ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stage voorlichting TVWO 4 in
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Door goede gesprekken groeien
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
TU/e Regional Leonardo Bureau We do mean business
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Aan de slag met de BETERapp
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Personeelsessie LOKO.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Aanvaarding en tolerantie
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Erasmus bevraging Drempels en motivatoren 19 dec – 1 april 2013 Bijlage 2 bij het verslag POC LO&BW 06/11/2013.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Social work Week 2.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Methodiek: Plancyclus
Niets is wat het lijkt.
STUDIE NEDERLANDS dr. habil. Marketa Štefková Comenius Universiteit Bratislava, Slowakije De beste keuze van mijn leven !
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Pal in Internationalisering Tutortraining Robert Vierendeels, Inge Vervoort – Leuven – 12/10/12.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
WIKI INTERNATIONALISERING. met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Inhoud -Waarom WIKI als technologie? -Welke doelen streef.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
TERUGKEEROMKADERING Het noorden kwijt? Een waaier aan mogelijkheden! Sylvia Van Walleghem.
Internationalisering info maart 2017
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Mobiliteit en keuzebegeleiding
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Kansen en mogelijkheden in het buitenland
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Drie vormen van gedrag:
Omgaan met verschillen
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

ISBI (Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering): THEMASESSIE Interculturele trajectbegeleiding bij uitgaande en inkomende studenten Agnes Dillien – 12 oktober 2012

DE WEG WIJZEN EN DAN LOS LATEN…?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De GPS-gids voor studenten 3 URL:

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Ontwikkeling van competenties -Onderscheid internationale/interculturele en algemene competenties -Studies wijzen aan dat ze extra ontwikkeld worden dankzij een internationale ervaring -Een integrale/optimale begeleiding van studenten om competenties te maximaliseren -Inzet van Buddy-werking en PAL-technieken om nog extra competenties te ontwikkelen (bv. coachend-faciliterende vaardigheden, teamwerk, motiveren) 4

THEMASESSIE INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING

TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Interculturele trajectbegeleiding Studenten op uitwisseling: “the big black hole”? Verantwoordelijkheid bij ontvangende instelling? 7

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Mobiliteit en internationaal/interculturele competenties -Mobiliteit creëert kansen om deze competenties te verwerven -Het gebeurt niet altijd automatisch -Interculturele competentieverwerving is niet gegarandeerd. -Cfr Dr J De Wit – De wet van de stimulerende achterstand. 8

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven DOEL VAN DE INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING Studenten bewuster maken van de ontwikkeling van internationaal-interculturele competenties tijdens de buitenlandervaring Begeleiding (coaching) van uitgaande studenten door docent en medestudenten Kruisbestuiving tussen studenten op uitwisseling mogelijk maken (PAL-component)

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Zie ook GPS-gids Hoe bereid ik mij inhoudelijk voor op een mobiliteitservaring?Hoe bereid ik mij inhoudelijk voor op een mobiliteitservaring? Hoe haal ik het maximum uit mijn mobiliteitservaring? Hoe kan je je mobiliteitservaring meenemen in je verdere leven?Hoe kan je je mobiliteitservaring meenemen in je verdere leven?

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De interculturele trajectbegeleiding inbedden in de begeleidingsstructuur van de opleiding/departement/faculteit De interculturele trajectbegeleiding vraagt een extra inspanning van het personeel van de instelling.

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Mogelijkheid 1 Materiaal van de interculturele trajectbegeleiding voor zelfstudie. Studenten nemen in het e-portfolio op dat ze via de mobiliteit internationaal-interculturele competenties verwierven. Geen groepsbegeleiding (minst arbeidsintensieve aanpak). Mogelijkheid 2 Uitgaande studenten worden door een ISBI-coach begeleid via maandelijkse skypesessies.

