De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Presentatie gemeente Beek
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Stichting Peuterspeelzalen Dordrecht (SPD) 2014 in vogelvlucht 18 locaties peuteropvang in (15) of nabij (3) basisscholen 27 VVE groepen met elk maximaal.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Succesvol zonder integratie Jolanda Rikers 1.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Informatieavond peuterspeelzaal De Speeldoos 19 mei 2016.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Presentatie harmonisatie peuterspeelzaalwerk gemeente Brunssum 6 september 2016.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
<plaats en datum>
Harmonisatiebijeenkomst
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Raadsinformatie-avond 6 september 2016
Het peuterwerk in de gemeente Hoorn per 1 januari 2018
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Algemene ledenvergadering
<plaats en datum>
Kwaliteitszorg les 3.
Informatieavond peuterspeelzaal Roezemoes 23 mei 2016
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Harmonisatie: wat zijn de gevolgen voor peuters?
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskring GOAB regio noord
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille

Huidige stelsel Stelsel van semi-private kinderopvang (0 tot 4 jaar): Aansturing vanuit ministerie van SZW Ruim aanbod (vraaggestuurd) Twee beroepskrachten op maximaal 16 peuters Kinderopvangtoeslag voor tweewerkende ouders (nettoprijs is inkomensafhankelijk) Arbeidsmarktinstrument Toezicht door GGD

Huidige stelsel Stelsel van (gesubsidieerd) peuterspeelzaalwerk (2, 2,5 tot 4 jaar): Aansturing vanuit gemeente (Welzijn) Beperkt aanbod van 2 dd / pw (plm. 5,5 uur) voor reguliere peuters; in Hengelo 2 dd van 5 uur 1 beroepskracht en 1 vrijwilliger op maximaal 16 peuters (ambitieniveau 1); in Hengelo 2 beroepskrachten op peutergroep Ouderbijdrage (inkomens(on)afhankelijk) Ontwikkelingsinstrument Toezicht door GGD

Huidige stelsel VVE (onderdeel van OAB) in kinderdagverblijf / peuterspeelzaal: wettelijke verplichting voor gemeente Hengelo Aansturing vanuit ministerie van OCW Rijksmiddelen voor gemeenten op basis van gewichtenregeling Ruimer aanbod van 4 dd of 10 uren per week voor de doelgroep (gemeentelijke definitie) Kwaliteitseisen hoger dan Wko (o.a. taalnorm 3F, hbo’ers op de groep, opbrengstgericht werken, kindvolgsysteem, doorgaande lijn, ouderbetrokkenheid) Toezicht door Onderwijsinspectie

Achtergrond Sinds 2010 harmonisatie via Wet OKE en Wko ‘Peuterbrieven’ van kabinet en reactie belangenorganisaties (‘ontwikkelrecht’ en ‘basisvoorziening’) Harmonisatie van 1) kwaliteit, 2) toezicht en 3) financiën (tweewerkende ouders: Rijksverantwoordelijkheid; eenwerkende en VE-doelgroep ouders: gemeente) per 1 januari 2018; peuterspeelzalen onder Wko brengen Meer peutermiddelen (gefaseerd vanaf 1 januari 2016, oplopend van € 10 tot € 60 miljoen in 2020) Minder OAB-middelen (vanaf 1 januari %; decentralisatiekorting per 1 januari 2018 is € ,76) Besparing van € per 1 januari 2017 (op ca. € 1,6 miljoen) Financiële onzekerheid voor geharmoniseerd stelsel

Vraagstelling Hoe komen tot een kwalitatief goede, betaalbare en toekomstbestendige pedagogische voorziening voor jonge Hengelose kinderen, met een maximaal bereik van doelgroeppeuters met voorschoolse educatie? De verbinding met de basisscholen steviger maken voor optimale ontwikkelingslijnen voor jonge kinderen Toekomstverkenning waarin rekening wordt gehouden met bezuiniging Ontwikkeling van scenario’s

Uitgangspunten Inhoudelijk Peuters die dat extra nodig hebben, krijgen extra voorschoolse educatie Bereik van VE-peuters is 100% Voor peuters is en (breed) toegankelijk, laagdrempelig peuteraanbod Goede spreiding van voorschoolse voorzieningen binnen de gemeente Personeel dat met peuters werkt is deskundig (voldoet aan de nieuwste kwaliteitseisen) Voorschoolse voorzieningen hebben een doorgaande lijn in het basisonderwijs Voorschoolse voorzieningen participeren in de ondersteunings- en zorgstructuur

