Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11
Wie zijn wij en wat doen wij? Inkoop curatieve GGZ zorg voor de Coöperatie VGZ * vrijgevestigden (psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, dyslexie) * instellingen Pijlers VGZ Goede zorg * Klantbeleving * Medisch inhoudelijke kwaliteit * Doelmatigheid Klantgerichte, kwalitatieve goede en doelmatige zorg inkopen Zorgcontractering GGZ 2013 VGZ 1
Doel van inzet cliëntindicator -Klantgerichte inkoop Die activiteiten inzetten/inkopen die de klant belangrijk vindt. Oplossen klantfricties -Versterken positie van de cliënt Stimuleren dat de cliëntenraad/clientvertegenwoordiging een serieuze gesprekspartner is voor de zorgaanbieder. -Transparantie Inzicht geven in de klantervaringen van alle GGZ instellingen (door uitkomsten CQi/GGZ thermometer inzichtelijk maken op Vergelijk&Kies) GGZ 2013 VGZ 2
Cliëntpunten in het inkoopbeleid Zorgaanbieders dienen minimaal 1 cliëntindicator in de offerte op te nemen die is voorgesteld door de cliëntenraad Zorgaanbieders dienen de cliëntervaringen te meten en de uitkomsten hiervan inzichtelijk te maken via Vergelijk & Kies en het jaardocument Zorgaanbieders dienen invulling te geven aan de regionaal gekozen cliëntpunten. GGZ 2013 VGZ 3
Regionale inbreng In de regio Noord-Holland Noord worden cliëntvertegenwoordigers sinds enkele jaren betrokken bij de zorginkoop Cliëntvertegenwoordigers geven aan wat zij belangrijk vinden om op te pakken in de regio. Over deze punten worden afspraken gemaakt met zorgaanbieders in de regio De voortgangsbewaking en evaluatie van de punten vindt plaats tussen de cliëntenraden en de zorgaanbieder, gesprekken tussen cliëntvertegenwoordiging en VGZ en via voortgangsrapportages van zorgaanbieders aan VGZ GGZ 2013 VGZ 4
Cliëntpunten 2013 Noord-Holland Noord Regionale cliëntvertegenwoordigers hebben voor 2013 een keuze gemaakt uit de volgende punten (uit de rapportage van de LPGGZ) 1. Herstelondersteuning 2. Familieperspectief in de behandeling en samenwerking met cliënten-/familie-initiatieven 3. Inzet ervaringsdeskundigheid 4. Lichamelijke gezondheid en leefstijl 5. Crisiskaart GGZ 2013 VGZ 5
En nu verder… Hoe kunnen we een nog betere invulling geven aan onze doelen? - klantgerichte inkoop - versterking van de positie van de cliënt/ onze verzekerden - transparantie GGZ 2013 VGZ 6
7