Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC 05-06-2012. Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Advertisements

Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Methodisch begeleiden
OV-chipkaart stand van zaken
Dagopleiding Marketing.. Dagopleiding CVO –HIK Waarom het HIK iets voor jou is: –Attest/diploma Hoger onderwijs – kennis –Doorgroeimogelijkheden –Projectwerk.
GOBIKE Geïntegreerde vervoer & service verlener. TREND Blijvende groei behoefte mobiliteit Duurzame mobiliteit Effectiever gebruik vervoermiddelen.
Geachte heer Vast Goed, Als inwoner van Voerendaal valt mij op dat het oude stationsgebouw al een hele tijd leeg staat. Eerder was er een reisbureau in.
Concept programma: naar een toekomstvast OV
Welkom!.
Infodagen: Toekomst AgendaWeb Kristof Brams 20-29/10/2010 VERA Autonoom Provinciebedrijf.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Informatie-avond accommodaties 28 juni Programma Het doorlopen traject tot op heden Toelichting visie Dynamiek Toelichting Stichting Brouwershuis.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Dia 1 Informatievergadering heraanleg Nieuwevaart & Gasmeterlaan Heraanleg Nieuwevaart & Gasmeterlaan 7 mei 2013.
Mierlo - Helmond (spits)
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Nelleke Flick Directeur
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
 Studie Bdo / Uptr :  5900 ondernemingen (toestand op )  Resultaten  13% van de tr ond. met neg. eigen vermogen ;  29% van de tr ond. met.
Pemprl.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet op het zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Informatieavond Blauwe zone Winkelcentrum Parijsch.
Verzekering vrijwilligers Verzekering vrijwilligerswerk.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Participatiewet: Wat betekent het voor de inkomenspositie van mensen? Evelien Meester.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Reconstructie Energieweg Bewonersavond: 14 februari 2012 Door: Hendrik-Jan Punt (Heijmans)
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
DE REISKOFFER: Alternatief voor doelgroepenvervoer
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Voor Elkaar Pas Zelfstandig reizen als alternatief voor besloten vervoer Maart 2017 – actualiteitenseminar leerlingenvervoer Check titel.
Vandaag Asha Eijkelhof
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
België.
Welzijnsregio Noord-Limburg
Bouwen aan de toekomst II
Vraag naar de versterking van de verbinding Meerhout - Mol
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
TECHNISCHE FICHE : De schaal berekenen.
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
De collega’s heten u van harte
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Tankslag Leopoldsburg
Tariefstelling Wmo 2019.
Les 3: Rekenen met tabellen 1 Les 4: Rekenen met tabellen 2
Limburgs doelgroepenvervoer
Noord-Zuidlijn en Openbaar Vervoer
Helpt basisbereikbaarheid vervoersarmoede de wereld uit?
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Snellijnen 68, 178, 179 Beperkte OVC

Beperkte OVC snellijnen Dia 2 Inhoudsopgave Statuut vergadering Betrokken lijnen Omschrijving voorstel maatregel Achtergrond & Motivering Data: Kosten snellijnen Kostendekkingsgraad Scenario’s tarieven Bezettingscijfers Samenvatting Alternatieven Communicatie & Informatie

Statuut vergadering –Informatie geven –Opmerkingen/suggesties noteren –Verdere afspraken Beperkte OVC snellijnen Dia 3 van …

Beperkte OVC snellijnen Dia 4 Betrokken lijnen Lijn 68: Bocholt – Houthalen – Antwerpen –Functioneel aanbod naar en van Antwerpen –Weekdagen ‘s morgens: 2 ritten vanuit Bocholt (halte Brouwerij) 1 rit vanuit Olen (halte Dorp). ’s avonds: 2 ritten in de tegengestelde richting tussen ‘Antwerpen Tunnelplaats’ en ‘Bocholt Brouwerij’. –Vrijdag extra aanbod: 2 ritten tussen ‘Houthalen Park & Ride’ en ‘Bocholt Brouwerij’. In ‘Houthalen Park & Ride’ kunnen reizigers van lijn 178 vanuit Brussel en Leuven overstappen op lijn rit tussen ‘Houthalen Park & Ride’ en ‘Hechtel Welsh Guard –Zondag ‘s avonds: 3 ritten tussen ‘Bocholt Brouwerij’ en ‘Houthalen Park & Ride’.

