Sociale Kwestie. Jette Louws, Esther Deij, Jolette de Visser en Elsemarie Wagenaar Atheneum 5 17 april 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Advertisements

Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Praktische Opdracht Gemaakt door: Peter Janine Ruud.
Thailand.
Statistiek voor Historici
Gemaakt door : Vera van helden
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
Presentatie en ervaringen studiereis Zweden 31 maart - 3 april 2009
Veel verschillende ziekten
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
De VS worden een wereldmacht
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Over het arbeidersklasse in Nederland
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Onderzoeksvaardigheden
StatIG in de Vrolijke School
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Renaissance en opstand
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
De staatsinrichting van Nederland.
Republiek versus Frankrijk
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
4.2: De geschiedenis van de NL democratie Nakijken HC Opdracht vorige les afronden Huiswerk.
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Werkstukken en rapporten
Vrijheid en democratie De opmars van het parlement
Gemaakt door Thomas, Daan, Emmy, Joy en Frederieke.
Werkvakantie Bulgarije 20 juli tot en met 1 augustus 2015 Jongeren zetten zich in voor weeskinderen in Vratza - Bulgarije.
1| library | library Pure – introductie.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
TRENDS 2014 Hafida
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Zoveel begint bij een kind ZOVEEL BEGINT BIJ EEN KIND.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Regenten en vorsten H7.2 DE BURGERCULTUUR (BLZ. 130)
Tweede Wereldoorlog. Stefan van den Berge Matthijs den Braber Jesse Westerbeke 17 april 2014 Atheneum 5 “ C ’ est l à que mon calvaire a commenc é…” “Het.
Stamperius Op school in Goes. Goes Burger Avondschool In deze brief uit 1871 van de Commissie van toezigt op de scholen voor Middelbaar Onderwijs aan.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
Dekolonisatie. “Niemand keert terug van een lange reis zoals hij vertrokken is” |Dekolonisatie| |Archiefonderzoek geschiedenis| David Storm, Gerard Verweij.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Uitgeverij Malmberg Presentatie Wouter Westerkamp.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
VERPLAATSING VAN PLEEGKINDEREN Uit Kind en adolescent.
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties Paragraaf 8.3 Burgers aan de macht.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Het Cirrus Project: De Resultaten
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Tijd van burgers en stoommachines
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Voortgangsrapport schooljaar
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Posters voor in het geschiedenislokaal
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Stamperius Op school in Goes
Now, for tomorrow De rechtmatigheidsverantwoording in aantocht
Professor Godfried Engbersen
Workshop hernieuwde samenwerking gemeenten met Onderwijsinspectie
Transcript van de presentatie:

Sociale Kwestie

Jette Louws, Esther Deij, Jolette de Visser en Elsemarie Wagenaar Atheneum 5 17 april 2014

Inleiding Deelvraag 1: Wat is het verband tussen de (armoedige) leefomstandigheden en de volksgezondheid in de 19 e eeuw? Deelvraag 2: Wat is het verband tussen de ecologische omstandigheden en de volksgezondheid in de 19 e eeuw in zeeland? Deelvraag 3: Hoe was de gezondheidszorg vanuit de overheid geregeld in de 19 e eeuw? Deelvraag 4: Hoe was het verloop van de sterftecijfers in de 19 e eeuw? Conclusie Evaluatie Bronnenlijst Bijlage: Arme buurten in Goes Inhoudsopgave

Reglement voor de plaatselijke commissie van geneeskundig toevoorzigt, binnen de gemeente Goes. (1832). Goes. Arts. (sd). Brief aan commissie. Dort, K. B. (1861). Onderzoek tot de sterfte der gemeente Goes. Goes. Hoogerhuis, O. (2003). Baren op Beveland. Wageningen: Afdeling Agrarische Geschiedenis Wageningen Universiteit. Kort, A. (2001). Geen cent te veel, armoede en armenzorg op Zuid- Beveland, Verloren. Kort, A. B. (sd). Een troostelijk woord is der armen spijs, Een geschiedenis van het Burgerlijk Armbestuur en de Godshuizen van Goes, van de vijftiende tot de twintigste eeuw. Heemkundige Kring De Bevelanden. W.P. den Toom, A. B. (1992). Historisch jaarboek voor Noord- en Zuid- beveland no. 18. Heemkundige kring te Bevelanden. Woud, A. (2010). Koninkrijk vol sloppen, achterbuurten en vuil in de negentiende eeuw. Uitgeverij Prometheus. Bronvermelding

1. (Armoedige) leefomstandigheden 2. Ecologische omstandigheden - Huisvesting - Riolering en afvalverwijdering - Voeding en drinkwater - Arbeidsomstandigheden - Verzilting - Gebrek drinkwater - maagdarmziekten - Malaria

3. Geregeld vanuit overheid 4. verloop sterftecijfers - Armenzorg - Wetgeving - Bijstandsverlening - Particuliere organisaties - Rol (plaatselijke) overheid - Kennis van dokters - Sterfte onder de armen - Sterfte in verschillende jaargetijden - Vaccinatie

Op school aan het einde van de 19 e eeuw Door: Henriët van Blijderveen, Esther Francke en Wijnie Prosman. Datum:

