De 19e eeuwse Romantische Salons 1770-1806. Inhoud I. Sociale situatie II. Invloed van Parijs op Berlijn III. Voorlopers Duitse Salons IV. Karakter Joodse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
Advertisements

Samenleving en cultuur
Napoleon Bonaparte
Het koffyhuis In de 18de eeuw.
Jongeren willen een eigen leven
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
Uit de Franse revolutie Gemaakt door Miranda en Jip
Anne frank.
Meer Moderne kunstenaars
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Sigismund Schlomo Freud.. Hij was van Joodse afkomst en daarom werd hij gedwongen Oostenrijk-Hongarije te verlaten en naar het Verenigd Koninkrijk te.
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Tijd van Pruiken en Revoluties
Historisch overzicht Nederland
Waarom ontstond de Eerste Wereldoorlog?
Les 1 De wereld staat in brand
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Nederlandse literatuur
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
DE CLANDESTIENE ZWARTE CHIRURG
Koning Albert II.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Jean-Paul Sartre.
Claire van Gulik Amber de Haan
De Romeinen en het christendom
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Oorzaken WO I
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Alexander, Napoleon en Joséphine
Alexander, Napoleon en Joséphine
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Alexander, Napoleon en Joséphine
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
De liberale revolutie in 1848
Abraham, volgend jaar rond deze tijd zal Ik bij jou terugkomen en dan zal Sara, je vrouw, een zoon hebben. Op een dag kwamen drie onbekende mannen op bezoek.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Van polis tot keizerrijk
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
Context 2: Duitsland Les 1 –
Politieke situatie Europa rond 1800
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Revoluties in Europa.
Wat weet jij van hoeden en pruiken? De grote Quizzzz.
Weimar culturele hoofdstad van Europa Waarom? Weimar Residentie Groothertogdom Sachsen-Weimar und Eisenach.
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Historische overzicht Bataafse Revolutie
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
De tijd van burgers en stoommachines H10 Politieke strijd en emancipatie Vroegmoderne tijd 19 e eeuw Paragraaf 10.1 ‘Conservatisme en liberalisme’
De tijd van de pruiken en de revoluties
Democratie in Nederland
Nederlandse literatuur
Stedelijke cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Pruiken en revoluties 4.4 Revolutie in Nederland
HOOFDSTUK 1 NEDERLAND VAN 1848 TOT 1914
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Transcript van de presentatie:

De 19e eeuwse Romantische Salons

Inhoud I. Sociale situatie II. Invloed van Parijs op Berlijn III. Voorlopers Duitse Salons IV. Karakter Joodse Salons in Berlijn V. Joodse Salonnières in Berlijn VI. Salon van Henriette Herz Rahel Varnhagen, Dorothea Veit- Schlegel

Sociale situatie 6 stoelen tussen burgers en Adel Burgers mochten alleen kijken naar eten Adel en burgers mochten niet met elkaar dansen Mannen en vrouwen apart Rijke joden rechteloos of ‘schutzjude’

Invloed van Parijs op Berlijn Parijs en Franse cultuur was voorbeeld voor Frederick de Grote Veel gevluchte Hugenoten in Berlijn Bezoek van ‘salonkeizerinnnen’ Madame de Genlis en Madame de Staël (publicatie: De Allemagne)

Voorlopers Salons Mannelijke, intellectuele verenigingen met statuten en ballotage literaire ‘teetafels’ en burgelijke Salon b.v schrijfster Johanna Schopenhauer ‘Musenhof’ in Weimar (Anna Amalia) Familie van Humboldt nodigde Joodse en Franse gasten uit. Boekhandelaar Nicolai organiseerde elke week wetenschappelijke bijeenkomsten op uitnodiging

‘Esthetische tee-middagen’ van Joodse rijke dames David Friedländer ontving verlichte Joden en Niet-Joden Rahel Levins vader Markus ontving zijn patienten: burgers, Fransen, acteurs en adel, die hij deels geld leende Filosoof Moses Mendelssohn had aanzien dus gemengde gasten en eigen dochters!

Joodse ‘Salons’ in Berlijn Semi-openbare cultuur : Open Huis, informeel, zonder uitnodiging burgers en adel mengden zich, maar minder adelijk van stijl dan Parijse salons Droeg tijdelijk bij aan emancipatie joden

Briefen waren neerslag conversaties, werden gepubliceerd of aan derden doorgegegeven Geen censuur op brieven Veel Salonnières waren roman- auteurs

15 salons van Joodse dames 100 personen bezochten Salons tussen daarvan vrouwen 11 daarvan Salonnières, 20 gasten 20 daarvan joden 8 mannen, 12 vrouwen 9 van de 12 Salonnières Joods 30 daarvan van Adel 30 burgelijke 22 Mannen 8 vrouwen Burgers waren professor, ambtenaar, koopman of landeigenaar GASTEN

