Revoluties in Europa.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Revolutie in Frankrijk
Advertisements

1.5 Vorsten in Europa Republiek De Nederlanden waren een republiek: - De macht lag bij de Staten Generaal - Opvolgers werden gekozen. Monarchie Frankrijk,
Napoleon Bonaparte
Hoofdstuk 6 Democratisering
Burgers regelen het zelf
Napoleon Bonaparte Keizer van Frankrijk.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Frankrijk voerde oorlog tegen landen die bang waren voor een revolutie
De Republiek in een tijd van vorsten
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 2: Verloop van.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap Les 31: De Franse,
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
1791 is de grondwet klaar Koning alleen nog maar uitvoerende macht Het bezit van adel en kerk wordt genationaliseerd 21 juni: Koning tracht te vluchten.
Gemaakt door Lucas en Kim.
Quiz ter afronding van hoofdstuk 2
Franse revolutie( ).
Tijd van Pruiken en Revoluties
18de eeuw Halverwege de 18de eeuw kwam de Verlichting (zie aantekeningen bij hoofdstuk 7 ) Vrijheidsrechten Verlichtingsfilosofen gingen uit van het idee.
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Paragraaf 2.3 De Revolutie Begint!!.
Gevolgen van de revolutie
H2 De tijd van pruiken & revoluties
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
4.3 Revolutie in Frankrijk
Canon Moerdijk levensecht
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Lodewijk Napoleon Bonaparte
Alexander, Napoleon en Joséphine
Alexander, Napoleon en Joséphine
Tijd van pruiken en revoluties,
De liberale revolutie in 1848
Eén stem per afgevaardigde zul je bedoelen 600 burgers & boeren
Wat moet je weten aan het eind van de les
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijke revolutie
Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18de eeuw
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Historische overzicht Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Eind 18 e eeuw: Uitbraak van democratische revoluties Welk land heerste er over Amerika begin 18 e eeuw?
H2 Pruiken en revoluties§2.3 Revolutie in Frankrijk Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18 de eeuw en waarom waren zij ontevreden? Waarom.
H8.3 Burgers aan de macht: Frankrijk
Historische overzicht Franse Revolutie
Historische overzicht Franse Revolutie De gevolgen van de Franse Revolutie.
Revoluties in Europa. Doelen van dit blok Je leert waarom het Franse volk in 1789 in opstand kwam. Je leert hoe de bestorming van Bastille verliep. Je.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
De tijd van pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk.
Europa onder Napoleon Tijd van Pruiken en Revoluties.
Historische overzicht Bataafse Revolutie
4.1 de Pruikentijd.
Waarom is de Franse revolutie eigenlijk belangrijk?
De tijd van de pruiken en de revoluties
Pruiken en revoluties 4.5 Europa onder Napoleon
Paragraaf 4.4 Het ontstaan van machtige staten
Democratie in Nederland
Pruiken en revoluties 3.2 Revolutie in Frankrijk
Revolutie in Frankrijk
Pruiken en revoluties 4.3 Revolutie in Frankrijk
VROEG MODERNE TIJD De democratische revoluties is westerse landen, discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap.
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 KGT Lesweek 6
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
Aantekening van: Revolutie in Nederland Napoleon
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Transcript van de presentatie:

Revoluties in Europa

Les 2 Napoleon de redder, Napoleon de tiran.

Doelen van les 2 Je kunt de oorzaken van de Franse Revolutie aangeven. Je kunt beschrijven hoe de Franse Revolutie verliep. Je kunt vertellen welke rol Napoleon daarin had. Je leert dat in onze wetgeving nog steeds elementen van Napoleon zijn terug te vinden. (gelijke rechten voor iedereen) Je kent de verschillende beoordelingen van de daden van Napoleon.

