College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Customer service en planvorming
Distributiebeleid De P van Plaats/distributie in de MM
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Distributiedoelstellingen
Distributiestrategie
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Management en logistiek
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
MARKETINGMIX.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
functies detailhandel
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 5 De bedrijfskolom.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Distributie kengetallen
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Hoofdstuk 12 Distributiebeleid 12.1 Distributie en marketingstrategie 12.2 Distributieanalyse 12.4 Groothandel 12.4 Detailhandel 12.5 E-commerce 12.6.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Voor het besturen van organisaties Bedrijfseconomie College 2 Bedrijfsfoto H3 BE voor besturen ORG t/m 3.4 Opgave. Heezen, H.3: 1 H2 en 3 Wat is een bedrijf?
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Internationale marketing
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 6 Productie.
Inkoop. Inkoopplanning: Voorraadbeheer Hoe en wat en waar inkopen Voor een bepaalde tijd Bestellingen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
3.1 PRODUCTIE.
13 oktober Hoofdstuk 2 Meer over logistiek en groothandel Teamleiders.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Internationale marketing
Goederenstroombeheersing
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Presentatie en marketing
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke bedrijfsprocessen
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Wat doet de groothandel?
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Voorraadbeheer.
Het logistieke proces B
Transcript van de presentatie:

College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette

Principes van Marketing Hoofstuk12

Hoofdstuk 19 Distributiebeleid

Wat is distributie ? ”Hoe krijg ik mijn producten op de meest efficiente en effectieve manier bij de klant” Verkrijgbaarheid : - welk distributiekanaal ? - type en aantal verkooppunten Fysieke distributie: - logistiek - transport © Economie Leer Kracht 2011

Logistiek (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

ketenmanagement Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Van Muiswinkel/ Alderson-effect (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Distributiekanalen in bedrijfskolom (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Gedrag en organisatie distributiekanalen Kanaalconflict: deelnemers distributiekanaal oneens over doelstellingen, taakverdeling of beloning. Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Verticale marketingsystemen

Kanaalontwerpbeslissingen Soorten distributiekanalen –Groothandelaren –Detaillisten –Mate van service –Assortiment –Relatieve prijzen Verband tussen prijsniveau, service en assortiment –Organisatorische opzet –Het aantal tussenhandelaren Intensieve, selectieve en exclusieve distributie Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Factoren voor keuze distributiekanaal (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Distributie-intensiteit = mate van verkrijgbaar product Intensieve distributie (massadistributie): zo veel mogelijk verkooppunten Bijvoorbeeld: Coca cola Selectieve distributie: uitgekozen verkooppunten op basis van locatie, grootte, imago van de zaak, assortiment, expertise van het personeel ed. Bijvoorbeeld: Gucci parfum Exclusieve distributie: een of enkele detaillisten per verzorgingsgebied Bijvoorbeeld: Gucci kleding Verband met soorten goederen? © Economie Leer Kracht 2011

Verband product en distributie (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

© 2008; Pearson, Solomon, Marketing Real Life

Above the line, instore Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Groothandel begrippen Value added logistics (VAL): logistiek met toevoegen van waarde als afstemmen op lokale markt: Bijv: PC’s uit Azie komen in grote getallen Rotterdam binnen en dan wordt er een software opgezet. NL, D, UK, etc. Full-servicegroothandel: groothandel die tal van functies vervult als: transport, financiering, voorraadbeheer. Bijvoorbeeld (service merchandiser/rack jobber): Sorbo Limited-servicegroothandel: biedt beperkte dienstverlening voor relatief lage prijzen. Voorbeelden zijn de: zelfbedieningsgroothandel/ Cash & Carry dropshipper (verzamelaar orders) van/ truck-seller (bloemen op de markt) © Economie Leer Kracht 2011

Groothandel Doel- voortstuwen van producten Functies- verkoop en promotie - koop en assortimentsopbouw - kwantiteitsreductie - transport - opslag - financiering - risico dragen - marktinformatie - management service © Economie Leer Kracht 2011

Retailmix / 6 P’s Operationele / tactische keuzes Product Assortiment en merkenbeleid Plaats Fysieke distributie en vestigingsplaats Promotie Reclame, promoties en winkelaankleding Prijs Prijs- of service- beleid; acties Personeel Bediening en service Presentatie winkelsfeer en -indeling Doelgroep © Economie Leer Kracht 2011

- Inkoopcombinaties (verenigingen): organisaties onafhankelijke detaillisten die conditieverbeteringen willen voor aangesloten leden d.m.v. van bundeling van inkoopvolumes. (Bijv. EP, Da drogist) - Vrijwillig filiaalbedrijf: zelfstandige ondernemers verbinden zich tot afname bij een bepaalde grossier en presenteren zich onder een formule naam. (bijv. Spar) -Franchising: -onafhankelijke ondernemers sluiten aan bij een centrale formulebeheerder (franchisegever). De ondernemer is verplicht zich te houden aan de formule die de franchisegever noodzakelijk acht om het marketingconcept in stand te houden. Samenwerking in de detailhandel: © Economie Leer Kracht 2011

Detailhandelsvormen Winkeltypen:Niet-winkelverkoop:Samenwerkingsverbanden: SpeciaalzaakAmbulante handelInkoopcombinatie BuurtwinkelDirect sellingVrijwillig-filiaalbedrijf SupermarktNetwerkmarketingFranchising DiscounterPostorderbedrijven WarenhuisOnline store (click) Hypermarkt © Economie Leer Kracht 2011