Beperkte OVC snellijnen Dia 5 Betrokken lijnen Lijn 178: Maaseik – Houthalen – Leuven – Brussel −Functioneel aanbod naar en van Leuven & Brussel −Gericht op o.a. VRT (Schaarbeek), NAVO (Evere) en Tractebel (Sint-Lambrechts Woluwe) –Weekdagen ‘s morgens: 4 ritten vanuit Maaseik 1 rit vanuit ‘Houthalen Park & Ride’ 1 rit vanuit Lanaken ’s avonds: 5 ritten in de tegengestelde richting met eindbestemming Maaseik en 1 rit rijdt vanaf Maasmechelen tot Lanaken –Vrijdag extra aanbod: 12 ritten vanuit Brussel en Leuven (6 tot Maaseik, andere beperkt tot ‘Houthalen P&R’ met overstapmogelijkheid op L68 –Zondag ‘s avonds: 5 ritten tussen Maaseik en Leuven en/of Brussel 1 rit tussen Lanaken en Leuven en/of Brussel 5 ritten die te Houthalen Park & Ride de mogelijkheid geven aan de reizigers van lijn 68 om over te stappen op lijn 178

Beperkte OVC snellijnen Dia 6 Betrokken lijnen Lijn 179: Brussel – Leuven – Beringen – Leopoldsburg – Hamont −Functioneel aanbod naar en van Leuven & Brussel −Uitsluitend studentenvervoer –Weekdagen:/ –Vrijdag: 1 rit vanuit Brussel VUB en Hamont Kerk –Zondag ‘s avonds: 1 rit vanuit Hamont 1 rit vanuit Leopoldsburg

Beperkte OVC snellijnen Dia 7 Omschrijving voorstel maatregel Stopzetting 3 snellijnen, L68, L178, L179 Aanpassing net in functie van alternatieven: IInleggen functionele L78 Maaseik-Diest Voorstel eventuele startdatum: 1 augustus 2012

Achtergrond en Motivering Betrokken snelbussen ingevoerd omdat het OV-aanbod vanuit Limburg (trein en bus) zeer slecht was Laatste jaren verbetering OV-net Toekomst = Knooppuntenvisie Kostendekkingsgraad veel te laag Lange afstandsvervoer is niet opdracht van De Lijn: tariefconcurrentie De Lijn - NMBS Alternatieven Noodzakelijke maatregel om totale besparingsdoelstelling De Lijn Limburg te kunnen halen Beperkte OVC snellijnen Dia 8

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 9 Kosten snellijnen (o.b.v. gegevens 2011) :  Voor elke beladen rit ook een ledige verplaatsing (chauffeurskost)  Zeer lange trajecten  Uitvoering door exploitanten ~ herziening contracten kost woon-werkkost woon-schooltotale kost 68 Bocholt - Houthalen - Antwerpen , , , Maaseik - houthalen - Leuven - Brussel , , , Brussel - Leuven - Leopoldsburg - Hamont ,76 Totaal , , ,25

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 10 Kostendekkingsgraad (o.b.v. gegevens 2010)  De kostendekkingsgraad is de verhouding kosten ten opzichte van inkomsten; de mate waarin de kosten gedekt worden door de eigen inkomsten –lijn 68: 6% –lijn 178: 7,5%, –lijn 179: 14,99% –Totaal: 7,19%

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 11 Scenario’s tarieven Deze oefening werd gemaakt voor woon-werk ritten, uitgezonderd studentenritten Veronderstelling: alle reizigers hebben een jaarabonnement Gemiddelde afstand traject = 76 km Kostendekkingsgraad uitgedrukt in totaal, voor de 3 lijnen samen  Scenario 1: (eventueel) Snelbustarief DL o Jaarabonnement = 360 euro o KD = 13%  Scenario 2: Tarief NMBS, deel werknemer (patronale bijdrage=1317) o Jaarabonnement = 471 euro o KD = 16%  Scenario 3: Integraal NMBS tarief (website NMBS) o Jaarabonnement = 1788 euro o KD = 53%

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 12 Bezettingscijfers  Gemiddelde bezetting, tellingen ritniveau najaar 2009: L68: 42 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk) L178: 34 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk) L179: 39 reizigers/rit in het weekend (enkel studenten)  Gemiddelde bezetting, tellingen halteniveau voorjaar 2012: L68: 50 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk, enkel terugritten) L178: 24 reizigers/rit in de week (enkel woon-werk, enkel terugritten) L179: /

