Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
Advertisements

André de Jong Manager toetsontwikkeling speciale leerlingen Cito
Rekenproblemen en Dyscalculie
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
De historie & de toekomst
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Bijeenkomst 6 module rekenen
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het cito-leerlingvolgsysteem
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Diagnostische toetsen voor het MBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Onze nieuwe rekenmethode
Informatie-avond groep 4-5
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Op weg naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond Groep 4a
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
Informatieve bijeenkomst
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
GROEP 8.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
en het leerlingvolgsysteem
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Info-avond september 2017.
Informatica-Actief Thema: Informatie en communicatie Hoofdstuk:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Les 2: gegevens samenvatten
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Onze rekenmethode.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Om de PowerPoint te starten: Rapportage Indicatoren Opbrengsten
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012

T oetsen speciale leerlingen kenmerken toetsen relatie met standaard toetsen Interpretatie toetsgegevens werken met vaardigheidsscores alternatief leerlingrapport Toetsen op maat Programma

Toetsen speciale leerlingen

Veelgehoorde opmerkingen over standaard toetsen: Toetsen te moeilijk voor leerlingen met vertraagde ontwikkeling: 2x dezelfde toets afnemen Terugtoetsen Leerlingen met specifieke stoornissen: Toetsen te lang Plaatjes leiden af Interpreteren toetsresultaten Categorie A t/m E voldoet niet

Meten we wat we willen meten? Zoek de eerste zin. ADaar gaat hij iedere week naar toe. BMaar vandaag gaat hij niet. CMijn broer zit op judo. DWant hij heeft hoge koorts.

Meten we wat we willen meten? Oom Frits rijdt van Dudam naar Stopwijk en weer terug. Hoeveel kilometer rijdt hij in totaal?

Meten we wat we willen meten?

Doel toetsen speciale leerlingen Leerlingen niet benadelen door hun speciale kenmerken. Koppeling niveau met leerlingen in regulier basisonderwijs.

Toetsen speciale leerlingen Andere opbouw: – Opgaven van eenzelfde type geclusterd – Instructie steeds vooraf aan nieuw opgavetype Andere samenstelling: – Minder opgaven in één taak – Bepaalde opgavetypen niet of pas later Andere rapportagewijze - Functioneringsniveaus staan centraal Opeenvolgende toetsen beslaan kleinere leerstappen: tussentoetsen

Tussentoetsen E4 E4/M5 M5 M5/E5E5/M6E5

Spelling E3 Aantal goed: 32 Spelling M4 Aantal goed: 36 Werken met vaardigheidsscores Sophie

toets M toets E Van toetsscores naar vaardigheidsscores

Nicky M3 E3 M4 E Niveau bepalen en vooruitgang vaststellen

Sophie M3 E3 M4 E4 115 I II III IV V Annet Els 102 Vergelijken met andere leerlingen

Opdracht 1: Opgaven in volgorde klankinkttuinkwartvoerschaats ?

Sophie M3 Sophie E3 Sophie M4 Sophie E4 Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren tuin kwart klank schaats inkt voer E3 M3 M4

Interpretatie toetsgegevens

Opdracht 2: Het alternatief leerlingrapport en alternatief groepsprofiel ?

Toetsen op maat

Toetsen op maat: welke toets?

1.Bekijk onderwijsaanbod Doet de leerling met de groep? Ja  zelfde toets als de groep Nee  doorloop stap 2 en 3 2.Kijk naar laatst behaalde toetsresultaat 3.Maak inschatting van de groei van de leerling

Opdracht 3: Toetsen op maat ?