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Aanpak van mogelijkheid 2 -Kennismaking via mindmap -Groepssupervisies via Skype (maandelijks) -Doorlopen van het document “de ontwikkeling van internationaal-interculturele competenties”. -Vragenlijsten doen de student nadenken over zichzelf en zijn eigen internationaal-interculturele achtergrond. -Per periode worden 3 “culturele ervaringen” genoteerd en besproken met de groep -Feedbackgesprek na terugkeer (individueel) 13

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Coördinator interculturele trajectbegeleiding ISBI-coach 1ISBI-coach 2ISBI-coach 3ISBI-coach … 1 of meerdere groepen van 4 à 5 studenten (verschillende bestemmingen) De ISBI-coach

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven De voorbereiding van de trajectbegeleider/coach

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Instrumenten 16

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Vragen op voorhand te beantwoorden (en achteraf ter voorbereiding van de nabespreking) Ontmoetingen met mensen in je eigen land Ontmoetingen me mensen in een ander land Mijn interculturele achtergrond Uitspraken over contacten met mensen met verschillende culturele achtergrond Ervaring met vreemde talen Niet op mij van toepassing Misschien Volledig op mij van toepassing 1.In een restaurant eet ik vaak gerechten met ingrediënten die mij onbekend zijn. 1.Ik zoek vaak contact met andere mensen met de bedoeling zo veel als mogelijk te weten te komen over hun cultuur. 1.Als andere mensen zich niet gemakkelijk voelen in mijn aanwezigheid, voel ik dat. 1.Ik vind het niet moeilijk om mij aan te passen aan mensen met een andere afkomst. 1.Als mensen zich gedragen op een manier die ik niet begrijp, dan vraag ik waarom zij zich zo gedragen. 1.Als ik nieuws hoor over een catastrofe in een ander land dan ben ik begaan met het lot van de mensen daar. 1.Als ik als nieuwkomer in een groep mensen met verschillende nationaliteiten terecht kom, dan probeer ik uit te vinden hoe deze groep functioneert door hen te observeren.

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Oefensessie Concrete momenten afspreken Taken plannen op toledo (mindmap, interculturele ervaringen 1x per maand) Gesprek van 1 uur Coach fungeert als moderator

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven “Het intercultureel leren van elkaar” 19 Samenwerken

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Na terugkeer Evaluatiedocument Terugkeergesprek Opname van internationaal- interculturele competenties in het (e)-portfolio

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Terugkeergesprek: voorbeeld van verloop Hoe was terug thuis komen? (zie ook train the trainer terugkom-moment) De vergelijking van de vragenlijsten uit het document (Bijlage 9 – De ontwikkeling van internationaal – interculturele competenties) Vindt de student van zichzelf dat hij de kansen van de mobiliteit maximaal heeft benut? Mocht de student opnieuw kunnen vertrekken: wat zou hij opnieuw doen? Wat zou hij anders doen? Hoe zien de plannen voor de toekomst er uit? Hoe krijgt deze ervaring daarin een plaatsje? …

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Evaluatie van de methodiek 22

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven EXTRA LEERUITKOMSTEN EN BASIS VOOR VERDERE PROFESSIONALISERING Internationaal-interculturele competenties Algemene competenties ICT-skills Omgaan met sociale media ………..

TRAJECTBEGELEIDING INKOMENDE STUDENTEN

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Wiens verantwoordelijkheid? Onder de verantwoordelijkheid van de gastinstelling of de zendende instelling? Inkomende studenten andere behoeften? Zelfde rechten! (Erasmus Charter)

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Gedeelde verantwoordelijkheid Zendende : curriculum van de student Ontvangende: eigen cultuur Stages: ontvangende instelling is eerste aanspreekpunt Uitwisselingsstudenten leren van elkaar

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Hoe pak je dat aan? Duidelijke afspraken qua rolverdeling Communiceren met betrokkenen over de begeleiding Begeleiding opzetten Evaluatie van de begeleiding

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Betrokkenen inkomende studenten

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Intensieve begeleiding Onthaal en installatie Volwaardig curriculum Vinden en begeleiden van een (zinvolle) anderstalige stage Omgaan met de vreemde taal Extra kansen grijpen voor internationaal-interculturele competenties

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Trajectbegeleiding inkomende studenten opzetten. Studie (gemakkelijk want studenten zijn op campus) Stage (niet veel aanwezig op campus): begeleiding per google docs of skype ……. -Tussentijdse en eindevaluatie -Work placement follow-up form

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Trajectbegeleiding = Proces Voortdurende aandacht Continue opvolging Gesprekstechnieken Empathie Structuren inbouwen Ook de coach leert…..

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven

BEDANKT!

met de steun van het Onderwijsontwikkelingsfonds Associatie KU Leuven Contact Thomas More Kempen Projectcoördinator: Inge Vervoort Promotor: Agnes Dillien Co-promotor: Robert Vierendeels 34