©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. RAI Community Technische Implementatie Rob Bakkers 15-02-2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Wegwijs op het platform. ALGEMENE INSTRUCTIES EN MENU • Via de rood gemarkeerde teksten kunt u verdere keuzes maken • Kies één van onderstaande onderwerpen.
Informatie en gebruikershandleiding versie 3.0 Mei 2010 Arthur Kleijn
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
De website van KBO-brabant
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Profiel- en privacy-instellingen bijwerken j en druk daarna op F5 of klik op Diavoorstelling > Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk.
Toegang en identiteitsmanagement
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Labnet & PTSchemes : Installatie van de toepassingen
Metadata proces april 2009 train de trainers. Waar in het werkproces metadata Binnen de organisatie zal afgesproken moeten worden van welke data er metadata.
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Invullen e-profiel Ga naar
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Mailoplossingen voor het onderwijs
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Informatie en gebruikershandleiding versie 2 April 2009 Arthur Kleijn
Woensdag 24 juni 2009 Web 2.0 en Technologie Bram de Kruijff.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Handleiding Cency.nl Versie april De openingspagina toont foto’s van mogelijke voornemens.
Google Apps Implementatieproject binnen het team Toerisme ROC Aventus.
Belgacom Bizmail ONEway voor Leveranciers
Technische Architectuur
WapliX CRM New generations of applications. Wat is WapliX CRM?  Contact Information Management Organisaties, contactpersonen en projecten worden beheerd.
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
Reportmanager Eenvoudig en snel inzicht in hoge verbruikskosten
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Signaleren in de Verwijsindex. 1.Inloggen 2.Signaleren 3.Signaleren, er ontstaat een match 4.Signaal wijzigen vanuit overzicht 5.Overzicht matches 6.Eigen.
Update Implementatie en beheer
In vogelvlucht het wedstrijdformulier
Sales Tips.
Facet Aan de slag met Facet.
Iedereen gebruikt social media.
?.
WapliX Webdatabases New generations of applications.
Kennisnet – Copacabana Van Dienst naar Service.
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
wordPress  Het meest flexibele CMS CMS= Content Management System.
Uw website beheren was nog nooit zo makkelijk... In het menu vindt u alle opties waarmee u uw site volledig kunt beheren.
Agenda-slide. Starten met het Figlo Platform Figlo Manager instellingen.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
Training: Inloggen en Zoeken
Training: Inloggen en Zoeken
Webinar voor ambassadeurs
Het eHealth-platform ICT InfoDay 2 maart 2011
IWIO – Blok/Toets evaluatie
Training: Inloggen en Zoeken
Leerdoelen 2017 Een FEWS upgrade ( ) + configuratie update is doorgevoerd in de zomermaanden. In de oefening gaan we uit van de configuratie zoals.
Implementatie ECK Jorrit Janszen
VeiligheidsRegioTwente
Versturen van data naar meerdere mensen
Schoolwebsite, meer dan een visitekaartje?!
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
ClupApp van HTV Berg & Dal
Het aanpassen van Microsoft SharePoint Onlinewebsite
Handleiding NODR Schade App
Handleiding Prodas-app
EDSO Software Digitale KCEGids EDSO Software.
Transcript van de presentatie:

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. RAI Community Technische Implementatie Rob Bakkers

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Voor het project Community MVP voor RAI Amsterdam zijn er een aantal vraagstukken rondom de technische implementatie. Dit document bespreekt de drie belangrijkste technische vraagstukken en geeft daarbij opties en voorstellen voor de oplossingen. De drie belangrijkste vraagstukken zijn: -Hoe worden de drie websites geïntegreerd zodat dit een logisch geheel vormt voor de eindgebruiker. Het gaat hierbij om de 2bMore (my.greentech.nl), Sitecore (greentech.nl) en Telligent websites. -Hoe gaan we om met profiel informatie in de twee MijnRAI en Telligent systemen. -Hoe richten we de Single Sign-on omgeving in voor de websites. Technische implementatie vraagstukken

