ieder van ons is wel eens hersteld Herstel is een universele ervaring Herstel is een universele ervaring

Vragen over herstel Hoe begon het? Hoe begon het? Hoe verliep het? (ups en downs) Hoe verliep het? (ups en downs) Wie waren erbij? Wie waren erbij? Wat heeft je geholpen Wat heeft je geholpen Welke mensen hielpen je? Welke mensen hielpen je? Waarom hielp het, wat ze deden? Waarom hielp het, wat ze deden? Welke dingen of hulpmiddelen hielpen je? Welke dingen of hulpmiddelen hielpen je? En wat heeft je juist gehinderd bij je herstel? En wat heeft je juist gehinderd bij je herstel? Welke opmerkingen van anderen demotiveerden je? Welke opmerkingen van anderen demotiveerden je? Welke omstandigheden werkten je herstel tegen? Welke omstandigheden werkten je herstel tegen?

Herstellen doe je zelf

Aspecten van herstel Herstel van gezondheid en vermindering van ziekte of ziekteverschijnselen Herstel van gezondheid en vermindering van ziekte of ziekteverschijnselen Herstel van persoon, waarbij herstel van zelfgevoel en zelfvertrouwen belangrijk zijn Herstel van persoon, waarbij herstel van zelfgevoel en zelfvertrouwen belangrijk zijn Herstel van dagelijks functioneren, bijvoorbeeld op tijd opstaan, je huis bijhouden, boodschappen doen, je post openen, je rekeningen betalen Herstel van dagelijks functioneren, bijvoorbeeld op tijd opstaan, je huis bijhouden, boodschappen doen, je post openen, je rekeningen betalen Herstel van rolfunctioneren, bijvoorbeeld weer aan het werk komen, naar school gaan, relaties met familie en vrienden oppakken Herstel van rolfunctioneren, bijvoorbeeld weer aan het werk komen, naar school gaan, relaties met familie en vrienden oppakken

Aspecten Hulpverlening Beoogde resultaten van herstel Herstel van persoon HerstelwerkgroepenPsychotherapieGesprekken Zingeving, zelfgevoel, grenzen (Persoonlijke identiteit) Herstel van gezondheid BemoeizorgBehandeling Leren omgaan met symptomen Minder symptomen Soms genezing Herstel van dagelijks functioneren Rehabilitatie in de leefomgeving Dagelijkse routines Herstel van rollen Rehabilitatie in de maatschappij Rolherstel (Maatschappelijke identiteit)

Herstelondersteunende eigenschappen van mensen dat ze er voor je waren zonder zich op te dringen dat ze er voor je waren zonder zich op te dringen dat ze naar je luisterden en jouw verhaal respecteerden dat ze naar je luisterden en jouw verhaal respecteerden dat ze jouw initiatieven ondersteunden in plaats van afbrandden dat ze jouw initiatieven ondersteunden in plaats van afbrandden dat ze jouw ervaringen serieus namen dat ze jouw ervaringen serieus namen dat ze jou zoveel mogelijk de regie lieten, maar wel bereid waren om die over te nemen als je het zelf niet aankon dat ze jou zoveel mogelijk de regie lieten, maar wel bereid waren om die over te nemen als je het zelf niet aankon dat ze hun best deden om je pijn te verzachten dat ze hun best deden om je pijn te verzachten

Kenmerken van herstelondersteunende zorg * De hulpverlener is present (aandachtig aanwezig) * Gebruikt zijn professionele referentiekader op een terughoudende en bescheiden wijze terughoudende en bescheiden wijze * Maakt ruimte voor, ondersteunt het maken van en sluit aan bij het eigen verhaal van de cliënt sluit aan bij het eigen verhaal van de cliënt * Herkent en stimuleert het benutten van eigen kracht van de cliënt (empowerment) zowel individueel als van de cliënt (empowerment) zowel individueel als collectief collectief * Erkent, benut en stimuleert de ervaringsdeskundigheid van de cliënt ervaringsdeskundigheid van de cliënt * Erkent, benut en stimuleert de ondersteuning van de cliënt door belangrijke anderen cliënt door belangrijke anderen * Is gericht op het verlichten van lijden en het vergroten van autonomie/regie vergroten van autonomie/regie

Drie voorbeelden van herstelondersteunende zorg Herstelondersteunende diagnostiek Herstelondersteunende diagnostiek Rehabilitatie die aansluit bij het verhaal van de cliënt Rehabilitatie die aansluit bij het verhaal van de cliënt Invloed van cliënt op keuze behandeling Invloed van cliënt op keuze behandeling

Waarom onderwijs voor alle betrokkenen? Cliënten: om zich hun eigen herstelproces Cliënten: om zich hun eigen herstelproces bewust te worden Managers en behandelaars: Managers en behandelaars: om vertrouwd te raken met de paradigmaverandering Begeleidende medewerkers: Begeleidende medewerkers: om te leren herstelondersteunende zorg te bieden

Onderwijsactiviteiten per implementatiefase Onderwijsactiviteiten per implementatiefase Beginfase (1 jaar) Voorlichting aan cliënten, behandelaars, begeleiders en management door ervaringsdeskundigen en hulpverleners Visiediscussie op alle niveau’s Invoeringsfase (2-4 jaar) Herstelwerkgroepen voor cliënten HOZ cursus en vervolgactiviteiten voor medewerkers en management Werkbegeleiding/teamcoaching Steeds meer inzet ervaringsdeskundigen; opleiding e.d.’s Ontstigmatiseren van cliëntervaring Beginfaseactiviteiten voor nieuwe cliënten en medewerkers Verankeringsfase (blijvend) De herstelvisie wordt door de gehele organisatie gedragen Ervaringsdeskundigheid op alle niveaus Beginfase en invoeringsfase-activiteiten voor nieuwe cliënten en medewerkers

BASISCURSUS HERSTELONDERSTEUNENDE ZORG De basiscursus introduceert de HEE-begrippen (Herstel, Empowerment en Ervaringsdeskundigheid) en het begrip HOZ (herstelondersteunende zorg) Programma Op dag 1 komen de HEE-begrippen aan de orde. Doelen: Kennis over de HEE begrippen Kennis over de HEE begrippen Inzicht in de betekenis van deze begrippen in het eigen leven Inzicht in de betekenis van deze begrippen in het eigen leven Diverse oefeningen en opdrachten in kleinere groepjes. Op dag 2 komt het begrip HOZ aan de orde. Doelen: Wat is HOZ, wat betekent het in het dagelijkse werk. Wat is HOZ, wat betekent het in het dagelijkse werk. Relatie tussen herstelondersteunende zorg, behandeling en rehabilitatie. Wat zou er kunnen veranderen? Relatie tussen herstelondersteunende zorg, behandeling en rehabilitatie. Wat zou er kunnen veranderen? Kennisoverdracht, ervaringsverhalen en oefeningen. Dag 1 wordt geheel gegeven door ervaringsdeskundige docenten van het HEE-team. Op dag 2 bestaat het docententeam uit een ervaringsdeskundig docent en een rehabilitatiedocent.

Dank voor uw aandacht