Onderwijs- en opleidingskunde Rianne Janssen en Filip Dochy 28/11/20111.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
“durf_onderwijskunde_kiezen”
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
= DIVERSITEIT van NIEUWSGIERIGHEID
Master of Science in de educatieve studies
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Evaluatie Leerlijnen.
Leren in de beroepspraktijk
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Infosessie Master in de Psychologie
Informatie voor ouders groep 8 over:
SOCIAL WORK naam:. Martine Bink . m. d. nl med:. med
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Pedagogische Wetenschappen en Educatieve studies Infosessie Master(proef) door programmadirecteur Prof. Geert Kelchtermans.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Master in de Psychologie Infosessie 10 mei u Michotte.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Daphne Keller 30 augustus 2017
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Sieberdam/ROCS & KODOS
Informatie voor ouders groep 8 over:
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Welkom! structuur van onze school
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
INTRODUCTIE academiejaar
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Onderwijs- en opleidingskunde Rianne Janssen en Filip Dochy 28/11/20111

OVERZICHT Onderwijs- en opleidingskunde: –Algemeen –werkvelden Curriculum –Bachelor: Optie onderwijs- en opleidingskunde –Overstap uit Kortrijk –Master: Afstudeerrichting onderwijs- en opleidingskunde Enkele opo’s in detail –Erasmus –Korte stage –Projectonderwijs

ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE Een brede expertise –een brede waaier van vormingscontexten van de professionele opvang van baby’s en peuters en het kleuteronderwijs tot het hoger onderwijs inclusief de lerarenopleiding en de nascholing –Grote diversiteit aan functies: leidinggevende functies (directie en middenkader), onderwijskundige studiediensten (pedagogische begeleiding, inspectie) en beleidsfuncties. 3

ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE Opleiding en leren in arbeid en organisaties; training en ontwikkeling van volwassenen Aspecten van de arbeidsloopbaan –levenslang leren –persoonlijke ontwikkelingsplannen –loopbaanleren & loopbaanbegeleiding –intregratie van allochtonen en kansengroepen in vormingprocessen –strategische inzet van human resources, etc. –toeleiding naar de arbeidsmarkt

de lerende de leeromgeving de organisatie het beleid de samenleving

6 WERKVELDEN Onderwijskunde In het onderwijs: Als leerkrachten/lectoren/coördinatoren /afdelingshoofden/directiefuncties In centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) Aan de koepels van inrichtende machten (‘Guimardstraat’, Steden en Gemeenten, GO!) Aan het departement onderwijs diensten internationale relaties / onderwijsbeleid / onderwijsinspectie / onderwijsontwikkeling In de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) als stafmedewerker / in directiefuncties studiediensten van politieke partijen (parlement) In de bredere educatieve sector uitgeverijen / educatieve diensten musea

7 WERKVELDEN Opleidingskunde In instituten voor opleiding & vorming van volwassenen In opleidinginstituten: Kluwer opleidingen (als manager; trainer); In bedrijven en hun ‘Corporate universities’ (Belgacom, SD Worx, KBC, etc..) als opleider, consultant… In consultancy bedrijven: Als training & development manager, Assessment expert; personal coach, … In internationale organisaties, NGO’s, etc. als opleidings/medewerker, trainer Overheid: bv. toeleiding naar de arbeidsmarkt (VDAB) In studiediensten van vakbonden HRM units: strategische inzet van human resources, outsourcing van medewerkers, etc HRD afdelingen: Consultant persoonlijke ontwikkelingsplannen; loopbaanleren & loopbaanbegeleiding; intregratie van allochtonen en kansengroepen in vormingprocessen

8 WERKVELDEN: ook research  Aan universiteiten en researchcentra:  als projectmedewerker, als assistent, onderwijsondersteuning

9 WERKVELDEN Verzorgen van vorming en opleiding Begeleiding van leerlingen & systemen Beleidsgerela- teerde functies Fundamenteel & praktijkgericht onderzoek Pedagogisch- didactisch ontwikkelwerk

10 WERKVELDEN: samenvattend een gigantisch gebied de ‘plek’ waar mensen ‘gemaakt’ worden waar niemand omheen kan van vitaal belang voor de samenleving waarvoor deskundigen nodig zijn onderwijs- en opleidingskundigen

OVERZICHT Onderwijs- en opleidingskunde: –Algemeen –werkvelden Curriculum –Bachelor: Optie onderwijs- en opleidingskunde –Overstap uit Kortrijk –Master: Afstudeerrichting onderwijs- en opleidingskunde Enkele opo’s in detail –Erasmus –Korte stage –Projectonderwijs

ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE 12 Een nauwe band tussen theorie en praktijk begrippenkaders staan niet op zich maar dienen als brillen om naar de werkelijkheid te kijken je leert geen recepten maar zelf situaties te analyseren en oplossingen te ontwerpen In de opleiding consequent toepassen van de eigen theorieën het gebruik van actieve werkvormen contact met praktijksituaties

3 de BACHELOR PW: ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE Optie 40 studiepunten Korte stage onderwijskunde (5) (2 varianten) Projectonderwijs arbeidspedagogiek (10) Didactiek van instrumentele vaardigheden: taal en wiskunde (5) Didactiek van het ervaringsgericht onderwijs (5) Vraagstukken uit de educatieve technologie (5) School lopen in het secundair onderwijs (5) Onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur (5) 13

OVERSTAP UIT KORTRIJK Wie overstapt van de bachelor Onderwijskunde in Kortrijk naar de 3 e fase O&O in Leuven volgt: VANAF –Levenslang leren en gelijke kansen –Psychodiagnostiek en –Een extra keuzeopo i.p.v. –Onderwijs in relatie tot samenleving en cultuur –Didactiek ervaringsgericht onderwijs –Didactiek van instrumentele vaardigheden: taal en wiskunde 14

MASTERPROEF METHODOLOGISCHE OPO ONDERWIJS- en OPLEIDINGS- KUNDE (76 stp) SOCIALE EN CULTURELE PEDAGOGIEK (73 stp) ORTHO- PEDAGOGIEK (69 à 76 stp) Richtingsstam Praktijk- of onderzoeksstage (20sp) Richtingsstam Praktijk- of onderzoeksstage (20sp) Richtingstam (plicht + keuze) Praktijk- (25sp) OF Onderzoeksstage (20sp) Verdieping & casuïstiek Keuze (aanvullen tot 120) Specifieke lerarenopleiding (14 stp) -Vakdidactiek gedragswetenschappen - Concretisering thema’s vakdidactiek gedragswet. - Praktijkoriëntatie Universiteitsbrede keuze -Opo’s uit andere afstudeerrichtingen -Opo’s uit andere masteropleidingen -Opo’s uit theoretisch gedeelte SLO

MASTER PW: ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE Richtingsstam onderwijs- en opleidingskunde: plicht –Vraagstukken uit de onderwijspsychologie 5 pt. –Begeleiden van groepswerk en procesgerichte team-coaching miv practicum 5 pt –Professional Training and Development in Profit and Non-profit Organisations 5 pt –Designing Learning Environments 5 pt. –Didactiek van de lerarenopleiding 5 pt. –Beleid van onderwijs en permanente vorming 5 pt. –Onderwijseffectiviteit 5 pt. –Vraagstukken didactiek van het ervaringsgericht onderwijs 5 pt. –Meten en evalueren in het onderwijs 5 pt. –Onderwijsvernieuwing en schoolontwikkeling 6 pt. –Economics of Education, Training and Lifelong Learning 5 pt. Stage onderwijs- en opleidingskunde –Praktijk- of onderzoeksstage onderwijs- en opleidingskunde 20 pt.

MASTER PW: ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSKUNDE KEUZE SLO Universiteitsbreed –Vrijblijvend aangeraden keuzeopo’s per afstudeerrichting te vinden op

OVERZICHT Onderwijs- en opleidingskunde: –Algemeen –werkvelden Curriculum –Bachelor: Optie onderwijs- en opleidingskunde –Overstap uit Kortrijk –Master: Afstudeerrichting onderwijs- en opleidingskunde Enkele opo’s in detail –Erasmus –Korte stage –Projectonderwijs

ERASMUS M. DEPAEPE Berlin-Humboldt (D) Warszawa (PL) M. SIMONS Toulouse (F) Turku (FIN) Joensuu (FIN) Linköping (S) Hildesheim (D) (enkel stage) Dublin (IRL) (enkel stage) Rotterdam (NL) (enkel stage) Skovlunde (DK) (enkel stage) J. ELEN Erfurt (D) G. CLAREBOUT Enschede (NL) Utrecht (NL) D. WILDEMEERSCH Dresden (D) Groningen (NL) London (GB) Madrid-UNED (E) Oslo (N) Oulu (FIN) Pardubice (CZ) Udine (I) Uppsala (S)