Inhoud Inleiding Geschiedenis van het beroepsonderwijs De wet op middelbaar onderwijs Deelname van de bevolking aan het middelbaar onderwijs - Het toelatingsbeleid - Het onderwijzend personeel - Het toezicht De stichting van de H.B.S. en de Burger Avondschool te Goes De reorganisatie van de Burger Avondschool in Goes in de periode Memorie van Toelichting - Memorie van Bedenkingen - Vigerende verordening Conclusie Bibliografie

Bronvermelding Bartels, A. (1963). Een eeuw middelbaar onderwijs Groningen: J.B. Wolters. Booy, D. P. (1987). Geschiedenis van de school in Nederland vanaf de middeleeuwen tot aan de huidige tijd. Assen: Van Gorcum & Comp. CBS. (2014). Bevolking. Opgehaald van Centraal bureau voor statistiek: NL/menu/themas/bevolking/nieuws/default.htm Hanf, P. D.-D. (2004). Towards a history of vocational education and training (VET) in Europe in a comparative perspective. The rise of national VET systems in a comparative perspective (pp ). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Woude, D. J. (1964). 100 jaar Rijkshbs - Goese Lyceum. Goes: Oosterbaan & Le Cointre N.V.. Briefwisseling tussen de Inspecteur van Middelbaar Onderwijs, Commissie van Toezicht en de burgemeester en wethouders van Goes: Archiefnummer

Conclusie

Historisch onderzoek Gemeentearchief Goes Gemaakt door: Coriena de Heer Suzanne Maljaars Jacoline Molenaar Calvijn College, Goes

Inhoudsopgave Hoofdvraag: Welke overeenkomsten en verschillen zijn er tussen het weeshuis in Goes en andere weeshuizen in Nederland tussen 1810 en 1940? Deelvraag 1: Welke gebeurtenissen en ontwikkelingen hebben invloed op weeshuizen vanaf 1810 en op welke manier? Deelvraag 2: Hoe was de organisatie in de weeshuizen (regels en bestuur)? Deelvraag 3: Hoe was het leven van de kinderen in het weeshuis? Vergelijking: Nederland-Goes Originaliteit: Dagboekje en museumbezoek

Inhoud Deelvraag 1: - Komst van het Franse leger - Nederlandse sociale wetten - Ontwikkeling van het weeshuis - Einde van het weeshuis Deelvraag 2: - Regels rond de opname - Regels rond het vertrek - Regenten en regentessen - Vader en moeder Deelvraag 3: - Opleiding en werk van de weeskinderen - Dagindeling - Maaltijden - Kleding - Godsdienstige opvoeding

Bronvermelding Secundaire literatuur - Wezen en boefjes - Vijf eeuwen opvoeden in Nederland - Weeshuizen in Nederland: de wisselende gestalten van een weldadig instituut - Een troostelijk woord is der armen spijs: Een geschiedenis van het Burgerlijk Armbestuur en de Godshuizen van Goes, van de vijftiende tot de twintigste eeuw Uit het archief - Bijv. Huishoudelijke reglementen, gebedenboek, spijsregeling, instructie vader en moeder. Interviews - J. de Glopper - De kinderen De Kreeke

Weeskinderen in Goes Leanne Klaassen Sanne Schipper Andrea Slump 17 –

Inhoudsopgave werkstuk Inleiding Wat waren de leefomstandigheden van de weeskinderen in Goes en geheel Nederland tussen 1874 en 1940? Hoe zag het dagelijks leven van een weeskind eruit? Op welke manieren werd er onderwijs genoten? Welke (toelatings)eisen waren er voor leidinggevenden en weeskinderen? Welke regels waren er voor de weeskinderen, en hoe zijn ze in de loop der tijd veranderd? Conclusie Bronvermelding Evaluatie Dankwoord

Bronvermelding Barth, A.J. en A.L. Kort, ‘Een troostelijk woord is der armen spijs’. Een geschiedenis van het Burgerlijk Armbestuur en de Godshuizen van Goes, van de vijftiende tot de twintigste eeuw (Goes 1991). van der Vlis, Ingrid, ‘Weeshuizen in Nederland - de wisselende gestalten van een weldadig instituut’. Verantwoording: Ingrid van der Vlis is een historicus, en auteur van verscheidene boeken over de geschiedenis. Betrouwbare schrijfster, ze weet waar ze het over heeft. S. Groenveld, J.J.H. Dekker, Th.R.M. Willemse, ‘Wezen en boefjes’ Verantwoording: S. Groenveld is professor aan de universiteit Leiden. Zijn vakgebied is de geschiedenis in Nederland. Meneer Dekker is hoogleraar aan de rijksuniversiteit Groningen. Zijn vakgebied is o.a. interdisciplinaire geschiedenis. Meneer Willemse is beleidsadviseur archeologie. Deze drie heren vormen een zeer betrouwbaar trio als het gaat om betrouwbaarheid en kennis van wat ze schrijven. Krantenartikel weeshuis (1997) Reglementen Interview J. de Glopper, 2005 Fokker, ‘volksvoeding Nederland 1877’ Archiefstukken 558Huishoudelijke reglementen 1904, 1859, Bibliotheek van het weeshuis 558Ontslagformulier 1528Weeshuisbevolking (statistiek) 1530Gebedenboek BA-466Register 1526, 1527Notulen vergaderingen ASG. 3104Reglement Spijsregeling 558Instructie vader en moeder 1904, 1859, 1886, 1826

Inhoud werkstuk Dagelijks leven Onderwijs Regels

Museumbezoek