Uitgangspunten Subsidie Subsidie wordt verstrekt per peuterplaats, dus niet meer aan een organisatie (van aanbod- naar vraaggestuurde financiering die kindgebonden is) Subsidie is er voor reguliere peuterplaatsen en VE- peuterplaatsen Subsidie wordt alleen verstrekt voor peuterplaatsen bij organisaties die voldoen aan de door de gemeente vastgestelde kwaliteitscriteria voor reguliere peuteropvang dan wel VE- peuteropvang VE-peuteropvang is geïntegreerd binnen reguliere peuteropvang (ter bevordering van integratie van reguliere en VE-peuters) Resultaat: ‘open peutersysteem’ met criteria waaraan organisaties moeten voldoen voor peutergebonden subsidie

Aanpak onderzoek en advies Stap 1: Verzamelen van kengetallen Stap 2: Gesprekken voeren met stakeholders Stap 3: Bepalen van de toekomstscenario’s Stap 4: Uitvoeren van financiële doorrekening Stap 5: Presenteren van concept aan stakeholders Stap 6: Bepalen van voorkeursscenario Stap 7: Maken van voorstel voor implementatie Stap 8: Opleveren van finale rapportage

Oriëntatie op huidig en toekomstig voorschools stelsel: kwantitatief peuters van 2,5 tot 4 jaar, reguliere peuters en 200 VE-doelgroeppeuters (16%); lichte krimp in de afgelopen tijd, maar lichte groei in de nabije toekomst (urbanisatie) 1 organisatie voor peuterspeelzaalwerk met 15 locaties (bereik van 60% van alle peuters, 90% van VE-peuters wordt bereikt); 40% van de ouders is KOT-gerechtigd 15 kinderopvangorganisaties met 25 locaties Financiële middelen gemeente: OAB/VE, Bestuursafspraken, extra peutermiddelen, eigen middelen

Oriëntatie op huidig en toekomstig voorschools stelsel: kwalitatief Ruim en toegankelijk aanbod van voorschoolse voorzieningen (keuzevrijheid voor ouders) Veel kinderopvangaanbieders (kleine, middelgrote en grote; lokale en bovengemeentelijke); maar één aanbieder van peuterwerk (met VE), monopolypositie Peuterspeelzaalwerk voelt veel voor intensivering samenwerking met basisonderwijs (en omgekeerd) Kinderopvangorganisaties willen ook nauwer samenwerken met basisonderwijs en zijn bereid (delen) van het peuterwerk (met VE) over te nemen

Oriëntatie op huidig en toekomstig voorschools stelsel: kwalitatief Waardering voor ‘open peutersysteem’, financiering afhankelijk van arbeidspositie ouders en doelgroepstatus peuter Mogelijk andere inrichting van procedure werving en toeleiding van (VE-)peuters bij open peutersysteem Harmonisatiedossier vraag om regie vanuit de gemeente

Toekomstscenario’s ScenarioBeknopte omschrijving Scenario 1 Omvormen van peuterspeelzaalwerk naar peuteropvang Scenario 2 Invoeren van peutergroepen 2,5- tot 4-jarigen in basisscholen onder regie van de schoolbesturen (a. huidig gebruik en b. 100%- bereik) Scenario 3 Overname van peuterspeelzaalwerk door kinderopvangorganisaties Scenario 4 Opheffen van peuterspeelzaalwerk en middelen VE naar (bestaande / nieuwe) kinderopvangorganisaties; inrichten stedelijk expertisecentrum VVE Scenario 5Invoeren van kindcentra 2020

Voorkeursscenario: combineren (en faseren) Stip aan de horizon is scenario 5, langs de ontwikkeling van scenario 1 (peuterspeelzaalwerk omzetten in peuteropvang) en 2a (peuteropvang onder invloedssfeer van basisonderwijs brengen), waarbij alle aanbieders kans krijgen om reguliere en/of VE- peuteropvang te verzorgen, mits de aanbieder tegemoet komt aan de subsidievoorwaarden (kwaliteitseisen) van de gemeente, waarbij stedelijk expertisecentrum VVE (brede taakstelling Passend onderwijs en Jeugdzorg) (onderdeel scenario 4) Peuteropvang met VE stelt hoge(re) kwaliteitseisen!

Fasering

Dilemma’s Dilemma 1: Weegt voor u het zo snel mogelijk investeren in een kwaliteitsimpuls VE voor alle kinderopvangaanbieders zwaarder dan zorgvuldigheid bij de omvorming van Spring!? Dilemma 2: Geeft u de voorkeur aan een volledige openstelling van het reguliere peutersysteem ineens of kiest u voor een gefaseerde openstelling van het peutersysteem?

Dilemma’s Dilemma 3: Is voor u het moment van openstelling van het VE peutersysteem belangrijker dan de borging van kwaliteit van VE? Dilemma 4: Vindt u de huidige rol van het basisonderwijs zoals nu vormgegeven binnen IKC voldoende of geeft u de voorkeur aan sterkere regievoering door het basisonderwijs over VE- en peutergroepen?