Boeren… 1789 -> Parijse burgers komen in opstand. Frankrijk -> veel mensen ontevreden Burgers -> invloed kregen op het bestuur. Adel (baronnen en graven) en geestelijkheid (priesters en bisschoppen) geen voorrechten meer mochten hebben. Zij hoefden bijv. geen belasting te betalen. Burgers en boeren moesten dat wel. De boeren moesten zelfs belasting aan de koning, de kerk en de grondbezitter betalen

Arbeiders…. Arbeiders -> ontevreden Verdienden weinig Kortom heel veel onrust in Frankrijk! Koning zag niet hoe gevaarlijk de situatie werd. Op 14 juli 1789 (val van de Bastille) -> schreef hij in zijn dagboek vandaag is niets gebeurd.

De koning is onthoofd… Mensen -> machtig na de verovering Bastille Ze riepen: Vrijheid, gelijkheid en broederschap Koning moest goedkeuren dat Frankrijk een grondwet kreeg. Grondwet -> alle mensen gelijke rechten kregen. Mensen van adel vluchtten naar het buitenland Ook de koning Lodewelijk XVI -> herkend en naar Parijs terug gebracht. Hij werd veroordeeld als verrader -> onthoofd

Franse revolutie Periode van verwarring en geweld. Allerlei mensen werden als verraders van de revolutie beschouwd. Duizenden mensen werden onthoofd. Dreigde een oorlog tussen voor en tegenstanders van de revolutie Frankrijk werd aangevallen door koningen van andere landen. De edelen hadden hen geroepen. Frankrijk gered door een generaal. NAPOLEON ! Die versloeg de buitenlandse legers en bracht rust in het land.

Heel Europa tegen Napoleon 1799-> baas in Frankrijk 1804-> werd hij keizer Napoleon had veel successen 1805 -> heerser groot deel van Europa (ook NL) Fransen hadden landen bezet -> die landen moesten doen wat de Fransen wilden. Doel Napoleon -> heel Europa heersen

Engeland en Rusland Hij kreeg Engeland niet klein. Engelse vloot was sterker, Engeland niet binnen vallen. Napoleon: ‘Niemand mag handel drijven met Engeland, ik zal ze arm maken, tot dat ze doen wat ik zeg’ Veel landen last van -> verdienden aan de handel met Engeland. Tsaar van Rusland verzette zich tegen Napoleon

De strijd van Napoleon 1812 -> Napoleon ging met een leger (500.000) naar Rusland -> tsaar een lesje te leren. Flinke nederlaag tegen de Russen en de winter. Veel mensen omgekomen. Meer landen gingen vechten tegen Napoleon. 1815 versloegen zij NAPOLEON bij Waterloo (bij Brussel) Napoleon ging naar eiland vlakbij de kust van Afrika. 1821 overleden (hele tijd in de gevangenis gezeten)

Held of Schurk? Napoleon heeft voor en tegenstanders. Voorstanders Hij heeft de Franse revolutie gered. Napoleon was zelfs een onderdrukker. Hij heeft voor een nieuwe samenleving gezorgd. Hij was alleen maar geïnteresseerd in macht. Anders waren de armen weer uitgebuit door de rijken Veel soldaten de dood in gejaagd. Alle landen die hij veroverde gelijke rechten van mensen in de wet laten vastleggen. Mooie wetten? Daar hield hij zichzelf niet aan, hij was gewoon een tiran.

Naaktgeboren/Pekelharing Voorstanders en tegenstanders zijn het over een paar dingen eens: Hij was een geniale generaal Belangrijke wetten laten maken Wetboek heet ‘Code Napoleon’ (het voorbeeld van veel wetten nu in NL) Nieuw systeem standaardmaten (cm,m, L, kg) Burgerlijke stand (iedereen kreeg een achternaam) Sommige kozen voor rare en gekke namen. Maar hun familie zat er wel eeuwig aan vast.

Werkblad maken Samenwerken in tweetallen. Samen tot een antwoord komen.

Nabespreken Werkblad nabespreken

Tijdlijn vragen In welke periode was Napoleon leider van Frankrijk? Hoelang was hij leider? 16 jaar Hoeveel jaar is het geleden dat hij leider werd? Ongeveer 200 jaar geleden In welke twee eeuwen leefde Napoleon? 18e en 19e eeuw.

Evaluatie Wat hebben geleerd? Hoe is het samenwerken gegaan?