0 1811 - Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ 2013 6 Sep 11.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Advertisements

SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Veranderingen in rol Familieraden
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Prestatie-Indicatoren GGZ en VZ
Toekomst van de ziekenhuiszorg
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
Landelijk Platform GGz De landelijke koepel van GGz-cliënten- en familieorganisaties.
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
Ontwikkelingen in de Basis GGZ
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Beleid dementiezorg VGZ 2013
De kracht van de ervaring
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Cliënt- en Familieperspectief
Zelf aan de slag met patiëntenparticipatie
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
Aanleiding: Van aanbodgerichte naar vraaggerichte financiering.
Een vloeiende GGZ.
EiGGenwijzer en zorginkoopbeleid Gebruiksmogelijkheden in het zorginkoopbeleid.
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Zorginkoop Wlz, versmalde AWBZ 2015 Zorgkantoor Midden IJssel
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
Bijeenkomst EFD 29 OKTOBER 2014 LOGO KLANT OKTOBER 2014.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Van zorgstandaard naar Zorgprogramma dementie regio Haaglanden
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Voorstellen Heidi de Kam, Verpleegkundig Specialist- ggz Ouderenpsychiatrie en somatiek, Afdeling: Eikenstaete A en Eikenstaete C Els Postma, Verpleegkundig.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Hoe overtuig je de zorgverzekeraar? Netwerkbijeenkomst Zorg voor Innoveren.
Samenwerking Zorgverzekeraar - Gemeente
Kwaliteit en Zorginkoop Co-productie KansPlus-VraagRaak en LOC-LPR Cliëntenraden hebben er belang bij betrokken te zijn bij zorginkoop Meer zeggenschap.
Landelijk Platform GGz Digitale Zorg vanuit gebruikersperspectief Ambassadeurs Digitale Zorg & Marieke Haitsma (Landelijk Platform GGz)
Bijeenkomst Cliëntenraden Ouderenzorg Regio Groningen, Twente en Arnhem 10 december 2015, 21 en 27 januari 2016 Menzis Zorgkantoor & Zorgkoepel Groningen.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ Juni 2012 Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Financiën 3 decentralisaties 1 e half jaar 2015 Valkenburg aan de Geul.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Contracteerbeleid Regiobijeenkomst VGN november 2005 Tineke Donga.
Zorgbelang Noord-Holland Studiedag RCO de Hoofdzaak 17 januari 2013 Zorginkoop GGZ Kansen voor cliënten.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Zorgkantoren Coöperatie VGZ 20 juni 2012 Noordoost Brabant & Midden Brabant Regio Bijeenkomsten AWBZ Inkoopbeleid 2013.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Project: Handen in één voor jeugd met Toekomst Projectleider: Ron van Aggelen.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
“Wij zijn daar waar onze klant wil slagen” DE REIS NAAR HERSTEL Actieplan GGZ Noord-Holland-Noord naar 30% meer herstel Marijke van Putten 9 juni 2016.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Informatiebijeenkomst Zorginkoop Wlz 2018
DEBAT !!! Drs. S. Gaab (Gz psycholoog i.o. tot specialist)
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen
Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
De Zorgstandaard Integrale Geboortezorg
Wat vindt MIND eigenlijk?
Monitoring Vooral om van te leren.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Wachttijden in de contractering 2020
Transcript van de presentatie:

Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11

Wie zijn wij en wat doen wij? Inkoop curatieve GGZ zorg voor de Coöperatie VGZ * vrijgevestigden (psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, dyslexie) * instellingen Pijlers VGZ Goede zorg * Klantbeleving * Medisch inhoudelijke kwaliteit * Doelmatigheid Klantgerichte, kwalitatieve goede en doelmatige zorg inkopen Zorgcontractering GGZ 2013 VGZ 1

Doel van inzet cliëntindicator -Klantgerichte inkoop Die activiteiten inzetten/inkopen die de klant belangrijk vindt. Oplossen klantfricties -Versterken positie van de cliënt Stimuleren dat de cliëntenraad/clientvertegenwoordiging een serieuze gesprekspartner is voor de zorgaanbieder. -Transparantie Inzicht geven in de klantervaringen van alle GGZ instellingen (door uitkomsten CQi/GGZ thermometer inzichtelijk maken op Vergelijk&Kies) GGZ 2013 VGZ 2

Cliëntpunten in het inkoopbeleid Zorgaanbieders dienen minimaal 1 cliëntindicator in de offerte op te nemen die is voorgesteld door de cliëntenraad Zorgaanbieders dienen de cliëntervaringen te meten en de uitkomsten hiervan inzichtelijk te maken via Vergelijk & Kies en het jaardocument Zorgaanbieders dienen invulling te geven aan de regionaal gekozen cliëntpunten. GGZ 2013 VGZ 3

Regionale inbreng In de regio Noord-Holland Noord worden cliëntvertegenwoordigers sinds enkele jaren betrokken bij de zorginkoop Cliëntvertegenwoordigers geven aan wat zij belangrijk vinden om op te pakken in de regio. Over deze punten worden afspraken gemaakt met zorgaanbieders in de regio De voortgangsbewaking en evaluatie van de punten vindt plaats tussen de cliëntenraden en de zorgaanbieder, gesprekken tussen cliëntvertegenwoordiging en VGZ en via voortgangsrapportages van zorgaanbieders aan VGZ GGZ 2013 VGZ 4

Cliëntpunten 2013 Noord-Holland Noord Regionale cliëntvertegenwoordigers hebben voor 2013 een keuze gemaakt uit de volgende punten (uit de rapportage van de LPGGZ) 1. Herstelondersteuning 2. Familieperspectief in de behandeling en samenwerking met cliënten-/familie-initiatieven 3. Inzet ervaringsdeskundigheid 4. Lichamelijke gezondheid en leefstijl 5. Crisiskaart GGZ 2013 VGZ 5

En nu verder… Hoe kunnen we een nog betere invulling geven aan onze doelen? - klantgerichte inkoop - versterking van de positie van de cliënt/ onze verzekerden - transparantie GGZ 2013 VGZ 6

7