Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1
Marketing voor Starters AGENDA 1.Inleiding 2.Onderscheiden, onderscheiden, … 3.Marktonderzoek 4.SWOT-analyse 5.Kosten & marketingmix 6.Jouw vragen 2
1. Voorstellen OVER MONIQUE 3 ►Monique Wassens
1. Voorstellen WIE BEN JE, WAT DOE JE EN WAT VERWACHT JE? 4
2. Onderscheiden!!! WAAROM ►Wat is marketing? 5
2. Onderscheiden!!! WAAROM Succesvolle marketing = meerwaarde bieden (dan komen die vijf p’s daarna wel…) 6..
2. Onderscheiden!!! WAAROM We doen een hele hoop, maar we staan nergens voor. Wat je doet, daar kan je klant niets mee… Waar je voor staat, wél! 7 Ik geef advies, ik coach, ik geef workshops, ik ben marketeer, ik ben consultant, ik ben organisatieadviseur, ik ben….. Ik help je aan klanten waar je blij van wordt.
2. Onderscheiden!!! WAAROM 8
2. Onderscheiden!!! WAAROM 9
2. Onderscheiden!!! WAAROM 10
2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = als een stel koeien in een weiland 11
2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = opvallen 12
2. Onderscheiden!!! HOE Positioneren = wél bij je eigen kracht blijven 13
2. Onderscheiden!!! HOE 14 Jouw kracht Waar ga jij van kwispelen? Koopmotieven specifieke volggroep Waarom heeft jouw klant een probleem als jij er niet meer bent? Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat
2. Onderscheiden!!! HOE 15 Jouw kracht Alle ins- en outs journalistiek Koopmotieven specifieke volggroep Komt niet meer snel in het nieuws Jouw meerwaarde Claim + Bewijzen + Resultaat
2. Onderscheiden!!! EEN EERSTE AANZET 16 Jouw kracht ……. Koopmotieven specifieke volggroep ……… Jouw meerwaarde ………
3. (Markt)onderzoek PAK HET SLIM AAN 17 ►Kwantitatief vs kwalitatief ►Koopmotieven en klanttevredenheid ►Zelf doen of uitbesteden?
4. SWOT-analyse HANDIG! 18 positiefnegatief intern extern sterkteszwaktes bedreigingenkansen Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Imago
4. SWOT-analyse EERST INVULLEN 19 positiefnegatief intern extern S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig conversie uit website Z3: Eigenaar is slechte manager B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Product Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online vindbaarheid Uitstraling Imago Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten Toekomst Trends Markt Concurrenten Klanten Potentiële klanten
4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 20 sterkteszwaktes kansen bedreigingen oplossingen
4. SWOT-analyse DAARNA CONFRONTEREN 21 S1: Uniek product S2: Goed opgeleid personeel S3: Strakke huisstijl S4:… S5:…. Z1: Lage naamsbekendheid Z2: Weinig omzet vanuit website Z3: Eigenaar is slechte manager K1: Hoge marktpotentie K2: Internet is goed afzetkanaal K3: Hoge klanttevredenheid B1: Concurrentie zal toenemen B2: Weinig mond- tot-mond reclame B3: Double dip? O1 Klantreferenties op site en in pers 02 …. 03…. 04 Google analytics site verbouwen Originele campagne om naamsbekendheid te verhogen 09 Cursus management 06 Klanten vragen om 2 e graadsnetwerk 07 Investeren in innovatie concept
5. Marketingmix AMBITIES 22 Strategie + marketingmix-middelen om dit probleem op te lossen: …….. Grootste probleem om ambitie te realiseren: …….. (Omzet)ambitie: ……..
5. Marketingmix KOSTEN: WIE NIET STERK IS MOET SLIM ZIJN! 23
5. Marketingmix STARTEN – STOPPEN - DOORGAAN 24 STARTENSTOPPENDOORGAAN Product/concept Organisatie Prijs Ondernemer Personeel Distributie Online Uitstraling
5. Marketingmix TIPS: VERKOOP 25 Maak jaarlijks een top 5 van opdrachtgevers die je wilt binnenhalen. En ga ze volgen!
5. Marketingmix TIPS: KLANTEN (rendabel en leuk) Radicale klantgerichtheid! Betrek ze in je strategie & marketing! Vergeet verloren klanten niet Gouden klant +- (rendabel en niet leuk) Investeren in relatie Zilveren klant -- (niet rendabel en niet leuk) Niet in investeren Zwarte klant
5. Marketingmix TIPS: SOCIAL MEDIA 27 Je merk staat in de etalage. >Individuele klager collectieve klager. > Kansen product (door)ontwikkeling!
5. Marketingmix TIPS: FOLDER, WEBSITE, ELEVATOR PITCH 28 1.Plak je naam en logo eens af. 2.Doe dat ook bij je 3 grootste concurrenten 3.Zijn jullie inwisselbaar??
Marketing voor Starters AFSLUITING ►Nog vragen onbeantwoord? ►Evaluatie ►Presentatie: moniquewassens.nl 29