Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het doen van eigen onderzoek
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Mensen komen naar de arts
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Het maken van een presentatie
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Lesgeven en begeleiden
Een lessenserie van drie lessen
Leren = Concentreren I II III.
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Kennis - Intelligentie
Experts werkvorm + begrippentest
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
CanDo Coaching.
Gedragsveranderingen bij dementie
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een werkstuk maken.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Visie & Strategie.
Reuma Informatievaardigheden
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
voor familie en vrienden van
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
De Bijbel, het meest verkochte boek….
Lezen: doe het goed voor
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Wat is ( jeugd ) reuma ?? Daphne Veldman 4BA
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Jan Engelen & Nicole Goossens 13 oktober 2010 Woordenschat en Tekstbegrip Onderzoek op de basisschool.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Leesvaardig Examentraining.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Wat is coöperatief leren?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
REUMA.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
taal speelt een rol in alle vakken
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Groeihormoon-stoornis..
Brozebottenziekte… Wat is dat eigenlijk?
CVID….. Wat is dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens

Programma Geschiedenis van de Toolbox: een introductie Tekstje lezen Strategie: Laat het tastbaar maken –Uitleg –Ervaringen Terugkomen op de gelezen tekst Strategie: Laat ze vragen stellen –Uitleg –Ervaringen Afronding

inhoud

oorsprong

omgeving

doelgroep

randvoorwaarden

experts

ontwikkeling Onderzoek –in de klas –met schoolmaterialen –samen met leerkrachten Toepassing –ervaringen delen –verfijning –workshops

Reuma Reuma is een chronische aandoening die vaak voor lichamelijke beperkingen zorgt. De meeste mensen met reuma hebben last van pijn en stijfheid in gewrichten of spieren en vermoeidheid. Daardoor is bewegen vaak moeilijk en dat kan beperkingen geven in het dagelijks leven. Ook geestelijk zijn er gevolgen: mensen met reuma - en hun omgeving - moeten leren omgaan met vragen en emoties die gepaard gaan met de ziekte. Mensen met reuma moeten continu omgaan met hun aandoening en de invloed ervan op hun leven. Reuma verloopt grillig: de ene dag lukt alles, de volgende dag is het optillen van een kopje of het versturen van een sms al te pijnlijk. Gelukkig kunnen de meeste mensen met reuma blijven werken. Reuma omvat meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, pezen en botten. 2,3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd. De oorzaak van reuma is onbekend, we kunnen reuma daardoor nog niet genezen. De meeste reumatische aandoeningen zijn dan ook chronisch. Met een goede behandeling kunnen uw klachten wel verminderen.

Strategie: Laat het tastbaar maken Laat leerlingen naspelen of inbeelden wat er in de lesstof beschreven staat. Leerlingen begrijpen de stof beter doordat ze een verband leggen tussen de woorden in een tekst en de objecten en handelingen waar deze woorden naar verwijzen. Bij taalbegrip worden visuele en motorische herinneringen geactiveerd Naspelen van tekst (met speelgoed/computer, 1-op-1/in groepjes) leidt tot beter begrip

Strategie: Laat het tastbaar maken Richtlijnen Opstelling maken van speelgoed Speelgoed benoemen Zinnen laten voorlezen; bij elke zin laten naspelen wat er beschreven wordt Kan later zonder verplaatsing speelgoed

Strategie: Laat het tastbaar maken Praktische Ervaringen Heeft u zelf ideeën? “Vooral geschikt voor de onderbouw” “Ook handig voor woordenschat: hoe leg je het woord ‘trillen’ uit?” “Overtreffende trap: kinderen op volgorde zetten” “Verhaal vertellen over een brug of toren; daarna uitbeelden met blokken “

Strategie: Laat lezen, Laat bezinken, Laat ophalen Wat weten we nog van de tekst die we gelezen hebben? Sleutelwoorden bedenken Denk je dat je de tekst goed begrepen hebt?

Strategie: Laat lezen, Laat bezinken, Laat ophalen Laat leerlingen sleutelwoorden bedenken bij een tekst of een samenvatting schrijven, maar niet direct na het lezen. Leerlingen weten pas goed of ze een tekst begrepen hebben als ze de informatie uit het geheugen moeten ophalen.

Strategie: Laat lezen, laat bezinken, laat ophalen Richtlijnen Laat de leerlingen de tekst voor zichzelf lezen Las een andere activiteit in van minimaal een half uur Laat de titel van de tekst zien en vraag om vijf sleutelwoorden Laat leerlingen een inschatting maken van hoe goed ze de tekst begrepen hebben Laat de leerlingen kiezen wat ze opnieuw willen lezen

Strategie: Laat lezen, laat bezinken, laat ophalen Praktische Ervaringen Heeft u zelf ideeën? “We komen al terug op eerder bestudeerde stof” “Informatie uit de tekst beklijft langer” “Een dag later (i.p.v. een half uur) laten ophalen lijkt zelfs nog beter te werken”

Strategie: Laat ze vragen stellen Laat leerlingen zelf vragen over de lesstof bedenken. Leerlingen begrijpen de stof dan beter, omdat ze de lesstof actief bestuderen en verbanden leggen met aanwezige voorkennis. Richtlijnen Laat de kinderen de tekst lezen Vraag de leerlingen of zij vragen kunnen bedenken bij de tekst en geef een aantal voorbeelden Laat de leerlingen vragen stellen en beantwoorden; geef zelf nog geen antwoord op de vragen Laat de kinderen de tekst nog een keer lezen om het antwoord te zoeken Vraag na de les of alle vragen beantwoord zijn

Strategie: Laat ze vragen stellen Praktische ervaringen Zelf ideeën? Zo veel mogelijk vragen laten bedenken werkt beter dan een aantal opgeven Werkt ook bij voorlezen Differentiatie met verschillende typen vragen: letterlijke vragen of inferentievragen laten bedenken

Hoe gaat het verder? Praktische ervaringen uitwisselen (op school, via workshops) Onderzoek doen Ontwikkeling van een boek: Toolbox 2.0!

Bedankt! Contact: Nicole Goossens Jan Engelen