KORTE STAGE Doel exemplarisch kennis maken met een onderwijskundig relevant praktijkveld en met de pedagogische vraagstellingen en interventies die daarbinnen aan de orde zijn Praktijkvelden basisonderwijs - secundair onderwijs  3 aspecten van de professionele wereld van de leraar exploreren, zowel op micro- als meso-niveau

KORTE STAGE Studenten onderwijs- en opleidingskunde kiezen voor: Ofwel: Korte stage Onderwijskunde - 1 week observaties in het Basisonderwijs - 1 week observaties in het Secundair onderwijs - Bijkomende opdrachten in de loop van het academiejaar [extra observatie in het basisonderwijs + werkbezoek in de loop van het jaar] Ofwel: Korte stage variant : onderwijzersstage lager onderwijs - een tweedaagse introductie - 1 week observaties in het Basisonderwijs - 1 week lesstage (observatieopdrachten en lesgeven) - Enkel toegespitst op basisonderwijs, zowel exploratie van de professionele wereld van de leraar op het microniveau als lesstage met observatie- en lesopdrachten

KORTE STAGE VOLGTIJDELIJKHEIDSVOORWAARDEN  Beginvoorwaarde: soepele volgtijdelijkheid Studenten kunnen dit opleidingsonderdeel enkel opnemen indien zij vóór de aanvang van dit opleidingsonderdeel de volgende 7 opleidingsonderdelen volgden: Soepele volgtijdelijkheid met: P0L01A/B Analyse van vraag en aanbod van opvoeding, onderwijs en vorming EN P0L29A Onderwijskunde, deel 1/Instructiepsychologie en -technologie EN P0L02A Theorie en praktijk van groepswerk EN P0L30A Onderwijskunde, deel 2/Beleid en organisatie in het onderwijs EN P0L32A Opvoedingsproblemen in gezin en school EN P0L08B Opvoeding, onderwijs, en vorming in relatie tot samenleving en cultuur OF P0S64A Levenslang leren en gelijke kansen P0N45B/C Psychodiagnostiek Voor studenten uit Kortrijk gelden equivalente voorwaarden: P0L72A EN P0L77A EN P0R54A EN P0L68A EN P0L76A/B

PROJECTONDERWIJS Studenten O&O hebben naast de korte stage ook allemaal verplicht projectonderwijs arbeidspedagogiek (10stp) waarin de verkenning en analyse van een organisatie zit

Doelen PO - opleidingskundige en arbeidspedagogische problemen en uitdagingen die maatschappelijk en wetenschappelijk relevant zijn te onderkennen, interpreteren en op te lossen in de domeinen van de professionele vorming in beroepen en arbeidsorganisaties, het jeugdwerk en de vrije jeugdvorming, de sociaal-culturele vorming met volwassenen, etc.. - een organisatie-analyse als systematische kennismaking met een organisatie op een van de sociaal-/ arbeidspedagogische werkvelden uit te voeren. - samen te werken in een taakgerichte groep, waarbinnen alle deelnemers een optimale bijdrage leveren aan het gezamenlijk resultaat in een gedeelde verantwoordelijkheid. - projectmatig te werken en met name het zelfstandig bepalen van doelstellingen en werkwijzen t.a.v. een arbeidspedagogische actie of product, en het evalueren en bijsturen ervan met inbegrip van een degelijke rapportage. - kennis en inzicht te hebben in zowel methodologische als theoretische benaderingen inzake onderzoek over arbeid in profit en social-profit organisaties, jeugdwerk en volwasseneneducatie, loopbanen en HRM;

Projectgroep In groep leren en werken In samenspraak met een praktijkorganisatie: formuleren, structureren, volbrengen en evalueren van een arbeidspedagogische opdracht Kritische reflectie over leerervaringen (actie en reflectie) Wetenschappelijke kennis verwerken en professionele competenties verwerven

Eindrapport en een APA of APP Arbeids-pedagogische actie Activiteit gericht naar de praktijkorganisatie (bestuur, personeel, doelgroepen, …) om het (voorlopige) resultaat van het project voor te stellen, te toetsen, te evalueren en/of te implementeren Kans om op te treden voor een publiek Vb: studiedag, cursus, training… Arbeids-pedagogisch product Eindproduct afleveren ‘Produceren’: er wordt iets gemaakt of tot stand gebracht Kan de vorm aannemen van: een advies, beleidsvoorstel, instrument, handleiding, video, pedagogisch- didactische werkvorm, spel, vragenkader… Mogelijke dragers: rapport, CD-rom, website, tentoonstelling….

VERDERE INFO  Infosessie stage woensdag 29 februari 2012 om 12u00 in lokaal VHI  Info projectonderwijs begin academiejaar