Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens
Programma Geschiedenis van de Toolbox: een introductie Tekstje lezen Strategie: Laat het tastbaar maken –Uitleg –Ervaringen Terugkomen op de gelezen tekst Strategie: Laat ze vragen stellen –Uitleg –Ervaringen Afronding
inhoud
oorsprong
omgeving
doelgroep
randvoorwaarden
experts
ontwikkeling Onderzoek –in de klas –met schoolmaterialen –samen met leerkrachten Toepassing –ervaringen delen –verfijning –workshops
Reuma Reuma is een chronische aandoening die vaak voor lichamelijke beperkingen zorgt. De meeste mensen met reuma hebben last van pijn en stijfheid in gewrichten of spieren en vermoeidheid. Daardoor is bewegen vaak moeilijk en dat kan beperkingen geven in het dagelijks leven. Ook geestelijk zijn er gevolgen: mensen met reuma - en hun omgeving - moeten leren omgaan met vragen en emoties die gepaard gaan met de ziekte. Mensen met reuma moeten continu omgaan met hun aandoening en de invloed ervan op hun leven. Reuma verloopt grillig: de ene dag lukt alles, de volgende dag is het optillen van een kopje of het versturen van een sms al te pijnlijk. Gelukkig kunnen de meeste mensen met reuma blijven werken. Reuma omvat meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, pezen en botten. 2,3 miljoen Nederlanders hebben reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd. De oorzaak van reuma is onbekend, we kunnen reuma daardoor nog niet genezen. De meeste reumatische aandoeningen zijn dan ook chronisch. Met een goede behandeling kunnen uw klachten wel verminderen.
Strategie: Laat het tastbaar maken Laat leerlingen naspelen of inbeelden wat er in de lesstof beschreven staat. Leerlingen begrijpen de stof beter doordat ze een verband leggen tussen de woorden in een tekst en de objecten en handelingen waar deze woorden naar verwijzen. Bij taalbegrip worden visuele en motorische herinneringen geactiveerd Naspelen van tekst (met speelgoed/computer, 1-op-1/in groepjes) leidt tot beter begrip
Strategie: Laat het tastbaar maken Richtlijnen Opstelling maken van speelgoed Speelgoed benoemen Zinnen laten voorlezen; bij elke zin laten naspelen wat er beschreven wordt Kan later zonder verplaatsing speelgoed
Strategie: Laat het tastbaar maken Praktische Ervaringen Heeft u zelf ideeën? “Vooral geschikt voor de onderbouw” “Ook handig voor woordenschat: hoe leg je het woord ‘trillen’ uit?” “Overtreffende trap: kinderen op volgorde zetten” “Verhaal vertellen over een brug of toren; daarna uitbeelden met blokken “
Strategie: Laat lezen, Laat bezinken, Laat ophalen Wat weten we nog van de tekst die we gelezen hebben? Sleutelwoorden bedenken Denk je dat je de tekst goed begrepen hebt?
Strategie: Laat lezen, Laat bezinken, Laat ophalen Laat leerlingen sleutelwoorden bedenken bij een tekst of een samenvatting schrijven, maar niet direct na het lezen. Leerlingen weten pas goed of ze een tekst begrepen hebben als ze de informatie uit het geheugen moeten ophalen.
Strategie: Laat lezen, laat bezinken, laat ophalen Richtlijnen Laat de leerlingen de tekst voor zichzelf lezen Las een andere activiteit in van minimaal een half uur Laat de titel van de tekst zien en vraag om vijf sleutelwoorden Laat leerlingen een inschatting maken van hoe goed ze de tekst begrepen hebben Laat de leerlingen kiezen wat ze opnieuw willen lezen
Strategie: Laat lezen, laat bezinken, laat ophalen Praktische Ervaringen Heeft u zelf ideeën? “We komen al terug op eerder bestudeerde stof” “Informatie uit de tekst beklijft langer” “Een dag later (i.p.v. een half uur) laten ophalen lijkt zelfs nog beter te werken”
Strategie: Laat ze vragen stellen Laat leerlingen zelf vragen over de lesstof bedenken. Leerlingen begrijpen de stof dan beter, omdat ze de lesstof actief bestuderen en verbanden leggen met aanwezige voorkennis. Richtlijnen Laat de kinderen de tekst lezen Vraag de leerlingen of zij vragen kunnen bedenken bij de tekst en geef een aantal voorbeelden Laat de leerlingen vragen stellen en beantwoorden; geef zelf nog geen antwoord op de vragen Laat de kinderen de tekst nog een keer lezen om het antwoord te zoeken Vraag na de les of alle vragen beantwoord zijn
Strategie: Laat ze vragen stellen Praktische ervaringen Zelf ideeën? Zo veel mogelijk vragen laten bedenken werkt beter dan een aantal opgeven Werkt ook bij voorlezen Differentiatie met verschillende typen vragen: letterlijke vragen of inferentievragen laten bedenken
Hoe gaat het verder? Praktische ervaringen uitwisselen (op school, via workshops) Onderzoek doen Ontwikkeling van een boek: Toolbox 2.0!
Bedankt! Contact: Nicole Goossens Jan Engelen