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. 3 Website Integratie

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. De huidige greentech.nl en de my.greentech.nl websites zijn twee losstaande websites. Greentech.nl is geïmplementeerd op een Sitecore platform en my.greentech.nl draait op het platform van 2bMore. Het nieuwe community platform op basis van Telligent moet met beide sites worden geïntegreerd. Om de integratie succesvol uit te voeren, moet een gebruiker zo min mogelijk merken van deze driesplitsing. Ook zal een gebruiker zo min mogelijk moeten switchen tussen deze drie websites. Website Integratie – de uitdaging

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. De volgende rolverdeling wordt gehanteerd voor de drie verschillende platformen. Integratie - rolverdeling MijnRAISitecore Profiel Login* Telligent Amsterdam Innovation Community New content News Distributors Products & Services *Meer info rondom SSO in latere slides

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. forward de gebruikers naar  op Telligent platform  op Telligent platform  Sitecore  Sitecore  Sitecore  MijnRAI platform  Sitecore  Sitecore Website Integratie - URLs

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. 7 Community Profiles

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. De huidige my.greentech.nl omgeving draait op het data platform van 2bMore. In deze omgeving kan een gebruiker zijn of haar profile aanpassen en deze aanpassing werkt dan meteen door op alle websites van RAI Amsterdam. De Telligent community omgeving zal ook een eigen profiel in de database bijhouden. Vanuit gebruikers perspectief is het niet wenselijk dat beide profielen los van elkaar beheerd worden. Community Profiles – de uitdaging

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Optie 1: Profiel wijzigingen worden altijd doorgevoerd in de my.greentech.nl omgeving (primaire dataset). De wijzigingen worden via een pushbericht ook doorgestuurd naar de Telligent omgeving en daar direct verwerkt. Optie 2: Profiel informatie wordt niet opgeslagen in Telligent, maar alleen getoond op basis van de informatie in het MijnRAI systeem. Optie 3: Synchronisatie processen die de data na een vast tijdsinterval updaten Optie 4: Telligent wordt leidend in het verwerken van de profiel data. Een gebruiker voert alle wijzigingen door in het Telligent platform en de data wordt ook verstuurd naar het 2bMore platform. De my.greentech.nl profiel pagina wordt alleen nog gebruikt voor het wijzigen van de favorieten van een gebruiker. Community Profiles – de opties

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Community Profiles – voor- en nadelen van de opties OptieVoordelenNadelen Optie 1 – Informatie push-Wijzigingen worden snel verwerkt-Data duplicatie in Telligent platform -Indien er geen connectie mogelijk is met het Telligent platform kan een gebruiker het profiel niet wijzigen of er ontstaat een verschil in data tussen beide systemen. -Effort in bouw aan de kant van 2bMore. Optie 2 – Front-end integratie-Geen data duplicatie in het Telligent platform. -Bestaande koppelingen op het 2bMore platform worden hergebruikt. -Gebruiker switched minder van website url. -Bepaalde functionaliteit van Telligent gaat uit van data in de Telligent database. Zo zal bijvoorbeeld de zoekfunctionaliteit worden beperkt wanneer de data zich niet in de database bevind. -Extra front-end calls naar extern systeem vanuit Telligent. Kans dat de UI wat minder snel zichtbaar is. Optie 3 – Data synchronisatie-Kans op verschil tussen beide systemen is klein. -Data duplicatie in Telligent platform -Data heeft tijd nodig om te synchroniseren, afhankelijk van de duur van een synchronisatie en de interval duur. -Meer werk om te implementeren -Niet realtime Optie 4 – Telligent leidend-Standaard functionaliteit blijft werkzaam in het Telligent platform (bv zoeken). -Gebruiker voert belangrijkste wijzigingen door op een enkele plek. -Extra ontwikkeling voor het pushen van data naar 2bMore vanuit het Telligent platform. -Wijzigingen die door gebruikers ingevoegd worden in de MijnRAI omgeving vloeien terug naar de Telligent database. De impact hiervan wordt door RAI als minimaal bestempeld.

