College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Marketing voor ZZP-ers
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
9.2 Productclassificatie
Marketing voor verkeerskunde
Optimaliseren van het assortiment
De marketing-instrumenten
Product, merk en assortiment
Marketing presentatie
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
[Productnaam] Marketingplan
5.2 Hoe kom je aan die broek? Voordat een product in de winkel ligt gaat er veel werk aan vooraf. © Noordhoff Uitgevers
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Productbeleid.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Internationale marketing
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 6 Productie.
Productbeleid 2 Net als mensen bevinden producten zich in een bepaalde fase van hun leven …
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Welkom havo 4..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Welkom VWO 5..
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Welkom VWO 5..
Internationale marketing
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Presentatie bedrijfsplan
Vmbo 2 economie Goede producten?
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Transcript van de presentatie:

College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph

Context 4 p’s; H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs

Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie?

I-pad mini

Product (definitie) Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA)

Totale product: (Verhage) (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Copeland/ Mc Carthy: indeling koopgedrag - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. * fast moving consumer goods (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen  vaak RAG - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding)  Vaak BPO - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs.  vaak UPO -Unsought goods: ( Mc Carthy) consumenten weten (nog) niet van het bestaan af; regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wil men (nog) niet. © Economie Leer Kracht 2011

Productindeling; classificatie consumptiegoederen Geen productvoorkeur Sterke productvoorkeur Hoge bereidheid tot winkelen Lage bereidheid tot winkelen

Type goederen: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

pk&feature=related

Productlevenscyclus. (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff ) (berwerkt ELK 2011)

De fasen: Eigenlijk ook fase 0: Ontwikkeling 1.Introductiefase: –afzet groeit langzaam –vaak nog geen winst –veel investeren –primaire vraag stimuleren –reclame vaak voor productsoort –nog een klein aantal verkooppunten –assortiment = beperkt © Economie Leer Kracht 2011

2.Groeifase: –omzet stijgt sneller –introductiecampagne –themareclame voor merk –mond – tot – oor communicatie –nieuwe bedrijven betreden de markt © Economie Leer Kracht 2011

3. Volwassenheidsfase (rijpheidsfase) –omzet groeit minder snel –veel potentiële kopers hebben het wel eens geprobeerd of hebben het (hoge penetratiegraad) –strijd om marktaandeel –merktrouw creëren –nieuwe modellen / verbeterde uitvoeringen –concurrenten verlaten markt –marktpositie verstevigen © Economie Leer Kracht 2011

4.Verzadigingsfase: –kleine omzet stijging vervolgens licht dalen –winst steeds minder –marktaandeel verdedigen –productmodificaties (kleine maar opvallende veranderingen) –gebruiksgemak, merkimago verbeteren –shake out: zwakste bedrijven stoppen © Economie Leer Kracht 2011

5.Neergangsfase (Eindfase) –omzet loopt sterk terug –verzadigde markt –veranderde smaak –doorbraak nieuwe technologieën –kosten p.e.p. stijgen –uitmelken = harvesting = oogststrategie © Economie Leer Kracht 2011

(© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

PLC te verdelen in: Productklasse: Verzameling productgroepen waaruit iemand kan kiezen om in behoeften te voorzien b.v. vervoer Productgroep: De vorm van het product b.v. auto, fiets, trein Productvariant / type: cabriolet, coupe, stationwagon Merk: BMW © Economie Leer Kracht 2011

Productontwikkelingsproces (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Oorzaken mislukken product: (1989) Onvoldoende marktanalyse45% Defecten of problemen met product29% Ontbreken van effectieve marketinginspanning25% Hogere kosten dan verwacht19% Kracht of reactie van de concurrentie17% Slecht gekozen tijdstip van introductie14% bron: Marketing Leeflang, Noordhoff

mislukken product 80-90% nieuwe producten mislukken. nieuw gelanceerde producten: circa 30-40% op termijn niet aan doelstellingen voldoet. Consumentenproducten falen vaker dan producten industriële afnemers (40% versus 25%). bedrijven besteden meer tijd en geld aan producten die uiteindelijk falen dan aan producten die een succes worden.

Mislukkingen?

Diensten Dienst: product waarvan de specifieke kenmerken in belangrijke mate immaterieel van aard zijn ontastbaar vergankelijk geen constante kwaliteit afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011

Goed of dienst? ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

Living Graph iPad Mini kannibaliseert verkoop originele iPad AMSTERDAM - De verkoop van de 9,7 inch iPad groeit niet meer. Sinds de komst van de iPad Mini neemt de verkoop van het originele model in Japan en de Verenigde Staten zelfs af. Wii Mini komt 22 maart naar Nederland De Wii Mini komt op 22 maart naar Nederland en de rest van Europa. Dat heeft Nintendo vandaag aangekondigd. De Wii Mini is een kleinere versie van de originele Wii, uitgevoerd in het zwart met een rode rand. Streamen van muziek verovert Nederlandse markt Nederlanders hebben afgelopen jaar fors meer muziek gedownload en gestreamd. Naar schatting werd 57 miljoen euro gespendeerd aan digitale muziek. Daarmee is sprake van een stijging van 67,7 procent ten opzichte van 2011.