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 13 Aantal afstappers per gemeente en per lijn: 9 reizigers stappen te Houthalen-Helchteren over op L68 Stad/GemeenteLijn # Afstappers woon-werkverkeer Antwerpen680 Beringen688 Bocholt685 Bree688 Brussel1780 Dilsen-Stokkem17816 Genk1785 Halen1784 Hechtel-Eksel681 Heusden-Zolder683 Houthalen-Helchteren Laakdal6815 Lanaken1780 Leuven17814 Lummen17844 Maaseik1782 Maasmechelen17821 Meeuwen-Gruitrode680 Olen6839 Peer682

Data Beperkte OVC snellijnen Dia 14 Samenvattend:  De snellijnen hebben behoorlijke bezettingscijfers  Niet elke gemeente (even)veel afstappers  Totale kostendekkingsgraad (woon-werk) blijft zeer laag, zelfs bij significante verhoging tarief  Toepassen jaartarief NMBS (1788 euro/jaar) brengt totale kostendekkingsgraad (woon-werk) naar 53%

Beperkte OVC snellijnen Dia 15 Alternatief aanbod Fase 1: voorbereidend onderzoek  Per lijn en per halte in kaart gebracht wat het alternatief zou kunnen zijn  Meerdere alternatieven zijn mogelijk, afhankelijk van specifieke herkomst en bestemming  Principe = bus-trein combinaties  reguliere lijnen brengen reizigers naar stations van Geel, Genk of Hasselt

Beperkte OVC snellijnen Dia 16 Alternatief aanbod Fase 2: alternatieven op maat  Reizigers worden gestimuleerd om gedetailleerde herkomst- bestemmingsinformatie door te geven  Invulformulier beschikbaar via website De Lijn, Lokale Overheden, op telefonisch verzoek, etc.  64 individuele aanvragen ontvangen: o 5 studenten o 59 woon-werk verplaatsingen: –20 reizigers die afstappen in de nabije omgeving van de NAVO –13 reizigers die naar Antwerpen moeten –2 reizigers die op de VRT werken –10 reizigers die afstappen te Heverlee Celestijnenlaan (wetenschapspark) –6 reizigers die afstappen aan de KBC te Leuven –8 reizigers die andere bestemmingen hebben

Beperkte OVC snellijnen Dia 17 Alternatief aanbod Fase 2: alternatieven op maat  Alternatief bekeken in functie van reistijd en aankomsttijd  Normen, van toepassing op woon-werkvervoer: o Totale extra reisduur mag niet langer zijn dan 30 minuten o Aankomstuur mag niet meer dan 30 minuten afwijken van het huidige aankomstuur  Aanpassing net door inleg snellijn 78 Maaseik-Diest: o Rit 1001(voor aanvoer naar Brussel met trein vanuit Diest) o Rit 3 (voor aanvoer naar Leuven met trein vanuit Diest) o 2 afvoerritten ‘s avonds vanuit Diest naar Maaseik  Alternatief voor bijna iedereen

Beperkte OVC snellijnen Dia 18 Alternatief aanbod Fase 3: verdere nazorg  Nieuwe aanvragen van reizigers blijven nauwkeurig opgevolgd worden  Reisadvies op maat van individuele klanten blijven verstrekken  Verdere, noodzakelijke bijsturingen aan het huidig net om goede aansluitingen op trein mogelijk te maken

Beperkte OVC snellijnen Dia 19 Communicatie & Informatie Informeren gemeentes  brief   Telefonisch  aanleveren tekst gemeentelijke website/infoblad Algemene communicatie Informeren klanten  persoonlijke mail/brief aan betrokken, gekende busgebruikers  mail aan betrokken bedrijven (VRT, Nato, VUB, …)  mogelijkheid reisadvies op maat  affichage snelbusvoertuigen 'aankondiging & aanbod reisadvies’  De LijnInfo & klantendienst De Lijn  affichage haltes Ondersteuning

–Vragen? –Suggesties? –Vervolg vergadering 27 juni Beperkte OVC snellijnen Dia 20 van …

Beperkte OVC snellijnen Dia 21 Bedankt voor uw aandacht