I Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Samenwerkend ontwikkelen/leren en begeleiden Blended Leren, Liemers College Intro Animatie (9,5 sec) 1.
Robin Groenbos Trainer / Consultant Three Ships Handen uit de mouwen met Action Learning.
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
InterACTIEF leren in het voortgezet onderwijs: VAL
De moeilijkste afstand die afgelegd moet worden is die tussen de oren!
Ontwerpprojecten In de praktijk
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Het T-pack model en de iPad
Het geven van een workshop
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
Marketing Werkgroep 6.
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Titelpagina.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
Portfolio
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Workshop “Beoordelen”
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Return to Sender.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.

LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Kwaliteit leerbedrijven
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
De beoordeling van scripties en werkstukken
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Feedback Reinier Geurts.
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

i Studiesucces door Virtual Action Learning Conferentie studiesucces Haagse Hogeschool Rens van den Berg & Linda de Bruin 14 december 2012

Doel Na afloop van deze workshop: … weet u in grote lijnen hoe het leerproces, het onderwijsproces en het beoordelingsproces zijn georganiseerd in VAL …kent u de 11 VAL-stappen en heeft u een idee hoe de VAL didactiek het studiesucces van de uw studenten kan verhogen … heeft u een indruk van de mogelijkheden binnen de Virtual Learning Community (VLC) 2

VAL = Virtual Action Learning VLC = Virtual Learning Community

Informatieverwerking, ICT, sociale media Sociaal constructivistisch Opleiding bepaalt wat een student waarom, hoe en wanneer leert Opleiding bepaalt wat een student waarom leert, en de cursist bepaalt hoe en wanneer hij leert? Instructivistisch VAL didactiek

Een persoonlijke leerinterface… Kleurrijke informatie

Drie Processen 6 Traditioneel Virtual Action Learning Tijd

Werkcollege Tentamen Hoorcollege Zelfstudie Student wordt passieverDocent wordt actiever Traditioneel onderwijsmodel 7

Bijeenkomst n.a.v. Leervragen Bewijs- materiaal aantonen Feedback geven/ Leervragen stellen Product maken/ informatie selecteren Student is actief vanaf startVraaggestuurd opleiden Virtual Action Learning 8

Student is verantwoordelijk voor het leerproces Samenlerend produceren Het doel staat vast Het speelveld ligt open… 9

Mijn competentie ontwikkeling De student: Heeft de bewijslast Verzamelt bewijsmateriaal vanaf de start Toont zijn competentie ontwikkeling aan De opleider valideert vanaf de start: producten feedback Hij beoordeelt het bewijsmateriaal De opleider valideert vanaf de start: producten feedback Hij beoordeelt het bewijsmateriaal 10

Opleider faciliteert het leerproces van de student Assessor/ Ontwerper Valideren van feedback en leerproducten Ontwerpen leerarrangementen & Assessmentdag Beoordelings- & Reflectiegesprek Trainer/ Coach Modereren: - monitoren - stimuleren Organiseert bijeenkomsten Individuele coaching 11

Oefening: VAL op de grond Productieronde - Leg de VAL stappen in de juiste volgorde - Noteer Leervragen/ bedenkingen op de groene memo’s 2. Feedbackronde - Geef de anderen feedback op de volgorde (gele memo’s) - Beantwoord eventueel leervragen 3. Verbeterronde - Verbeter je eigen volgorde op basis van de feedback die je gekregen hebt 4. Best practising - Plak je stickers op de twee beste producten 5. Editorial Review - De trainer valideert het product en de feedback

Flexibel in te vullen Student stapt in, waar en wanneer hij wil leercyclus

Virtual Learning Community 14

Doelen bereikt? … weet u in grote lijnen hoe het leerproces, het onderwijsproces en het beoordelingsproces zijn georganiseerd in VAL? …kent u de 11 VAL-stappen en heeft u een idee hoe de VAL didactiek het studiesucces van de uw studenten kan verhogen? … heeft u een indruk van de mogelijkheden binnen de Virtual Learning Community (VLC)? 15

Citowoz bv Stadionstraat NG Breda +31 (0) Hoe kunt u met ons in contact komen?