Met oog voor de toekomst Visie op Velsen 2025 Trends en ontwikkelingen 13 oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
1.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Grote en middelgrote steden
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Door de snelle economische groei die vooral in de jaren zestig tot structurele tekorten op de arbeidsmarkt leidde, zochten veel Nederlandse bedrijven buitenlandse.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Scouting Pottenberg Lord Baden Powell groep. Geschiedenis Oprichting door ervaren leiding in een huiskamer van een buurtbewoner in 1971 Oorspronkelijk.
2.1bevolkingsgroei in modellen
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Toerisme in Zuidoost Azië
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
vraaggericht woningmarkt onderzoek Maastricht
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Van cijfers naar kennis
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Kan een werelddeel krimpen?
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
13252-WRG p BB Uitkomsten Woningmarktonderzoek 2014 Berry Blijie - ABF Research IJmuiden, oktober 2014.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Gemeenteplan 2025 Frank van Kooten Aron Vroomen Marouane Ahidar Chenghuan Zheng.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
BRABANT IN DEMOGRAFISCH PERSPECTIEF
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Gezondheid en de omgevingswet r Fred Woudenberg Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Alkmaar, 10 oktober 2016.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Groei dossiers/ lokale opleg
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Molenhoek Doorkijk naar de toekomst Janine Meesters BAZ/O&S.
Samen sterk!.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Molenhoek Doorkijk naar de toekomst
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Met oog voor de toekomst Visie op Velsen 2025 Trends en ontwikkelingen 13 oktober 2010

2 Inzoomen op Velsen

3 Met welke trends en ontwikkelingen krijgt Velsen te maken in de toekomst?

4 Megatrends 1.Demografischeontwikkelingen als vergrijzing, ontgroening en verkleuring. Hoe zit dit in Velsen? 2.Door globalisering maakt Velsen niet je alleen deel uit van de regionale en Nederlandse economie, maar ook van de Europese en zelfs mondiale. 3.Politieke kleur bepaalt welke maatregelen worden genomen. 4.Klimaatverandering zorgt ervoor dat thema’s als duurzaamheid meer aandacht krijgen. 5.De economische crisis raakt Velsen sterk. Wanneer komt het herstel? 6.Technologische ontwikkelingen hebben een enorme impact op het dagelijkse leven. 7.Individualisering beïnvloedt het gedrag van de Velsenaar

5 Wie zijn er in Velsen in 2025? Het CBS verwacht dat Velsen in 2015 minder inwoners heeft dan nu. Na 2025 wordt weer groei verwacht. Velsen is momenteel iets meer vergrijst dan het landelijk gemiddelde, de verwachting is dat dit zo blijft. Wel is er op dit moment een tekort aan seniorenwoningen, waardoor een kleine uitstroom van ouderen plaatsvindt. Het is niet duidelijk hoe dit zich gaat ontwikkelen. Er wordt een toename verwacht van het aantal internationale toeristen. Velsen laat momenteel een grotere groei zien dan andere kustgemeenten. Velen van hen geven aan graag nog eens terug te komen. Zet deze groei door? (bron: CBS)

Wie zijn er in Velsen in 2025? In 2008 woonden er mensen in Velsen. De samenstelling was als volgt:

7 Bevolkingssamenstelling van Velsen in 2009 t.o.v. landelijk gemiddelde

8 Welke bedrijvigheid kent Velsen in 2025? Tata Steel produceert meer en beter staal, doet dat met minder mensen, maar de toegevoegde waarde groeit met de productie mee. Die trend zal zich naar verwachting doorzetten. – 1993: productie van 5 miljoen ton staal met mensen – 2008 : productie van bijna 7 miljoen ton staal met mensen – Tata heeft een flinke spin off naar bedrijven in de wijde regio. IJmuiden ontwikkelt zich steeds meer tot draaischijf voor de vis (verse en diepgevroren), handel en logistiek blijven groeien. De windindustrie op de Noordzee kiest IJmuiden als assemblage- en servicehaven. De cruisevaart groeit met 10% groei per jaar, in Amsterdam én in IJmuiden landen jaarlijks meer schepen aan. Haven Amsterdam mikt op verdubbeling van overslag (nu 60 mln ton) in 2020.

9 Wie werken er in Velsen en waar werken de Velsenaren in 2025? De helft van de medewerkers van Hoogovens / Tata Steel woont in IJmond, de andere helft in Noord-Holland, vooral rond Alkmaar en verder in o.m. Schagen en Hoorn. Van de Velsenaren wonend in IJmuiden en Velsen-Noord werken er veel in de IJmond. Van de Velsenaren wonend van Velsen-Zuid tot Santpoort-Zuid werken steeds meer mensen in Haarlem, Amsterdam en Schiphol. Velsen is anno 2010 deel van een regionale arbeidsmarkt. De verwevenheid tussen Velsen en de regio – in termen van woning- en arbeidsmarkt – zal de komende jaren sterker worden.