-Supermarkten: (assortiment bestaat uit food- en mindere mate non-food artikelen., >400m2) vooral door one stop shopping -Warenhuizen: breder en groter dan supermarkt, ook kleding etc. >10.000m2 - Speciaalzaken. Smal en diep assortiment. (ruim 60%) - Showrooms: Kijkshop - Discounter: weinig service, lage prijzen. (Aldi) Plaatsgebonden/ gevestigde handel: © Economie Leer Kracht 2011

- Ambulante handel: De markt en huis aan huis verkoop. - Directe verkoop: Tell sell, - Postorderbedrijven: Neckermann, Wehkamp. - Partyselling (networkmarketing) : tupperware - Teleshopping: Opbellen ( verzekeringen.) - Automatenverkoop: vending machines - E-commerce/ online: bol.com Niet plaatsgebonden detailhandel: © Economie Leer Kracht 2011

Winkelformule Doelgroepklant qua inkomen, leeftijd, levensstijl, gezinssituatie etc. Assortimentassortiment - breedte, diepte, vernieuwend, prijsniveau e.d. Positioneringprijs- en serviceniveau tov concurrentie ? Strategische keuze © Economie Leer Kracht 2011

Distributie-kengetallen: Informatie voor ‘fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator SI 4)Omzet-aandeel OA 5)Markt-aandeel MA Verkooppunten Fabrikant ? © Economie Leer Kracht 2011

Numerieke distributie Ongewogen distributie / distributie-spreiding Geeft inzicht in het percentage winkels waar Nokia tv’s te koop is. Aantal verkooppunten met Merk A (Nokia tv’s) Totaal aantal verkooppunten waar productklasse (alle merken tv’s) te koop is x 100 % Voorbeeld: In 500 winkels zijn Nokia tv’s verkrijgbaar. In totaal zijn er winkels waar tv’s verkocht worden. ND = x 100 % = 25 % © Economie Leer Kracht 2011

Gewogen distributie = Markt-bereik De door Nokia geselecteerde winkels nemen 40 % van de totale omzet van tv’s voor hun rekening. Omzet in productklasse (tv’s) bij verkooppunten met Merk A (Nokia tv) Totale omzet productklasse (tv’s) bij alle verkooppunten x 100 % Voorbeeld: De winkels die Nokia tv’s verkopen hebben een omzet in tv’s van 200 miljoen. In totaal maken de winkels die tv’s verkopen een omzet in tv’s van 500 miljoen. GD = x 100 % = 40 %

Selectie-indicator De gemiddelde verkoop van tv’s in Nokia winkels ligt 60 % hoger dan in de rest van de winkels die tv’s verkopen. Gemiddelde omzet in tv’s van Nokia-winkels Gemiddelde omzet in tv’s van alle winkels Voorbeeld: 500 winkels verkopen Nokia tv’s. Totale omzet in tv’s = 200 mln winkels verkopen tv’s. Totale omzet in tv’s = 500 mln. of GD ND SI = 200 milj. / 500 = ,- 500 milj. / = ,- = 1,6of 40 % 25 % > 1 : relatief belangrijke verkooppunten ingeschakeld < 1 : relatief onbelangrijke verkooppunten ingeschakeld

Omzet-aandeel Nokia tv’s nemen 12,5 % van de omzet aan tv’s voor hun rekening. Dit is ‘n relatief belangrijke omzetmaker ! Omzet van Merk A (Nokia tv’s) Omzet van de productklasse (tv’s) bij Nokia winkels x 100 % Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben de Nokia-winkels een omzet in tv’s van 200 miljoen. OA = x 100 % = 12,5 %

Markt-aandeel Geeft aan welk deel van de tv-markt Nokia tv’s heeft veroverd. Afzet / Omzet van Merk A in periode y Afzet / Omzet van de productklasse in periode y x 100 % Voorbeeld: De omzet van Nokia tv’s is 25 miljoen. In totaal hebben alle winkels een omzet in tv’s van 500 miljoen. MA = x 100 % = 5 %

Samenhang kengetallen SI = GD ND of SI x ND = GD MA = (GD x OA) x 100 % 40% 25% = 1,6 x25%=40% = (40% x 12,5%) x 100% = 5% © Economie Leer Kracht 2011

Internationale distributiekanalen Tussen landen grote verschillen: –Meer of minder tussenniveaus / kleinere of grotere mate van concentratie (NL vs DU) –Macht van fabrikanten tegenover macht van detaillisten –Andere verdeling van assortimenten over type detaillisten Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Fysieke distributie Onderdelen: Opslag/ wharehousing: opslaan van producten ook als distributiecentrum Tevens groepage en overslag. Voorraadbeheer: Ruimte, Rente, Risico (3R’s) optimale bestelfrequentie optimale ordergrootte (formule van Camp) Transport: selectie en belading van vervoersmodaliteiten Zelf doen of uitbesteden. verkorten van de levertijden en verhogen van de servicegraad. Just in Time: JIT © Economie Leer Kracht 2011

Kanaaltrends –Nieuwe detailhandelsvormen en steeds kortere detailhandelslevenscycli –De groei van detailhandels zonder winkel –Branchevervaging –De opkomst van megadetaillisten –Het toenemend belang van detailhandelstechnologie –Mondiale uitbreiding van detaillisten –Hybride vormen: Groothandelaren zetten detailhandelsactiviteiten op Detailhandels gaan groothandelsfuncties verrichten Principes van marketing – Hoofdstuk 19

Kosten Gemiddelde Opbouw verkoopprijs (1993): Fabricagekosten48 Marketingkosten27 Fysieke distributiekosten21 Winst 4 Verkoopprijs100 Fysieke distributiekosten: 44% investering in voorraden 16% magazijn en material handling 9% intern transport 8% administratie en overhead 23% transportkosten © Noordhoff, uit Leeflang