Halszeep en scampi’s. Een verhaal van normen. Filip Devos Universiteit Gent Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Afdeling Nederlands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Masterproef DGK
Double dipping: eerst betalen voor innovatie, dan betalen voor marktpositie Wouter Pors, Bird & Bird Den Haag Zeist, 12 maart 2008.
In’to feedback Britt Latour Lidy Zijlmans.
Belangenbehartiging en samenwerking tussen verenigingen.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Naam: Linda Griffioen. Klas: 5D Jaar: 5e
09 september 2013 Welkom Oudervoorlichting. “help, mijn kind moet kiezen” 1.Generaties 2.Puberbrein 3.Uw rol als ouder 4.Tips voor u 5.Uw vragen.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Samenwerken aan (mede)zeggenschap Workshop: Slimmer organiseren (kan dat??) ir. Rinus van Weert.
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Ingenieursvaardigheden
Transparantie bij evaluatie
DigiHist Oude teksten, moderne technologie: Geleerdenbrievenproject In eke Schuurman (K.U.Leuven) ism Jan Odijk (U.Utrecht)
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Autisme en intelligentie
Oefeningen sociale agogiek
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
Testen upgrade Blackboard
Binnen of buiten de tang Binnen of buiten de tang Een corpusgebaseerd onderzoek naar de positie van voorzetselconstituenten in vertaald en origineel Nederlands.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Praat eens met een veteraan darwine.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Zakelijk schrijven les 3
Meervoudige intelligentie
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Project Management Fails
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
LITERATUUR NA/OVER DE TWEEDE WERELDOORLOG
Druppels van gedachten
Studiekeuze voor ouders
Onderzoek doen een methodische aanpak
Jongeren vandaag. - Wie zijn ze. - Wat doen ze. - Wat drijft hen
alles over merk gekeurd
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Juridische taalcursussen UCT  Welke talen en voor wie?  Doelstellingen  Thema´s  Organisatorische details.
Project ‘Ernstig betrokken’
Wacht niet tot later ,als later iets eerder komt , ben je te laat.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Welkom in groep juf jacqueline
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Mijn presentatie Naam van de museum is Gemeentemuseum Den Haag Wonderkamers.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs Dirk Caluwé
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL):
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Workshop Nederlands voor bursalen 1. 2 Taaltoets Welke zin is correct? 1. Dat wordt je niet in dank afgenomen. 2. Dat word je niet in dank afgenomen.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtraject na schakeljaar traject één taal: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Latijn.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Een dag of wat in dwingeloo.
Open online aansluitingsmodules statistiek
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Transcript van de presentatie:

Halszeep en scampi’s. Een verhaal van normen. Filip Devos Universiteit Gent Vakgroep Vertalen, Tolken en Communicatie Afdeling Nederlands

uitgangspunt Nederlands in BA1 – VTC 1. taalstructuren A en B: compositionele en relationele grammatica 2. taalpraktijk: ● historische achtergrond taalsituatie ↓ ● (huidige) taalvariatie ↓ ● taalzorg en normering

taalzorg: centrale vraag Wie bepaalt wat ‘correct’ of ‘goed’ (Algemeen) Nederlands is? Instromende (taal)studenten in het hoger onderwijs gaan ervan uit dat dat alles ondubbelzinnig en nauwkeurig bepaald wordt/is. Niets is echter minder waar.

spanningsveld descriptief (beschrijvend; werkelijk) ↕ prescriptief (voorschrijvend; wenselijk) of onderzoeker ↕ onderwijzer (cf. Veering, 1966: taalwaarneming versus taalberegeling )

1. Halszeep

Jan Renkema emeritus hoogleraar Tekstkwaliteit aan de Universiteit van Tilburg (artikel Onze Taal 1985 / Schrijfwijzer, 1979, 2013)

Types normen (‘ten minste zeven verschillende normen’) HALSZEE → HALSZEEP ● Historische norm: taalvorm is (de) oud(ste) vb. verraden- verried / verraadde; paraplu ● Autoriteitsnorm: (het meeste) gezag vb. ‘het staat in Van Dale’; ‘mijn leraar/prof zegt dat’ ● Logische norm / systeemnorm: (het meest) logisch vb. een aantal studenten is; de reizigers wordt verzocht; wa segt ‘m?; mits betaling; preventieve voorzorg; dubbele ontkenning; dubbel subject ● Statistische norm / frequentienorm / meerderheidsnorm / gebruiksnorm: (het) frequent(st) vb. een aantal studenten zijn; de reizigers worden verzocht; mits betaling

● Zuiverheidsnorm: (het) zuiver(st) vb. paraplu; op punt stellen; keeper ● Esthetische norm: (het) mooi(st) vb. (een broek vol) goesting; plezant ● Effectnorm: (het meest) begrijpelijk vb. tosti – croque-monsieur; ergens goed bekend zijn; poepen1 – poepen2 ● Politieke norm: opgelegd door overheid vb. Académie Française vb. computer – ordinateur vb. Groene Boekje

2. Scampi’s

Groene boekje 1954: Ø Groene boekje 1995: scampi, mv. Groene boekje 2005: scampi, scampi's, mv.

bedenkingen normen (keuze) versus regels (officieel; afspraken; cf. spelling) normen veranderen/variëren qua plaats, tijd, persoon en register normen (kunnen bijgevolg) botsen objectieve versus subjectieve normen andere normen: Dirk Caluwé: persoonlijke norm / attitudenorm de taalgebruiker maakt de norm

literatuur Caluwé, Dirk (2014), Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs. In: Over taal, 53-2, pp Renkema, Jan (1985), De Taaladviesdienst. Over regels en normen in taalgebruik. In: Onze Taal, 54-11, pp Veering, Jan (1966), Mogelijkheden en moeilijkheden van taalverzorging. Den Haag: Genootschap Onze Taal.

Dank voor uw aandacht !