10 Werkloosheid in Velsen in 2009 t.o.v. landelijk gemiddelde

11 Wat doen de Velsenaren in 2025 in hun vrije tijd? Winkelen lijkt steeds populairder te worden als vrijetijdsbesteding Kunst en cultuur staan nu onder druk door bezuinigingen, hoe zal dat in 2025 zijn? Gezondheid en groen lijken belangrijker te worden voor Velsenaren; er wordt waarschijnlijk meer gefietst, gewandeld en op andere manieren buiten gerecreëerd in Wellness is een belangrijke sector, zet deze trend zich door? Het strand wordt tegenwoordig het hele jaar door gebruikt, omdat men het steeds meer voor andere vormen van recreatie gebruikt. Daardoor wordt jaarrondexploitatie ook steeds gebruikelijker. De verwachting is dat dat zo blijft. Velsen heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een populaire plek voor evenementen als Dance Valley, organisatie van NK’s en Sail. Kan Velsen die positie behouden of zelfs verder uitbreiden?

12 Hoe sporten Velsenaren in 2025? Op sportgebied zien we een toename van individualistische en ongeorganiseerde sporten, zoals fietsen en hardlopen. De verwachting is dat dit doorzet. Hiermee komen sportverenigingen onder druk te staan. De verwachting is dat de sporten hockey, pétanque, atletiek, rugby en beachsport in populariteit toenemen. Sporten wordt momenteel door de overheid steeds vaker als middel ingezet om maatschappelijke doelen, zoals gezondheid en participatie, te bevorderen. Sportparken worden waarschijnlijk multifunctioneler ingericht.

13 Hoe bewegen Velsenaren in 2025? Openbaar vervoer: De voltooiing van Hoogwaardige Openbaar Vervoer (HOV) IJmuiden – Haarlem wordt verwacht in HOV-netwerk is onderdeel van het MRA-net (Metropoolregio Amsterdam). De lijnen 73 en 82 en de fast flying ferry gaan hier waarschijnlijk ook onderdeel van uitmaken. Het overige openbaar vervoer, waaronder het busnetwerk, komt waarschijnlijk onder druk te liggen door bezuinigingen. Hierdoor zouden bussen minder frequent kunnen gaan rijden, minder haltes aandoen of vervangen worden door andere vormen van OV.

14 Hoe bewegen Velsenaren in 2025? Autowegen: Door de groeiende economische activiteiten van de haven zal de druk op wegen naar het achterland verder toenemen. Toegangswegen naar de IJmond lopen dicht, dit heeft nu al een negatief effect op de luchtkwaliteit. Prognoses over 2020 wijzen uit dat de druk op het wegennet toe zal gaan nemen met 25% op de primaire route (Stationsweg / Parkweg) en met 15% op de secundaire route (Driehuis). Het huidige beleid is gericht op ontmoediging van autogebruik in het centrum. Is het centrum autovrij in 2025? Het aantal geparkeerde auto’s is in de afgelopen 4 jaar met toegenomen, waardoor parkeeroverlast is ontstaan. Velsen wil nieuw parkeerbeleid gaan voeren om deze overlast tegen te gaan.

15 Verantwoordelijkheden worden steeds lager neergelegd. Wie doet wat in 2025? Rijksoverheid Provincies Gemeenten Burger

16 Hoe ziet de overheid eruit in 2025? Nieuwe ICT toepassingen maken andere manieren van dienstverlening mogelijk. Hoe ver is de ontwikkeling van de elektronische overheid in 2025? Het streven van de overheid is om de klant centraler te stellen in de dienstverlening. De overheid wil een voorbeeldfunctie vervullen op het gebied van duurzaamheid. Hoe ontwikkelen de regio IJmond, Metropoolregio Amsterdam en het Noordzeekanaalgebied zich en wat is de positie van Velsen daarin?

17 Hoe gebruiken we de ruimte in 2025? De milieudruk in Velsen is momenteel groot en de verwachting is dat het zo blijft door geplande nieuwbouwprojecten in combinatie met de ambitie van bedrijven om te groeien. Recreatie in openbaar groen is momenteel op goed niveau. De verwachting is dat het groen door nieuwbouw onder druk komt te staan. De dichte bebouwing heeft ertoe geleid dat natuurgebieden versnipperd zijn. Velsen wil deze ecologische verbindingen weer herstellen. Voor Velsenaren en toeristen is het strand een aantrekkelijke plaats om te recreëren. Wat is de positie van het strand in 2025? Een veranderende bevolkingssamenstelling (o.a. vergrijzing) vraagt om andere voorzieningen. Waar is behoefte aan in 2025?

18 Hoe wonen Velsenaren in 2025? Er wordt in de toekomst een tekort verwacht aan woningen in Velsen, huurwoningen in het bijzonder. De verwachting is namelijk dat het aantal huishoudens toeneemt, huishoudens worden wel kleiner. Zet dit door of worden ouderen bijvoorbeeld weer in huis opgenomen door hun kinderen? Velsenaren ervaren hun woon- en leefomgeving als prettig. Hoe zal dit zich ontwikkelen? Er is een tweedeling te zien in Velsen: ruimte en vooroorlogse woningen in Santpoort en Driehuis, veel sociale huur en hoogbouw in IJmuiden. Wordt deze tweedeling groter of kleiner tot 2025?

19 Het woonklimaat van Velsen in 2009 t.o.v. Nederland

20 Wat als de Olympische Spelen in 2028 in Amsterdam worden gehouden? Wat als Tata Steel uit Velsen vertrekt? Wat als er in 2025 een IJmond gemeente is? Wat als Velsen goed bereikbaar is en hét strand van Noord-Holland wordt? Wildcards voor Velsen 2025