? LeerlingAchtergrondinformatieWelke toets op moment E5? Sari Bharatsi-werkt met oefenstof op groep 4-niveau -heeft afgelopen half jaar een gemiddelde groei doorgemaakt Shirley Habets-werkt op het niveau van de groep Gladys Kalhori-werkt op het niveau van de groep -heeft een laag zelfbeeld Phil Kastelic-werkt op het niveau van de groep Lejla van Motmar-werkt op het niveau van de groep Ivo Notermans-werkt op het niveau van de groep Bart Vissers-werkt op het niveau van de groep met remediëring op groep 4- niveau -heeft een beperkte groei doorgemaakt Jordy Wiekken-volgt een plusprogramma Carola Wilson-werkt op het niveau van de groep

Toetsen op maat: wanneer? Januari/JuniAnders Vaardigheidsscoreja I-Vjanee A-Ejanee Functioneringsniveauja Leerling vergelijken met normgroep janee Leerling vergelijken met zichzelfja

Keuze soort toets Uit: Wegwijzer toetsgebruik bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften  primair en speciaal onderwijs  toetsen voor speciale leerlingen  wegwijzer

Taal & Rekenen Getallen en bewerkingen Rekenen Meten, tijd en geld ZML-toetsen Toetsen speciale leerlingen Spelling Begrijpend lezen Rekenen-Wiskunde ZML-toetsen

Uitgangspunten ZML-toetsen Kern- en tussendoelen SLO Koppeling naar leerlijnen CED/Rekenboog.zml 7.2 Paragraaf

Wensen van de scholen ‘Natuurlijke’ manier van toetsen m.b.v. toetsactiviteiten Toetsen in kleine stappen Focus op wat de leerling kan Vertaling toetsresultaten naar onderwijsaanbod en leerlijnen

Drie niveaus Hoofdstuk 2 Niveaus 1 – 4 leerlijn Niveaus 5 – 8 leerlijn Niveaus 9 – 12 leerlijn G&B 8 – 10 leerlijn Peuter / kleuter Kleuter / groep 3 Groep 3 / groep 4 A B C

ZML-toetsen Taal Observatiemoment Toetsactiviteit ZML-toets Taal 2 Hoofdstuk

Thema’s ZML-toetsen Taal In de keuken Op de boerderij

ZML-toetsen Taal Concrete materialen en afbeeldingen “Veters. Welk kind strikt zijn veters?”

ZML-toetsen Taal Concrete materialen en afbeeldingen “Zet alle dieren in de wei, behalve de kip.”

Toetsen Taal in vogelvlucht Hoofdstuk 2

Rekenen Toetsactiviteit Rekenen voor zml 2 Hoofdstuk Toetsonderdeel Meten, tijd en geld Toetsonderdeel Getallen en bewerkingen

Thema zml-toetsen MTG In de keuken Koekjes inpakken en (ver)kopen Hoofdstuk 2

Concrete materialen “Meet met het meetlint op hoe lang dit lint is. Hoeveel cm is dit lint lang?”

Thema’s zml-toetsen G&B Dropjes IJsjes Knopen Hoofdstuk 2

Concrete materialen en afbeeldingen “Hoeveel dropjes heb je? Tel maar hardop.”

Taal & Rekenen Getallen en bewerkingen Rekenen Meten, tijd en geld ZML-toetsen Toetsen speciale leerlingen Spelling Begrijpend lezen Rekenen-Wiskunde

Welke toets kies ik? Leerlijnen niveaus 1-6  ZML-toets Leerlijnen niveaus  Toetsen speciale leerlingen Leerlijnen niveaus 7-10 * Schoolse vaardigheden niveau groep 3-4  Toetsen speciale leerlingen * Praktische toepassing van taal en rekenen  ZML-toetsen Figuur 1 Hoofdstuk 3

Afname toetsactiviteiten 3.4 Paragraaf

Toetsformulier Taal Paragraaf 3.6

Intepretatie zml-toetsen Van observatiepunten naar score Tel het totaal aantal gescoorde punten Van deelscore naar toetsscore Bepaal met hulp van de tabel/computerprogramma de totaalscore Van toetsscore naar niveau Lees in tabel/computerprogramma het bijbehorende niveau op de leerlijn of (schatting van) ontwikkelingsleeftijd af Hoofdstuk 5

Interpretatie zml-toetsen Hoofdstuk 5 Bijlage