Thema’s Waarheid, zijn, ziel doorgronden, gevoelens analyseren Literatuur en theater maatschappij-kritisch, aanhangers Verlichting, begin Franse Revolutie Idealen: ‘Bildung’ en tolerantie

Joodse Salonnières- Rijk, rechteloos, romantisch, rebels Gecultiveerde jonge dochters van rijke, rechtloze Joden Rijke Joden ontvingen burgers en adel “leerden” bij literaire avonden van zijdehandelaar en verlichte, religieuze filosoof Moses Mendelssohn emancipeerden zich van familie en jodendom

Berlijnse Joodse Salons Fanny en Cäcelie Itzig Sara Itzig Levi Philippine Cohen Sara en Marianne Myer Rebecca Friedländer Amalia Beer: muzikale Salons

Berlijnse Salons Enige niet Joodse adelijke : Herzogin von Kurland Enige mannen: Andreas Reimer Veitel Ephrahim

Henriette Herz

Echtgenoot Dr. Markus Herz gaf filosofie lezingen en natuurkundige experimenten gasten: zijn patiënten (burger en adel) vrouwen mochten niet deelnemen aan converstatie Henriette: literaire salons met gasten: Wilhelm von Humboldt, Prins Louis-Ferdinand, dichters en kunstenaars.

Ze sprak 9 talen Gaf Hebreeuwse les aan Wilhelm van Humboldt (oprichter Berijnse universiteit) Luisterde en inspireerde Romantisch vriendschapsideaal: “sittlichen und geistigen Heranbildung.”

Schreef memoires Na de dood van haar man had ze niet meer genoeg geld om dit in oude stijl voort te zetten.

Rahel Varnhagen Haar Rijke vader Ontving gasten Ze leidde zichzelf op Leerde Via Josephine Von Pachta Zweedse Diplomaat Brinkmann in in een kuuroord kennen. Hij haalde vrienden over om haar Salon te bezoeken

Salon op zolder, Jägerstrasse Na zelfstudie en theater onving ze gasten om te diskussiëren Haar salon was de eerste van een ongetrouwde vrouw Burgelijke gezelligheid tee geserveerd door oude dienstmeid, die meepraatte!

Gasten: zeer gemengd, adelijk en burgelijk: Prins Louis-Ferdinand van Preussen en minnares, Henriette Herz,Wilhelm von Humboldt, filosofen, schrijvers, Dorothea Mendelssohn. Republiek van de vrije geest: Franse Verlichtingsidealen en cultus romantische vriendschap, onafhankelijke vrouwbeeld Einde: 1806 intocht Napoleon, beginnend nationalisme en anti- semitisme, anti-Franse gevoelens

Tweede Salon 1819 Rahel en haar man Varnhagen in Französische Strasse Gasten: Kunstenaars en denkers zoals Bettina von Arnim, Ranke, Hegel, Heinrich Heine Politieke Discussie, Goethecultus. Muziek :Beethoven, Schumann, nieuwe componisten zoals Fanny en Felix Mendelssohn, Rossini, Von Weber, Paganini

Hield zich niet aan regels voor joodse vrouwen, leed onder joodse afkomst. “ sie hat die alte Zeit (..) begraben und für die neue Hebammendineste geleistet” (Heine) Stimuleerde kritische conversatie en dieper nadenken, zoektocht naar waarheid Schreef brieven, voortzetting conversaties in de salon. Idool: Mme de Sévigné

Dorothea Veit-Schlegel Dochter van Moses Menselssohn Berlijn: Literaire salon: Herzensbildung Tugendbund: vriendschap tussen mannen en vrouwen, burgers en adel, jood en niet-jood Scheidde, woonde samen met Schlegel, converteerde tot protestantisme, toen Katholicisme

In Jena: samen met broers Schlegel, schoonzus Caroline en dichter Novalis In Rome: Europese salon samen met Henriette Herz : clerici, schilders, diplomaten

Redigeerde en werd zeer gewaardeerd door mannelijke auteurs Publiceerde romans (anoniem) Onder haar naam: Florentin en zeer subjectieve memoires

Niet politiek, Joodse, sociale en vrouwelijke emancipatie nieuw Zelf gekozen (sociaal gemengd) milieu Loskomen van Joodse Milieu: veel Salonnières bekeerden zich Effect Salons

Culturele Invloed Briefcultuur(correspondentie, briefroman) was schriftelijke equivalent van conversaties emotionele ontboezemingen en zielsonderzoek had neerslag in romantische literatuur.

Vragen voor publiek Kunnen volgens u in onze tijd minderheden centrum worden van een nieuwe cultuur? Willen vrouwen ook nu nog luisteraar en stimulatoren van gesprekken zijn? Vind u het persoonlijke gesprek in een groep nog relevant in onze tijd? Waarom wel of niet?