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Op basis van de gesprekken tussen 2bMore, Avanade en RAI, adviseren 2bMore en Avanade om te gaan voor optie 4 voor de MVP. De data zal als volgt door de verschillende systemen heen gaan. Community Profiles – Advies Profiel wijziging Telligent Front-end Telligent DB2bMore DB 2bMore WebAPI Telligent WebAPI

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. 12 Single Sign-on

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Op het nieuwe community platform worden gebruikers geacht om ingelogd te zijn voor de meeste van de functionaliteit. Vanuit RAI is er binnen het MijnRAI platform al een login functionaliteit beschikbaar. Het nieuwe community platform moet aan sluiten op deze bestaande inlog functionaliteit zodat er een eenduidige manier van inloggen ontstaat. Om Single Sign-on te implementeren hebben we de volgende opties: -Optie 1: Domein cookies -Optie 2: Implementatie op basis van OAuth -Optie 3: Implementatie in Telligent op basis van web service en social connectors. Single Sign-on – de uitdaging

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Optie 1: Authenticatie op basis van my.greentech.nl en het gebruik van cookies. Een gebruiker wordt bij het verzoek tot inloggen doorgestuurd naar my.greentech.nl en logt daar in. Wanneer deze is ingelogd, wordt de gebruiker doorgestuurd naar waar deze oorspronkelijk vandaan kwam. De Telligent site leest de cookies uit en ziet dat deze gebruiker succesvol is ingelogd. Profiel wordt uitgelezen en indien nog niet beschikbaar, aangemaakt in database. Optie 2: Implementatie op basis van Oauth. Het platform van 2bMore wordt aangepast zodat dit het Oauth protocol ondersteund. Het Telligent implementeert een Oauth client. Optie 3: Op het Telligent worden de social connectors die het standaard ondersteunt geconfigureerd met de standaard RAI instellingen. Voor de standaard inlog op basis van adres en wachtwoord, wordt een implementatie gebouwd op basis van de webservice die 2bMore beschikbaar stelt. Na inloggen plaatst Telligent het login- cookie. Single Sign-on – de opties

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Single Sign-on – voor- en nadelen van de opties OptieVoordelenNadelen Optie 1 – Cookies-Weinig aanpassingen om dit scenario te implementeren -Gebruiker krijgt meerdere doorverwijzingen naar andere websites. Zo zal deze vanaf community.greentech.nl bij inloggen naar my.greentech.nl gaan, vervolgens vanuit daar mogelijk naar een externe authenticatie provider als facebook of LinkedIn. -Implementatie tijd vereist voor 2bMore voor het implementeren van extra doorstuur mogelijkheden. Optie 2 – OAuth-Standaard Oauth implementatie protocol-Veel inspanning vereist voor deze implementatie. -Gebruiker wordt meerdere keren doorgestuurd naar verschillende authenticatie providers (eerst my.greentech.nl en daarna eventueel naar de social connectors). Optie 3 – web service & social connector -Gebruiker wordt niet doorgestuurd naar my.greentech.nl en zal direct ik kunnen loggen op de website. -Telligent heeft standaard implementatie voor het inloggen met de social connectors. Eenvoudige configuratie om dit werkend te krijgen in het platform. -Extra inspanning voor het bouwen van de login voor het Telligent platform op basis van en wachtwoord via de webservice van 2bMore.

©2016 Avanade Inc. All Rights Reserved. Op basis van de gesprekken tussen 2bMore, Avanade en RAI, adviseren 2bMore en Avanade om te gaan voor optie 3 voor de MVP. Deze optie is het meest transparant voor de eindgebruiker, deze blijft op de community website in plaats van deze te verlaten om in te loggen. Single Sign-on – Advies